Naši severní sousedé se činí. Techland v Polsku nejenže úspěšně dokončuje zombie survival horor Dying Light, ale jedna z jeho odnoží se vrhla na další titul. Ten se jmenuje Hellraid a pravděpodobně vyjde o něco později než Dying Light, tedy někdy v první polovině příštího roku. Zklamu všechny majitele minulé generace konzolí, kteří by si snad hru chtěli zahrát. Nebude to možné. Hellraid vychází jen a pouze na PC, Xbox One a Playstation 4. Důvody jsou jasné: lepší grafické možnosti. Výjimečně dáváme tvůrcům za pravdu, protože hned z prvních minut, jimiž nás tvůrci provedli v demu, to bylo jasně patrné.
Hra se odehrává v temném středověku, který však autoři možná trochu zbytečně řízli něčím, co bychom mohli nazvat jako „sterilní mystično“. Co mám tímhle pojmem na mysli? Hráli jste Dante’s Inferno a Zaklínače? Obě jsou to hry, které silně využívají fantasy prvků. Zatímco u Geralta z Rivie ale působí její zapojení do děje naprosto přirozeně, u Danteho pekla takový pocit nemáte. Příšery a kostlivci, kteří vystupují proti vám jako vaši nepřátelé, prostě nemají dostatečně hluboké (scénáristicky, nikoli graficky) vykreslení. I proto je Dante’s Inferno průměrnou rubačkou, na kterou všichni zapomněli, zatímco Zaklínač jednou z nejsilnějších značek současného herního průmyslu.
Hellraid se tváří na prezentaci vyspěleji, než by bylo dobré. Má na to být něčím víc než jen obyčejnou rubačkou? @gamescom #gcCG14
— CzechGamer.com (@CzechGamer) August 14, 2014
Do podobné „rubárny“ má směle nakročeno i Hellraid. V jeho případě ale mluvíme o FPS hře, protože svým enginem vychází ze sesterského Dying Light. „Výhled jako vidíte teď, by prostě na old-genu nebyl možný,“ komentuje pohled do dáli jeden z tvůrců. Opravdu, Hellraid vypadá moc pěkně. Ostatně jako Dying Light. Nutno ale dodat, že úvodní level nám tvůrci prezentuje na počítači, což jejich předchozí tvrzení o starých konzolích lehce znevažuje.
V Hellraid se chopíte otěží Aydena, typického fantasy drsňáka s měkkým srdcem, který touží pomstít smrt své matky a sestry. Sestra k němu promlouvá se záhrobí a svým způsobem tříbí jeho úsudek. Takhle se tedy Ayden šoupe širokými koridory, ze kterých občas vybočí pro nějaký zvláštní úkol či pro zvláštní odměnu. Cestou potkává zajímavou směsici protivníků. Minimálně v prequelu, který jsme viděli, se setká s několika druhy nechutně pištících kostlivců, klasickými zombie a jedním z bossů.
Na tomto místě by tedy bylo dobré otevřít otázku soubojů. I tady si, bohužel, Hellraid hodně půjčuje od Dying Light. Ale protože v sesterském produktu se soubojový systém hodně podařil, tak to kupodivu tolik nevadí. Rozhodně by však nebylo od věci vylepšit krytí, protože jej představuje jen jeden pohyb. A jelikož se kostlivci pohybují daleko rychleji než zombie, pouhé máchání mečem kolem sebe rozhodně nestačí.
Autoři vložili do hry docela promakaný, zato však ničím nový RPG systém. Rozbíjíte sudy a krabice ve hře, protože se v nich skrývají ukryté předměty a zlaté mince. Oboje se vám hodí. Za každého zabitého kostlivce či jiného nepřítele pak získáváte důležité XP body a po dosáhnutí určité částky se zvýší váš level. To vám automaticky dovolí dokoupit si nějakou novou vlastnost ze spletité sítě skillů. Je jich opravdu hodně. Jak už ale padlo, rozhodně se nejedná o nic, z čeho bychom padali ze židle.
Jestli něčím může Hellraid zabodovat, pak je to atmosféra. Ayden jako hrdina má předpoklady k tomu snést i další pokračování, protože všechno nasvědčuje tomu, že kolem něj tvůrci vymysleli docela zajímavý příběh. Prostředí vypadá vážně parádně, což se sice nedá říct o vašich nepřátelích, ale přesto je docela zážitek se v něm pohybovat a užívat si plné detaily.
A užívat si jej budeme už brzy. Hellraid se totiž chystá na Steam. Přejeme mu samozřejmě úspěch, ovšem už podle prvních záběrů je jasné, že to nebude mít jednoduché. Ale třeba si svoje hráče Hellraid najde. Potenciál k tomu rozhodně má a to docela veliký.