V každém případě výhra pro PC hráče. Ubisoft reaguje na uvedení nových konzolí asi nejpružněji ze všech velkých vydavatelských domů. Zatímco jedni laborují nad tím, zda si ponechat exkluzivitu nebo zvolit multiplatformní strategii, případě kombinaci obojího, Ubisoft se rozhodl razit vlastní cestu a dost možná předurčit směr, jakým se budou postupně ubírat i další. Dva typy konzolí. Dvě hry. Na první dojem to zní jako výborné řešení, které uspokojí dva velké tábory majitelů různých generací konzolí. Protože ať už si to vydavatelé chtějí připustit, nebo ne, pravdou zůstává, že zlevněný Xbox 360 a PS3 se stále prodává nad rámec očekávání.
Pro Sony a Microsoft je to status quo, jemuž se budou muset přizpůsobit (minimálně do doby, než se next-gen plně etabluje). Nechme teď stranou fakt, že Microsoft si za to může z velké části sám, jelikož jeho zdržování a prodlevy a vůbec marketingová strategie pro země, kam Xbox One teprve vstoupí s novým školním rokem, je dosti podivná. I kvůli tomu o skutečných next-gen hrách zatím pouze mluvíme a píšeme. A nejsou to tvůrci, kteří se bojí jít do rizika a hru na současnou generaci nevydat, ale především ziskuchtiví mocipáni sedící na vrcholu pyramid největších celosvětových vydavatelství, kteří těžce brojí proti jakýmkoli zásahům do dobré prodejnosti.
Ubisoft se tedy z letargie probral jako první. Svojí v současnosti nejúspěšnější sérii se rozhodl rozpůlit vedví, a zatímco jednu část bude směřovat pouze na Xbox One a PS4, druhou, separátně vyvíjenou a zcela odlišnou, pustí jen na Xbox 360 a PS3. A PC. Že se obě hry objeví na této platformě, tedy můžeme chápat jako jakési neoficiální přiznání toho, která platforma je nejvýkonnější. Zatleskejte si, PC hráči, máte to konečně potvrzené!
A to rovnou do mateřské země Ubisoftu – do Francie. Assassin’s Creed Unity nás přenese do bouřlivého období dějin země Galského kohouta. Konkrétně do Velké francouzské revoluce. Výběr pochvalme, protože v tomhle období se toho během krátkého časového úseku událo poměrně dost, nehledě na fakt, že se během pár let vystřídalo ve Francii hned několik režimů. Hlavní hrdina by se měl jmenovat Arno a bude pokračovat v práci započaté jeho assasínskými druhy v minulosti. O příběhu ale víc informací zatím nevíme. Je však pravděpodobné, že letní veletrhy v čele s E3 a Gamescomem roušku tajemství víceméně strhnou. Přeci jen, hra má vyjít už letos na podzim.
Byť nevíme nic konkrétního, můžeme vzhledem ke znalostem série odhadnout, že budeme mít k dispozici minimálně jedno velké město a přilehlé okolí. Ze screenshotů a zákulisních drbů je také docela zřejmé, že vývojáři zlepší hrdinův parkur, neboť ne každému se líbilo věčně páchat sebevraždu neuváženými skoky ze střech. Kupa slámy či palmových listů tedy nebude jedinou bezpečnou spojnicí mezi střechou a pevnou zemí. Rovněž se lze domnívat, že právě tahle hra ponese břímě hlavního příběhu, který bude dále rozvíjet a posouvat. O tom ale víc až za chvíli.
Bylo by to lákavé, dokonce moc moc lákavé. A co že to ta Tanguská událost vlastně je?
Kdyby se Assassin’s Creed: Comet skutečně točil kolem tohoto, byl by to vpravdě asi jeden z nejzajímavěji pojatých příběhu vzhledem k mystickým silám, které v sérii mají svojí roli.
I přes fakt, že jde o samostatně vyvíjenou hru pro Xbox 360 a PS3, ale nesmíme zapomínat na jeden další důležitý fakt, a sice že jde o hru vyvíjenou pro Xbox 360 a PS3. Tedy konzole, které nehrají první ligu. A tenhle příběh by první ligu rozhodně hrát měl. Místo toho můžeme na carské Rusko jako dějiště assassínsko-templářských hrátek zapomenout, hra se pravděpodobně bude odehrávat především na východním pobřeží Ameriky a přilehlých vodách Atlantického oceánu v době končícího 18. století, alespoň dle nejnovějších zvěstí.
Stoupnete si na druhou stranu barikády a zahrajete si za Shaye, britského kormidelníka a kovaného templáře. To je další indikátor, který z tohoto AC dělá pouhý spin-off. Tomuto závěru nahrává i důraz na lodní bitvy, které se díky předchozímu Black Flag staly mezi hráči hodně populární. Potvrzené město je New York. Do něj už jsme se podívali v rámci třetího dílu, kde si však město rozhodně zasloužilo daleko detailnější zpracování. Ale to samé platí i o zbytku hry.
Ubisoft se odvolává na to, že vývoj pro zastaralý formát trvá déle, a tak nám zatím ze hry ještě nic oficiálního neukázal a všichni se tak upínají k nadcházející E3, která by hru měla oficiálně představit. V redakci se nám ale těžko oprošťuje od skepse. Comet vypadá, že bude recyklovat starší díly a pokusí se složit reparát především za nepovedený třetí. Soudíme tak i kvůli přítomnosti Haythama Kenwaye nebo Adewaleho.
Minulou generaci konzolí neházejte do starého železa. Zatím. To je, zdá se, hlavní premisa, se kterou Ubisoft kalkuluje. „Sice jsme zatím neodkryli náš plán s platformami X360 a PS3, myslím ale, že jsme dali jasně najevo, že je budeme podporovat tak dlouho, jak to bude nutné,“ říká šéf Ubisoftu Yves Guillemot. Majitelům starých xboxů a playstationů jinými slovy naznačuje, že je ještě nechá chvíli hrát na jejich strojích a dodá jim k tomu ve své blahosklonnosti i nový materiál, ale zároveň jim také potichu našeptává, že jestli nechtějí přijít o všechnu srandu, měli by začít uvažovat o koupi next-genu.
Je to vcelku logický krok, který třeba EA Sports praktikuje naprosto chladnokrevně u fify. PC hráče odbývá jen málo obměněným titulem, zatímco konzolisté skoro chrochtají blahem nad rok co rok se zlepšující fyzikou. Letos firma své hráče patrně rozmělní až do tří táborů, kdy něco jiného dostanou PCčkáři, něco jiného současní konzolisté a něco jiného majitelé next-genu. Ubisoft se ve svém přístupu příliš neliší, jen na nezbytný PC element nahlížejí přeci jen trochu jinak.
A tak nás na podzim čekají dvě odlišné hry. Jedna naleštěná a pro příběh série zásadní, druhá doplňková a pramálo odlišná. Hráči jí však patrně přijmou s vděkem, protože počty konzolistů vlastnících starou generaci konzolí nijak neřídnou. A dokud to tak bude, Ubisoft je bude zásobovat spinoffy a dál postupně lákat ke koupi next-genu.