Promiňte mi ten výraz, ale v posledním zhruba roce máme na herním trhu docela „přexcomováno“. Vždyť počítejte se mnou, nejprve jsme se na podzim loňského roku dočkali reinkarnace starého UFO: Enemy Unknown, v srpnu pak následovalo dlouho odkládané The Bureau: XCOM Declassified. Taktická střílečka z třetího pohledu však příliš velkou díru do světa neudělala a tak se značka vrací tam, kde jí to sedí nejvíce – do žánru tahových strategií.
Prvních několik desítek minut, dost možná i hodinku si však vlastně skoro neuvědomíte, že hrajete „nový titul“.
Enemy Within totiž není datadisk v tom pravém slova smyslu, který by původní hru rozšiřoval o nějakou bonusovou kampaň. Spíše je to Enemy Unknown obohacené o nejrůznější novinky. První z nich si všimnete ve výcvikové misi, kdy se poprvé setkáváte s kontejnery obsahující látku Meld. Dlouho však není jasné, k čemu vlastně slouží, tudíž její sbírání nedává hlubší smysl. Během úvodu se také seznámíte s výzkumem, inženýrským oddělením, se spouštěním satelitů, zajmete prvního živého mimozemšťana a celkově se snažíte udržet planetu Zemi v relativním klidu.
Jenže pak to přijde, výzkumný tým učiní průlomový objev – látku Meld lze využít dvěma zcela odlišnými způsoby, pochopitelně vojenskými. Ten první pozmění genetickou výbavu vašich jednotek a dodá jim některé ze speciálních schopností mimozemšťanů, jako samovolné obnovování zdraví přímo na bojišti, přesněji střelba ze střech, splývání s překážkou nebo výskok na jakkoliv vysokou budovu. Opačná varianta pak dá vzpomenout na hořký osud Adama Jensona z Deus Ex: Human Revolution, neboť i vy vybrané muže (či ženy) proměníte v augmentované jedince. Nevýhodou této metody je však nutnost postavit pro každého z nich dodatečný bojový oblek (MECH), bez něhož nemohou jít do boje. Odměnou je však velká výdrž a vskutku brutální palebná síla, zahrnující minigun, plamenomet a podobně.
Nová nepřátelská frakce zvaná Exalt.
Mimozemšťané už také mimochodem nejsou jediným vaším nepřítelem, jak po nějaké době zjistíte, na Zemi operuje i další frakce zvaná "Exalt". Jedná se o polovojenskou organizaci složenou ze samých žoldáků, která sice není s Alieny přímo spolčená, nicméně se jim jejich nápad s vývojem lidstva líbí a chtějí této události využít k získání moci. Jejich metody jsou však daleko sofistikovanější, neboť preferují především nahlodávání vaší snahy prostřednictvím spíše partyzánských metod, jako například falešné propagandy.
Bojovat se proti nim dá pouze obdobným způsobem, kdy na dané území vyšlete jednoho ze svých vojáků coby tajného agenta. Ten zde pár dní působí, sbírá důležité informace a poté musí být evakuován. Sluší se upozornit, že vynechání evakuace znamená automaticky jeho smrt. Na místo tak klasicky vysíláte svůj tým a nutno dodat, že souboje s vojáky Exaltu jsou zatím to nejtěžší, co jsem během hraní XCOM: Enemy Unknown (respektive Within) zažil. Každý nepřítel je totiž vybaven podobně jako vaši lidé, mají až na detaily stejné zbraně, vybavení, brnění a počet životů. Pokaždé jich je však několikanásobně více a aby toho nebylo málo, ještě několikrát na místo dorazí posily. Boj o nashromážděné informace tedy umí být docela peklo.
Pár dalších do party: Mechtoid a Seeker.
Tím novinky pochopitelně nekončí, ovšem dále už jsou spíše drobnějšího charakteru. Například bychom mohli zmínit dva nové typy mimozemských nepřátel: Mechtoida a Seekera. Rád bych se podrobnější rozepsal alespoň o Seekerovi, který se mi osobně velice líbil. V podstatě jde o takovou létající chobotnici a jeho hlavní předností je, že se umí zneviditelnit a pak začít škrtit jednoho z vašich vojáků. Během vašeho tahu s ním pochopitelně nemůžete jakkoliv manipulovat a pokud jej do tří kol nezachráníte, tedy Seekera minimálně jednou nezraníte, je mrtvý (na počtu životů nezáleží). Pokud tedy třeba váš odstřelovač stojí na začátku mapy a zbytek týmu je hodně daleko, můžete mít docela problém.
Samozřejmostí je také několik nových předmětů, schopností, výzkumů, nechybí ani spousta (autoři konkrétně uvádí čtyřicet sedm) nových map. Mé kreativní já velice potěšil ještě svobodnější editor členů vašeho týmu, v němž si můžete nastavit opravdu cokoliv, od vzhledu postavy, jejího jména, hlasu až po barvy a tvar brnění. Mimochodem, na scénu se vrátila také stará známá obrana základny. Bohužel vás zatím čeká pouze jednou, během níž se musíte s náhodně zvoleným týmem (hra vám přidělí náhodnou skupinu vojáků z vašich kasáren) a pár členy místní ochranky (= vojáci hodnosti nováčka) bránit několika vlnám mimozemšťanů. Pokud všichni zemřou, končíte.
Palec nahoru, ale...
Už XCOM: Enemy Unknown byl vynikající taktická strategie a Enemy Within jej skvělým způsobem rozšiřuje, o tom není pochyb. Pokud jste si tedy na následníka značky UFO doposud nesáhli, máte jedinečnou příležitost. Nebudete litovat. Na druhou stranu, pokud jste majiteli právě Enemy Unknown, vaše nadšení bude patrně o dost nižší. Přeci jenom, zjednodušeně řečeno není Enemy Within nic jiného než Enemy Unknown s pár novinkami, jak už koneckonců padlo v úvodu. Nabízí se tedy otázka, zda se vám vyplatí znovu si kupovat něco, co už z velké části máte, navíc za v přepočtu nějakých 600 korun. Právě z tohoto důvodu XCOM: Enemy Within nakonec hodnotíme o něco nižší známkou než jakou si reálně zaslouží.
Skvělá tahová strategie, majitelé Enemy Unknown si však musí promyslet, zda se jim vyplatí investovat do hodně podobného produktu i podruhé.