Frenetická. Absurdní. Šílená. Tři slova, která perfektně vystihují podstatu celé téhle povzbuzováky nadopované franšízy, jenž s každým novým dílem posouvá nastavenou laťku zase o něco výše.
Otázkou ale zůstává, či v zajetém trendu bude po vzoru svých předchůdců pokračovat i díl třetí, který by nám měl Rica předhodit v té nejlepší možné formě. Předem ale upozorňujeme. Nemáte-li rádi pozlátko hollywoodských výbuchů, budete si zde připadat jako diabetik v cukrárně.
Už první okamžiky ve hře dávají jasně tušit, že to jediné, co máte při hraní cítit, je adrenalin, vzrušení a pocit nedotknutelnosti. Vykašlete se na občasné propady fps (tento problém by se měl časem díky patchi vyřešit) a už vůbec se nepozastavujte nad umělou inteligencí nepřátel, rovnající se intelektu podlahového prkna. Jednoduše usedněte před obrazovku, uchopte gamepad a vypněte. Nic víc po vás hra vlastně ani nebude vyžadovat.
Od tvůrců je navíc velmi hezké, že mysleli podobně a převážně z hlediska příběhu servírují lehce stravitelný předkrm, jenž vám vydrží na přibližných 12 a více hodin. Pravdou ovšem zůstává, že příběh jako takový je spíše předvídatelnou kostrou, dávající hráčům logický důvod k návštěvě Ricovy rodné země.
Příběh tak sleduje vzestup a pád domoviny hlavního protagonisty - obrovského souostroví Medici, jenž je ke své smůle sužováno drtivou pěstí diktátora Sebastiana Di Ravella. Muže, disponujícím nesčetnou vojenskou silou, finančními prostředky a obrovskou chutí utnout vám tipec. S tím se však Rico nehodlá smířit a po prvních minutách hraní se přidává na stranu rebelů s jediným cílem - svrhnout místní "autoritu" a udělat co možná největší chaos.
Již od začátku hry tak před sebou máte obrovskou plochu s honosným počtem objektů určených k demolici a také výzev, zastávají zde roli vedlejších úkolů, jenž se rozhodně vyplatí plnit. Důvodů k tomu máte hned několik, především pak kvůli upgradům.
Plněním výzev totiž získáváte místní ekvivalent herní měny (ozubené kola) sloužící k odemykání nových možností a módů pro vás a vaše vybavení. Výzvy jsou pak rozděleny do určitých kategorií, vždy podle toho, co následně po svém úspěšném dokončení zpřístupňují.
Ozubené kola na upgrady spojené s řízením (nitro,...) tak získáte pouze jízdou na čas, zatímco vylepšení pro zbraně (více granátů,...) zase na střelnicích a demolicí. A tak dále...
Kromě výzev ale můžete rovněž zapalovat svíčky, účastnit se náhodných událostí (zpřístupňující kněze), nebo sbírat hlasové zprávy. Vedlejšího obsahu se ve hře zkrátka najde opravdu hodně a kdo chce, stráví na Medici několik hodin, aniž by v příběhové linii vůbec postoupil vpřed.
Málem bych zapomněl. Své místo tu má také asynchronní hra více hráčů, pracující na základě překonávání časů a výsledků ostatních. Skóre se započítává do žebříčku právě hrajících hráčů, a vy tak soutěžíte například o to, kdo zajede lepší čas v rychlosti převyšující 180 km/h. Bohužel je to málo.
Cirka čtyri sta čtverečních mil je přeci jen setsakramentský flák země, k jehož pokrytí je potřeba něčeho více. Výzvy se totiž začnou po čase opakovat, nudit a vůbec, po boku zbylého obsahu upadat do neodvratného stereotypu. Záleží ale na samotném hráči. Přeci jen, to, co přijde jednomu nudné, může přijít druhému zábavné.
K svržení Di Ravella (a samozřejmě také naplnění ukazatele chaosu) ale budete potřebovat správné vybavení. Nemluvíme o ničem jiném než právě o zbraních, jenž jsou rozděleny do několika kategorií a výbušninách, které si lze i nyní přivolat přímo před nos. Namačkáním libovolného výběru (primární, sekundární a speciální zbraň, včetně vozidla) ve zdejší variaci na černý trh (známý z dřívějška), se tak vámi zvolená nabídka se vší parádou dopraví přímo před vás. A to v rámci několika málo vteřin. Nádhera.
Nesmíme opomenout ani padák, hák a vůbec poprvé také wingsuit, znatelně urychlující přepravu. V příhodné kombinaci tohoto tria tak dokážete cestovat po mapě s ladností a rychlostí sportovního auta, přičemž se vůbec nedotknete země. Samozřejmostí je i přítomnost rychlého cestování, které je skvělou (a hlavně rychlou) možností, jak se urychleně dostat z bodu A do bodu B. Jediné, co je třeba, je přetrpět loading.
A tím se dostávám k jedné z nejotravnějších částí hry - načítacím obrazovkám. Hlavně pak po smrti, kdy čekáte, čekáte a čekáte. Klidně i několik minut.
Frenetické tempo hry tak upadá a Vy si bez problémů můžete odskočit třeba na záchod. Délka nahrávacích časů by se ale měla s příchodem blízkého updatu razantně snížit. Momentálně je to ale pro vývojáře palec dolů a pro netrpělivé hráče možná i důvod, k prohození ovladače oknem.
Co ovšem naopak potěší je audiovizuální stránka, která od prvního dílu ušla pořádný kus cesty vpřed. Celé Medici je nádherným kusem země, oplývající příznačnou architekturou, pestrobarevnými poli a sluncem zalitými periferiemi. Nesmíme zapomenout ani na dynamické střídání dne a noci, skýtající rozličné scenérie. Zkrátka, radost pohledět.
Just Cause 3 je směsice čistokrevné zábavy, arkádové hratelnosti (nemluvě o jízdě v autech) a neutuchající akce na ploše o rozloze 400 čtverečních mil. Na druhou stranu tu máme po čase stereotypní herní náplň, fádní příběh a tuze dlouhé nahrávací časy. Suma sumárum. Máme před sebou titul, který vám bez větších problémů vydrží na několik desítek hodin královské zábavy. Po čase, stejně jako u ostatních her odehrávající se v otevřeném světě, ale nastoupí stereotyp. S tím se už ale nedá nic dělat. Škoda.
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega
Recenzovaná verze: PlayStation 4