Donedávna nie úplne známe poľské štúdio Blobber Team ešte v úvode roku milo prekvapilo výrazným titulom Layers of Fear Už Early Access verzia z vlaňajška vzbudzovala veľké nádeje a vzhľadom na jej kvality vývojári vlastne ani nemali čo pokaziť. Ani nepokazili a neočakávané ohlásenie prídavku sa taktiež stretlo s pozitívnou odozvou. Druhýkrát sme sa však už nemali znova vteliť do mysle šialeného maliara, pretože jeho príbeh bol zmysluplne uzavretý. Ako už určite viete aj z propagačných materiálov, v Inheritance sa tentokrát vžijeme do roly maliarovej dcéry.
Ak si náhodou myslíte, že ide o len o nepodstatný detail a v zásade budete prežívať takmer to isté ako v minule, potom vás musím jemne poopraviť. Inheritance totiž stavia na trochu odlišnom uhle pohľadu. Tvrdenie, že hlavná hrdinka je úplne normálna, by asi bolo vzhľadom k jej detstvu diskutabilné, ale narozdiel od otca aspoň ostala pri zmysloch. Pobyt v nepríliš útulnom dome s chorou matkou a šialeným otcom by však nejakým spôsobom poznamenal každého. Aj preto sa po dlhých rokoch rozhodne raz a navždy konfrontovať duchov minulosti...
Kým pôvodná hra vsádzala predovšetkým na splývanie reality a halucinácií, rozšírenie na to ide inak. Jeho hrateľnosť pozostáva z dvoch segmentov. Prvý je zasadený do reality požiarom zničeného domu. Tu príde na rad vaša baterka a prím hrá prieskum okolitého prostredia. Druhý segment sa zase odohráva v čiastočne vytesnených spomienkach hlavnej postavy. Po vkročení na určité miesto sa tak z dospelej ženy znova stáva malé vystrašené dievčatko zúfalo sa snažiace nájsť v nich aspoň nejaký zmysel. Práve tieto časti sú kľúčové aj z hľadiska vyznenia záveru.
Niektoré spomienky sú kratšie odbijete si ich za chvíľku a v iných sa zase budete trápiť dlhšie. Všetky spomienky však majú spoločného menovateľa v tom, že sú až nepríjemne skreslené a pokrivené. Pripraviť sa tak môžete na to, že nie všetko v nich bude dávať zmysel a vnímanie prostredia bude výrazne ovplyvnené niekedy až traumatickými zážitkami. Nebude vás v nich síce prenasledovať duch mŕtvej manželky, ale zimomriavky sa nepochybne dostavia. Oproti originálu výrazne ubudlo klasických ľakačiek a autori sa pre tentokrát snažia vsádzať skôr na pokrútenosť samotného prostredia s dôrazom na kvalitné zvukové efekty. Slúchadlá a hranie v neskorších hodinách pochopiteľne iba podporujú dusnú atmosféru, čo naplno doceníte vo chvíľach typu, keď sa za vami ozve nepríjemné vrčanie. Alebo aj nie, v závislosti od toho, či sa radi bojíte, alebo nie.
Autorom ku cti slúži, že neopakujú za každú cenu nápady originálu, ale neustále sa snažia prichádzať s niečim novým. Hrateľnosť sa čiastočne variauje a nepozostáva iba z chodenia z miesta na miesto. Chodiace úseky tak striedajú pasáže, v ktorých máte za úlohu nájsť konkrétne predmety a používať ich správnym spôsobom. Nejde o vyložene náročné úkony, ale do istej miery sa v nich môžete zaseknúť. Niektoré časti pritom nemajú iba jedno správne riešenie a záver bude závisieť priamo od toho, ako v nich budete postupovať. Tento prvok bol napokon prítomný aj v originále, ale v ňom nebolo vždy jasné, čím ho ovplyvňujete. V rozšírení je to o niečo zreteľnejšie a je jednoduchšie nasledovať určitú cestu. Konečnú interpretáciu minulosti a to či odpustíte otcovi, alebo nie, máte výhradne vo svojich rukách.
Aj napriek určitej spokojnosti sa však u mňa nedostavilo vyložené nadšenie. Možno je to tým, že druhý návrat do známych vôd už tak neprekvapil. Možno je zvýšením blúdiacich pasáží. Možno je to krátkosťou zážitku. A možno všetkým dokopy. Avšak stále platí, že Inheritance je plnohodnotným rozšírením vystavaného univerza. Jeho dohranie vám zaberie približne hodinku a pol, čo nie je vyložene zlé. Pokiaľ už ale budete vedieť ako na to, záverečných titulkov sa môžete dočkať aj za polhodiny. Vzhľadom k priaznivej cene ho však môžem bez problémov odporučiť. Vravíte, že ste ešte nehrali pôvodnú hru? Je na čase to napraviť.
Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Bloober Team.
Recenzovaná verzia: PC