Máme radi hry a takisto má rád hry a celý herný priemysel aj Vladislav Spevák z Mingle Games. Je celkom možné, že jeho tak ako celé herné štúdio nepoznáte. Je to jednoducho spôsobené tým, že doteraz sa zameriavali na mobilné platformy. Na nich však ako sa dozviete z rozhovoru poriadne válcujú, najmä teda na platforme Windows Phone. Teraz sa však zameriavajú aj na PC a tak je tento rozhovor viac než na mieste. Azda aj preto, že sa jedná o Česko-Slovenské herné štúdio a ich hra Dark Lands je fakt hitom s veľkým H.
Predstavíte sa nám Vy aj váš tím v krátkosti ?Vladislav Spevák: Zdravím všetkých. My sme firma Mingle Games a zaoberáme sa tvorbou hier. Sústredíme sa hlavne na mobilné platformy. Firmu sme založili v roku 2012 ja, Vladislav Spevák (dizajnér, programátor, produkcia), a Jirka Formánek (programátor). Neskôr sa k nám pridal Pavel Konfrst (grafik) ako zamestnanec. Všetci mame dlhoročné skúsenosti v hernom priemysle.
Môžete našim čitateľom stručne povedať niečo o vašej hre Dark Lands?
Dark Lands je podarený experimentálny hybrid medzi bežeckými hrami ako sú Temple Run, Minion Rush atď. a bojovkami s prvkami RPG. Podarený preto, že to hráčov nadchlo na Windows Phone a stal sa z toho to hit. Teraz robíme konverziu na iné platformy. Hra sa odohráva vo fantasy hororovom prostredí, kde svet ovládnu temné sily a hrdina sa rozhodne všetko rozmlátiť! Hru sprevádza atmosférická simplistická noir grafika založená na siluetách a silnom hudobnom sprievode.
Aké sú jej úspechy?
Behom necelých troch mesiacov od vypustenia ma hra skoro milión stiahnutí, hodnotenie 4.7 z 5 a dosiahla prvé pozície rebríčkov po celom svete. Ďalej je to široká škála výborného hodnotenia od novín, čo sa zaoberajú WP scénou (najme WPCentral), Nokia nás featuruje ako top aplikáciu hneď vedľa Instagramu, atd. Stali sme sa najúspešnejší projekt AppCampusu (v ďalšej otázke je viac detailov pozn. redakcia). Tiež sme spokojní s retention rate a hráči majú pozitívny pocit, aj keď hra je v podstate v úplne základnej verzii. Pripravujeme veľké rozšírenie po tom, čo sme si tento experimentálny koncept potvrdili od hráčov.
Prečo ste sa rozhodli vyvíjať práve na Windows Phone, keď vaše predchádzajúce hry boli na Android a iOS?
Odpoveď je jednoduchá. Dostali sme peniaze od Microsoftu a Nokie cez ich investičný program AppCampus. Začínajúca firma vždy bojuje o každú korunu a tento program ponúka pekne peniaze skoro zadarmo. Jedine čo žiadajú je 3 mesiace exkluzivity na WP. Potom to môžeme vypustiť všade a to aj spravíme. Nič menej WP rastie rapídne a trh je tam stále väčší a naďalej tuto platformu budeme podporovať, lebo má veľký potenciál a moc príjemne sa na nej vyvíja. Obecne sa tvrdí že je mŕtva, ale opak je pravdou! Je moc živá a stále rastie!
Momentálne ste rozbehli kampaň na Kickstarter.com, čo vás dohnalo k takému rozhodnutiu?
Ak náhodou kampaň na Kickstarter.com neuspeje, je nejaká šanca, že uvidíme Dark Lands aj tak na Steame?
Určite sa o to pokúsime tak či tak. To je ďalší experiment. Previesť mobilnú hru k PC hráčom. PC hráči sú väčšinou o moc viac konzervatívny než mobilný hráči, kde sa s hrateľnosťou experimentuje stále. Indie scéna na PC je ale tiež silná a takisto aj na Steame. Je preto pre nás dôležite vidieť, či nás hráči prijmú a či nás vôbec zvolia na Greenlight. Zatiaľ sú ohlasy viac pozitívne než negatívne. Ja verím, že Dark Lands bude super zábavná aj na PC. Ak nebude na Steam, tak minimálne bude na Windows 8.
Je výhodné ponúkať hru na stiahnutie zadarmo na platforme Windows Phone?
Áno, ak je dobrý freemium model. My na ňom teraz pracujeme. Obecne se na WP, tak ako na androide plateným hrám moc nedarí.
Ak vyjde hra Dark Lands na Steame, bude lokalizovaná aj do češtiny?
Ano. Už aj na WP je v češtine, možno bude aj po slovensky!
Môžete nám niečo povedať o priebehu vývoja vašej hry?Hmm… vývoj prebieha podľa plánu :-D. Zásadne toto je projekt, nad ktorým sme strávili najviac času a plánovania. Robili sme veľa prototypov na hrateľnosť a grafiku, zahadzovali a prerábali, než sme necítili, že máme v rukách silnú hru. Bol to dlhý proces a sme s výsledkom spokojný. Teraz pridať všetko ostatne, aby to bolo dlhodobo zábavné a postupne vylepšovať.
Aké máte plány do budúcnosti po tomto projekte, už sa u vás niečo rysuje?
Teraz sa hlavne sústredíme na Dark Lands, ale mame pár projektov, na ktoré sa tešíme.
Určite ste aj sám hráč, takže aké hry najradšej hráe a ktoré vás inšpirovali pri tvorbe hier.
Áno, som hráč, ináč si neviem predstaviť, že robím čo robím. Všetci v Mingle Games sme vášniví hráči. Hrám celý život a všetky dobré hry čo som kedy hral ma inšpirovali. Bol som v minulosti hlavne PC hráč, stratégie, RPG, ale aj čokoľvek bolo zaujímavé. Postupne kvôli práce na PC hry nemám čas, tak ma viac bavia mobilné hry, ktoré človek môže hrať na zastávke, v metre, na záchode atď. Aby som vymenoval všetky hry, čo ma inšpirovali tak to by bolo na román. Teším sa, keď znovu budem mať čas si sadnúť a hrať nejaké RPG týždeň v kuse ako za starých čias!
Chcete v budúcnosti pracovať aj na veľkých projektoch?Áno určite. Money talking! Čím väčší projekt, tým nákladnejší.
Čo vravíte na Oculus Rift, nepočítate s ním pri tvorbe do budúcnosti?
Je to veľmi zaujímavá technológia a nebránim sa ničomu. Ale v blízkej budúcnosti, je naše smerovanie iné. Mobilné platformy.
S akými programami pracujete pri vývoji hier?Doteraz sme vyvíjali hlavne v C++ a engine cocos2d-x, ale chceme sa presunúť kvôli efektivite na Unity. Samozrejme používame vývojové prostredia ako Visual Studio, Xcode a Eclipse (toho sa ale snažíme zbaviť! :-D). Kolega Pavel robí grafiku v Adobe Photoshop, Illustrator, Flash atd.
V poslednom čase je vo svete čoraz viac počuť o Českých hrách, myslíte, že to vydrží aj do budúcnosti? Stačí vymenovať Dex, Armu III, Day Z, Kingdom Come: Deliverance. Mimochodom, ktorá z týchto vás najviac zaujíma?
Štúdia prichádzajú a odchádzajú, verím, že tu vždy bude aktívny vývoj. To vymenované sú PC hry na ktoré ako som hovoril, už moc času nemám, ale určite ma najviac zaujalo Day Z, lebo mam rad zombie téma a tiež Kingdom Come, lebo som zvedaví ako zvládnu zábavnosť s bojovým systémom. Držím im palce! Viac ma ale zaujímajú mobilné štúdia ako je Hexage alebo Plug’N’Plug, čo sú moji bývali kolegovia z Disney, im fandím najviac.
Ako trávite voľný čas?Pretože skoro žiaden voľný čas nemám, tak ho trávim zo svojou dcérkou a manželkou, čo sú pre mňa najväčšie poklady sveta. Ale rád som keď môžem pozerať filmy, hrať hry, čítať knižky, športovať, chodiť do prírody a tak ďalej. Mám toho rad veľa, len na to nie je aktuálne moc času.
Keďže ste Slovák, podobne ako ja, ako vnímate spoluprácu s Čechmi?
Ja to nevnímam nijak. Spolupracujem s Jirkou a Pavlem, to že sú Česi je vedľajšie. Nedokážem a ani nechcem hodnotiť ľudí podľa národnosti. Hodnotím len profesné a ľudské kvality a tie majú Jirka a Pavel výborne!
Ďakujeme vám za rozhovor a hlavne vám držíme palce pri vašich projektoch!