Štvorčlenné ruské zoskupenie pod názvom Brainy Studio LLC. by ste doteraz asi nemuseli registrovať v nejakej známej forme. Majú za sebou zopár indie hier na mobilné platformy a aj keď už dokázali pozbierať nejaké tie menšie ocenenia, do veľké biznisu sa snažia pretlačiť prvým krôčikom práve až s hrou TurnOn. Jej originálny nápad ťaží zo stále populárnejšej formy 2,5D v rámci technického vyobrazenia pohybu a hlavnou devízou samotného projektu je rozhodne jej ústredná myšlienka. O čom teda TurnOn pojednáva?
Hneď úvodom je asi dobré podotknúť, že hra obsahuje českú lokalizáciu formou tituliek, z čoho by možno niekto začal vyvodzovať, že jej samotný príbeh je teda natoľko dôležitý, že autori chceli, aby sa ich dielo nestratilo v preklade. Realita je však trocha prozaickejšia, keďže hra obsahuje doslova zopár viet, ktoré popisujú stručným spôsobom dej v jednotlivých kapitolách, a tak nemali chlapci z Brainy Studio problém vytvoriť CZ preklad a dosadiť ho s pár chybami (miesto nápisu loading máte vtipné slovíčko "Nakladám") do svojho diela. Musím aj túto snahu vývojárov však doceniť, zvlášť v dnešnej prekladom pohnutej dobe. Tak či onak, príbeh pojednáva o mimozemskej bytosti, ktorá sa jedného búrkového večera ocitne v elektrickej sieti neznámeho veľkomesta a svojou prítomnosťou mu vyrazí poistky a uvrhne tak všetko naokolo do tmy. Vašou úlohou je svoje počínanie čo najskôr napraviť a k tomu vám poslúži práve schopnosť tajomnej formy života viesť elektrický prúd. Preberáte teda malú elektrickú loptičku, ktorá je schopná sa presúvať cez vedenia všade tam, kam vedú medené drôty, čiže takmer všade.
Hlavný princíp je teda naozaj strohý. Všade tam, kam sa presúvate, sa zrazu dostáva elektrický prúd, ktorým môžete spúšťať rôzne prístroje, zapínať pouličné osvetlenie alebo vyvolávať reťazové reakcie voči obyvateľom mesta. V praxi to potom znamená zaujímavé prepojenia na náš bežný život, ktorý sa bez energie stáva mierne komplikovaným. Jednotlivé kapitoly sa od seba odlišujú rôznym zameraním a logicky aj prostredím. V úvode ide skôr o banálne presúvanie sa hore dole a zbieranie bonusov v podobe dodatočného prúdu a až neskôr sa hráč môže naplno zapojiť do socializácie s ľudskou stránkou. Uvediem pregnantný príklad. Ocitnete sa v temnej uličke kde práve banda chuligánov prepadáva nemohúcu babku a polícia sa na miesto činu nemôže dostaviť v čas, keďže je v oblasti dopravná zápcha spôsobená nefunkčným semaforom. Vašou úlohou je najprv sprejazdniť cestu, potom sa dostať k ohrozenej babičke a rozsvietiť nad ňou pouličné osvetlenie tak, aby muži zákona mohli konať svoju prácu. Takýchto udalostí je v hre desiatka a sú viac ako slušne prevedené aj do vtipnej roviny, čo pridáva hre TurnOn plusové body v konečnom hodnotení. Seba lepšie gameplay mechaniky sa však potrebujú oprieť o kvalitné ovládanie, čo nie je zrovna tou ideálnou devízou tejto arkády.
Na motívy populárnych hudobných levelov v hre Rayman Legends sa aj v tomto prípade ocitnete v situácii, kedy je nutné dôverovať ovládaniu a práve to vás zrazu začne zrážať dole. Predstavte si klasické elektrické vedenie na stĺpoch, ktoré pripomína hudobnú stupnicu a váš pohyb po nich reprezentuje noty. Práve tieto časti by som označil za pomerne náročné, zvlášť pri zrovnaní so zbytkom hry, keďže je tu od vás zrazu vyžadovaná stopercentná sústredenosť a akákoľvek chyba sa trestá bez zľutovania. Niekde okolo polovice hry som narazil na jeden zvlášť špeciálny úsek, ktorý som doslova robil hodinu čistého hracieho času, než sa mi ho podarilo s pulzujúcou žilou na čele dokončiť. Práve tento moment ma presvedčil o značnej nevyváženosti obtiažnosti celku, kde sa často striedajú fádne momenty čo do náročnosti so skutočnými orieškami, na ktorých si hráč môže vylámať zuby. S tým je spojené aj nedokonalé ovládanie, kde stlačením skoku nemusí nutne dôjsť k jeho realizácii a vy padnete zo stĺpa ako hnilá hruška a ide sa pekne odznova. Veľakrát sa mi práve vďaka chybám v ovládaní stalo, že som zomrel bez nejakej férovej príčiny a to je veľká škvrna na inak slušne spracovanom základe.
Poďme teraz trocha obrátiť pozornosť na technickú stránku, ktorá často býva u hier s minimálnym rozpočtom akýsi kameň úrazu. V prípade TurnOn sa však žiadna katastrofa nekoná a aj keď jeho art muselo samotný vývoj značne zjednodušiť, zvlášť po boku 2,5D konceptu, stále sa jedná o priemerne vyzerajúcu zábavu, pri ktorej sa vám skôr vyčaruje úsmev na tvári než spravia vrásky na čele. Ruská škola do hry ako takej potom vniesla zopár zaujímavých a humorom nabitých odkazov, ktoré odhalíte len pri pozornom skúmaní a hudobný doprovod patrí k tomu lepšiemu, čo si v sekcii arkád u Xbox One alebo na Steame môžete vypočuť. Mne osobne vo výsledku ostalo po tejto jednohubke príjemne a nemal som pocit, že musím nutne poukázať na tých zopár chýb, ktoré nesú znak vývoja len od štyroch ľudí. Originálny nápad sa nesie na ramenách priemerného spracovania a ako celok to podopiera kvalitná zvuková kulisa a efekt nadšenia. Aj preto dávam TurnOn viac ako slušné finálne číslo a budem s nadšením sledovať profesný vývoj celého štúdia, ktoré stojí za jeho vznikom.
Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Brainy Studio LLC.
Recenzovaná verzia: Xbox One