Resident Evil Zero bol doposiaľ jediným veľkým dielom značky, ktorého dohranie sa mi vyhýbalo. Ale to už neplatí a konečne môžem vyhlásiť, že v príbehovej mozaike hlavnej série mám úplne jasno. Vďaka novému HD Remasteru si môžu čriepky príbehu doplniť nielen hráči moderných konzolí, ale aj tí, ktorí uprednostňujú PC. Opakuje sa teda situácia z úvodu minulého roku, keď nám rovnakú radosť priniesol Resident Evil HD Remaster (alebo presnejšie povedané, remaster remaku).
Zero ako čiastočne napovedá aj samotný názov, vracia dej späť ešte do udalostí pred známym "incidentom v sídle", ktorý všetko odštartoval. Vžívate sa v ňom do kože postavy známej z prvej časti a tou nie je nik iný ako medička Rebecca Chambers, členka Bravo tímu policajných síl STARS. Ten bol vyslaný vyšetriť podivné kanibalistické vraždy v Arklayských horách, no situácia sa komplikuje hneď v úvode. Po havárii helikoptéry členovia tímu nachádzajú prázdny policajný transport, ktorý podľa záznamov prevážal nebezpečného väzňa a rozhodnú sa rozdeliť. Rebeccu pátranie veľmi rýchlo zavedie k opustenému vlaku patriacemu Umbrelle a nočná mora sa začína...
Rebecca však nie je jedinou hrateľnou postavou. Tou druhou je spomínaný väzeň, Billy Coen, s ktorým ju okolnosti donútia spolupracovať. A to doslova, pretože Zero vám umožní takmer ľubovoľne prepínať medzi oboma charaktermi a manažovať svojho partnera. Vôbec nie je nutné ťahať ho so sebou, taktiež mu môžete nastaviť, či vás má podporovať v útoku alebo nie. Pri riešení viacerých hádaniek však budete nútení využívať oboch. Taktiež platí, že obaja majú jemne odlišné charakteristiky. Rebecca ako medička dokáže mixovať rastlinky a iné chemikálie, no veľa toho nevydrží. Billy má naopak silnejšiu obranu a dokáže posúvať ťažké objekty. V priebehu hry ich budete musieť rozdeliť viackrát, a na niektoré miesta sa môžete pozrieť iba s jedným z nich. Miesto tu majú aj rôzne adrenalínové pasáže, v ktorých nemáte možnosť meniť postavu a naplno musíte zabrať za tú druhú. Znie to skvelo, ale z dnešného pohľadu to naráža na nie práve najideálnejší systém ovládania. Ten Capcom ponechal v pôvodnom stave a jeho zastaralosť je cítiť. Pokojne sa naviac môže stať, že partnera neúmyselne zanecháte za sebou, len preto, že nenastúpi na menší výťah s vami, alebo ho v čase, keď vstupujete do dverí napadne nepriateľ. Ale aj tak je tento prvok nepopierateľným plusom.
Atmosféra strachu je zvládnutá na jednotku a dokonale ho podporujú aj už nevyužívané statické pohľady kamier. Môžete ich kritizovať koľko chcete, ale hoci je fakt, že v modernej ére nemajú svoje miesto, svojmu účelu slúžia dobre. Vďaka nim nikdy neviete, čo sa skrýva za najbližším rohom a či nablízku nečíha nepriateľ. Tých je viacero druhov a okrem klasických zombie, či tentokrát málo využívaných psov dostanú priestor aj noví protivníci. Niektorí z nich, ako napríklad zombie vytvorené z pijavíc si okamžite získa váš rešpekt a budete sa ho báť. Oproti tomu malé zmutované opice nepôsobia na prvý pohľad desivo, no smiech vás prejde, keď zistíte aké sú rýchle a mrštné. Nechýba ani chuťovka v podobe staršej verzie jedného klasického bossa, no nemusíte sa báť - aj nových bossov je dostatok a konfrontácie s nimi vás spoľahlivo privedú do varu. Pochopiteľne chýbajú aj klasické checkpointy a hru si musíte ukladať znova sami, na vybraných miestach, kde sa nachádzajú písacie stroje. Ale iba ak máte pásku do nich a tej nemusí byť dostatok. Na bezmyšlienkovitý postup teda môžete rovno zabudnúť a budete si musieť dávať pozor aj na to, koľko munície miniete. Oldschool ako má byť.
Klasické ovládanie by bolo už dnes trochu archaické, preto máte možnosť zvoliť alternatívne, tak ako tomu bolo v prípade Resident Evil HD Remaster. Väčšina hráčov zrejme siahne po ňom, aj keď v kombinácii so statickými obrazovkami nie je úplne ideálne. Ide však len o silu zvyku. Čo sa však naozaj nepodarilo, je inventár a systém skladovania predmetov. V starších dieloch boli k dispozícii truhly, do ktorých ste mohli ukladať čokoľvek nepotrebné. a ich obsah sprístupniť z viacerých miest. Tentokrát však predmety budete musieť skladovať priamo na zemi. Pozitívne je, že ich môžete vyhodiť kdekoľvek a mapa vám prehľadne zakreslí, kde ste ich nechali. Negatívne je, že ich budete musieť nechávať za sebou príliš často a vracať sa po nej. Ako Rebecca, tak aj Billy majú k dispozícii iba šesť slotov a len potrebná zbraň a munícia vám zaberie dva až tri. Pritom nemôžete zabúdať ani na liečivé rastlinky, spreje, či pásku do písacieho stroja. Dvanásť slotov sa teda javí ako dosť, ale nie je tomu tak. Nehovoriac o tom, že miestnosti majú akýsi neviditeľný limit. Nie je to hardcore, je to skrátka hlúpe a podobné hádzanie polien pod nohy mrzí a zbytočne znižuje inak kvalitný zážitok.
Ako vlastne dopadol Zero z pohľadu samotného remasteru? Základ ostal zachovaný a zásadnejšiu zmenu predstavuje iba nové ovládanie. Okrem toho remaster podľa očakávania ponúka omnoho vyššie rozlíšenie, vylepšený zvuk, alebo nový formát obrazu 16:9. FMV filmy už majú aj titulky, herné animácie sa naopak zaobchádzajú bez pruhov v hornej, či dolnej časti. Okrem audiovizuálnych vylepšení však HD verzia obsahuje aj viacero bonusov. Jedným z nich sú voliteľné kostýmy postáv, ktorých je ešte viac ako v originále, ale oveľa zaujímavejšie sú dva dodatočné módy. Prvý z nich, Leech Hunter vás znovu vráti do známych miest, ale tentokrát bude vašou úlohou zbierať amulety. Po vyzbieraní určitého počtu môžete v rámci základnej hry disponovať napríklad neobmedzenou muníciou do pištole. Ak sa vám ich podarí získať maximum, neobmedzenú muníciu budú mať všetky vaše zbrane. Druhým a záverečným módom je Wesker mode, kde Billyho v rámci deja nahradí nemesis série, Albert Wesker. Aj keď ide len o preskinovaného Billyho hovoriaceho vo videosekvenciách práve jeho hlasom, možnosť hrať za neho každopádne poteší. O to viac, že disponuje útokom z rozbehu a môže z očí strieľať laser, tak ako aj v pätke. Iste, ak by sa vyhodili niektoré animácie a jemne upravili tie zostávajúce, mohla vzniknúť zaujímavá alternatívna verzia deja, ale Capcom túto možnosť nevyužil. Škoda.
I tak sa dá HD Remaster Zera hodnotiť pozitívne a aj napriek určitým problémom dokáže viac než solídne baviť. Počítajte však s tým, že Zero je o poznanie ťažší, či už súbojmi, alebo aj hádankami. Odmenou vám však bude adekvátny zážitok a rozšírenie znalostí univerza. Nejde o diel, ktorý by stál vyložene na vlastných nohách a príjemne sa odkazuje nielen na prvý, ale aj druhý Resident Evil. Úplní neznalci budú možno tápať, akú úlohu presne hrajú tie dve postavy v cutscénach a nemusia chápať, čo je tak skvelé na záverečnej scéne. Nám ostatným to môže byť jedno, podstatné je, že sme dostali dobrú hru a príbeh ságy stále dáva zmysel aj po ukončení záverečných tituliek. A že si ju konečne môžeme vychutnať aj na svojom PC, Playstatione, či Xboxe.
Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Cenega
Recenzovaná verzia: PC