Need for Speed. Jméno, ke kterému není potřeba nic dodávat. Snad každý si představí alespoň jeden díl, kde svět projel skrz na skrz, protože ho hra prostě chytla za volant v něm a nepustila ho, dokud nevyhrál všechny závody a nezničil všechny policejní auta. Je to bezpochyby nejúspěšnější závodní hra a jedna z nejúspěšnějších videoherních sérií vůbec. Za devatenáct let od svého vzniku vydala mateřská společnost EA Games devatenáct NFS titulů (RIvals má být dvacátý) a po léta se ji mnoho her snažilo sérii z jejího královského trůnu sesadit. Zatím neúspěšně.
A od toho by tady mělo být The Crew. Tato hra, vytvořená společnostmi Ubisoft a Ivory Tower, má představit nové herní systémy a nasadit tak laťku, kterou série NFS po roky určovala, i když v poslední době zůstávala na stejné výšce, a přesto nebyla překonána. Mnoho lidí tvrdí, že Need for Speed vydává každý rok stejný titul, pouze s drobnými změnami, často vedoucí pouze k větší arkádovosti, ale nikam jinam.
Proto si od The Crew velká většina fanoušků závodních her slibuje posun, který by tento žánr potřeboval. Porovnat obě hry jsme mohli na letošním Gamescomu, kde byly ukázány oba tituly v hratelné podobě. Nicméně již na způsobu představování byl vidět znatelný rozdíl. Zatímco The Crew, s datem vydání stanoveným až někdy na příští rok, bylo dostupné k hraní všem, Need for Speed: Rivals, vycházející již 19. listopadu, si mohli zahrát jen ti, kteří měli přístup do byznys haly EA Games. A to si Rivals nezasloužili ani vlastní předváděčku. Prostě byly u baru čtyři konzole a hrajte si, pokud se zrovna nepřejídáte za cizí peníze. Asi NFS není tou nejpřednější značkou pro Electronic Arts.
Alespoň u nás hra nechala lepší první dojem než konkurenční The Crew. Když jsme The Crew viděli na vlastní oči, hned nás s Petrem napadlo jedno slovo: Ne. Tohle se nám prostě nelíbí. Sám pořád úplně nevím proč, asi to bylo grafickým nádechem, který se podobá hře Fuel. Ten sice není špatný, ale sem se mi prostě vůbec nehodí. Ve zpracování aut vede NFS, Crew má hezčí okolní prostředí, ale koho to zajímá v závodních hrách? Všichni chtějí vidět svoji nabušenou káru v nejlepší grafice.
Největším lákadlem, které The Crew bylo, se honosí už i Rivals. Možnost hrát singleplayerovou kampaň buď v kooperaci nebo celkově v multiplayeru mají oba tituly, zpracování však budeme moci posoudit až sami na vlastní pneumatiky, až si bok po boku s virtuálními přáteli projedeme celou mapu.
V tomto boji pravděpodobně zvítězí The Crew, protože města ve hře představená nebudou vymyšlená, jako je v případě Rivalského Redview city. Budeme si moci projet například New York, San Francisco nebo Miami, což je pro hráčovo oko vždy lepší - být v prostředí, které alespoň trochu zná. Zvlášť, když tvůrci slibují plnou mapu speciálních sběratelských věciček a výzev, jichž NFS nikdy nemělo přespříliš.
A jako poslední bod si nechávám aspekt, který je pro mě vždy při hraní Need for Speed nejdůležitější a rozhoduje o kvalitě celé hry. Je to věc esenciální i u závodních filmů typu Rychle a zběsile a myslím, že nejenom pro mě. Asi už tušíte, že to je soundtrack. Správné závody musí být podkreslenou správnou hudbou, díky které si budete připadat jako pán silnic a nebudete se bát sešlápnout plyn až k zemi. Na špici mého pomyslného seznamu skvělých ozvučení je stále Need for Speed Hot Pursuit z roku 2010. I když neočekávám, že by některý z nabízených titulů mého kinga srazil dolů, ale pokud ano, spíše bych to tipoval na Rivals než The Crew. A to i při celkovém souboji. Přece jenom stará láska nerezaví a Need for Speed bude mít vždy obrovskou fanouškovskou základnu, ať The Crew dopadne jakkoliv.