Ve své podstatě se už nejedná o první dojem – ale o druhý. Tím úplně prvním dojmem bylo loňské představení této nové a exkluzivní značky pro PlayStation u příležitosti tiskové konference SONY na veletrhu E3.
Za vývojem stojí holandské studio Guernila Games, které má za sebou úspěšnou a hezky vypadající sérii stříleček Killzone. Jejich práce je a vždy byla velmi precizní, takže už od prvních chvil bylo jasné, že nepůjde o nějakou béčkovou záležitost. Ale pěkně po pořádku..
Pamatuji si to jako dnes, když jsem viděl oznamující trailer na toto akční RPG viděnou z pohledu třetí osoby. V hlavě mi nesmazatelně uvízlo hned několik faktů: fascinující souboj rusovlasé dívky s obřím robotickým dinosaurem, prazvláštní post-apokalyptický svět, kde vládnou stroje připomínající pravěká zvířata a neskutečně podmanivý soundtrack.
Posléze se dozvídáme jen několik málo informací jako třeba, že ona rusovlasá dívka se jmenuje Aloy a je hlavní hrdinkou této hry. Z onoho zmiňovaného souboje vyplývá, že nepůjde jen o čistokrevné „masení“ ve stylu: vždyť „plecháč“ jeden musí padnout dříve nebo později. Jde ale o postupné taktické kombinace různých zbraní a schopností, jež jsou zapotřebí k úspěšnému lovu. Toto obezřetné a pozvolné útočení mi trochu připomíná některé souboje ze Zaklínače 3: Wild Hunt.
Až na letošní E3 nám, skoupí na slovo, Guernila Games ukázali mnohem více a dali tak jasnější obraz o tom, co nás čeká a na co se můžeme s Aloy připravit. A že to bude doba zlá a nelehká, dává znát již samo příběhové pozadí.
Horizon Zero Dawn nás přivede do vzdálené budoucnosti, kde po blíže nespecifikovaných událostech lidé již nejsou tím hlavním druhem na Zemi. Z lidí se stal ohrožený druh a přeživší se uchýlili k pravěkému kmenovému způsobu života. Dle slov Mathijsema de Jongema, hlavního šéfa vývoje hry, lidé žijí v relativně bezpečných osadách, protože nemají na výběr. Souvisí to s tím, že se hlavním a dominantním druhem na Zemi stali dinosauří roboti, kteří mají jednoznačnou množstevní i technologickou převahu.
Tito mechaničtí tvorové nejsou na lidi úplně zlý, mohou pro ně být však nebezpeční, protože jejich chování je nevyzpytatelné. Aby si lidstvo zajistilo obživu, dostatek potravy ale i potřebné materiály na výrobu či obchod, nezbývá než lovit tamní přeživší faunu - jako třeba zajíce, králíky, husy, prasata nebo ryby. Ano, Aloy bude umět nejspíše i plavat.
Popis toho, v jaké době se ujmete Aloy, je očividně zřejmý a mohlo by vás to vést k závěru, že Horizon Zero Dawn bude o hledání symbiózy mezi lidmi a stroji. Možná tomu tak opravdu bude ve vedlejší fázi příběhu (má spekulace), ale startovní premisa této post-apokalyptické science fiction je trošku komplikovanější..
Aloy, hrdinka s tajemnou minulostí, se trochu odlišuje od všech ostatních obyvatel. Je jiná a ráda by se vydala do světa. Doufá, že její osud je jinde a nevěří na zbožné předsudky všech ostatních. Asi hlavní pohnutkou, která zapříčinila odchod z bezpečí osady, byl fakt, že se zemí náhle začala šířit podivná nákaza: vir, který přivádí stroje k zuřivosti. Ty jsou najednou neovladatelné. Jejich „pomatení“ má za důsledek útoky na obydlené vesničky.
Takže, onou premisou je hledání zdroje nákazy. A na této strastiplné cestě by Aloy měla získat informace ze své minulosti – dozvědět se, kdo vlastně je. Její dobrodružství by nám také mělo odhalit, proč a jak stroje převzaly nadvládu nad světem.
To si nemyslím. Po letošní E3 jsem vážně překvapen, jak je hra Horizon Zero Dawn komplexní a robustní. Popravdě, ještě loni jsem si myslel, že se bude jednat o nějakou blockbusterovou semi-koridorovou „pohádku“. Ale opak je pravdou. Už samotný svět je nám plně otevřen ke zkoumání, což naznačují i letošní záběry přímo z hraní, kde byla část mapy odkryta.
Vývojáři pochopitelně slibují, že herní svět bude velký. Tyto PR „kecy“ jsou vždy stejné. Mně popravdě na velikosti herní mapy až tak moc nezáleží. Spíše mi jde o to, aby byl svět dostatečně naplněn zábavným a poutavým obsahem, který se nebude často opakovat.
Život Aloy v tomto světě bude trochu ulehčovat nádech tamější technologie. Je jím přístroj, který nosí hrdinka za uchem a říká mu Focus. Díky němu může mapovat (sledovat) cesty strojů, získávat podrobnosti o jejich silných a slabých stránkách, ale i informaci o tom, jaké součástky z nich může mít k vylepšování, craftingu nebo obchodu. Díky Focusu můžete některá mechanická stvoření i nahackovat a použít je jako dopravní prostředek, nebo si je ochočit a mít coby pomocníky.. jako třeba ve Far Cry Primal.
Trochu vyhýbavější a ne příliš přesvědčiví byli vývojáři z Guernila Games při podávání informací o dynamičnosti světa. Myšleno z pohledu nelineárnosti, možnosti odlišných konců, apod. Hra vám nabízí spoustu dialogů, které můžete ovlivňovat různým směrem, a vaše volba odpovědí má za následek bezpočet rozličných situací. Ale primární příběhová linie bude jasně daná. Tu a tam se od ní můžete odklonit, ale vždy se na ni vrátíte. Takže v Horizon Zero Dawn nečekejme následky našich předchozích činů, můžeme si jen užít pečlivě předpřipravený scénář.
Ještě bohužel ne. Na vydání si musíme ještě nějaký ten pátek počkat. A že jich nebude zrovna málo, nám říká datum vydání, které je stanovené na 1. března příštího roku. Původní spekulace naznačovaly, že by se vše mělo stihnout ještě v letošním roce, ale nakonec si musíme počkat o něco déle. Nicméně krom zveřejnění data vydání jsme se dozvěděli, že vedle klasické verze hry bude ke koupi speciální sběratelská edice. Jejím obsahem bude, kromě hry samotné, artbook, steelbook, speciální pozadí na PlayStation 4, in-game bonusy a pochopitelně i soška hlavní hrdinky.
Z dosavadních informací jsem zatím dostatečně nahypován na samotnou hru, a to i při tom faktu, že si ji dříve jak za tři čtvrtě roku nezahraji. Z dosavadních ukázek a dostupných zdrojů vyplývá, že hra je v dobrém technickém stavu. Jen se stále trochu obávám, že se vynoří nějaké to neočekávané ALE. A s tímto pocitem čekám a doufám, že mě, resp. nás hráče, Guernila Games nezklamou.