Serial Cleaner

Serial Cleaner - recenze
Serial Cleaner - recenze
10:41, 01.08.2017

Pamatujete si, jak Vincent a Jules v Pulp Fiction měli problém s vyčištěním auta po menší nehodě s mrtvolou na zadním sedadle? Tak řekněme, že přesně s těmito problémy se setkáte v této hře. Serial Cleaner, jak už jeho vtipný název napovídá, je hra o uklízeči, který řeší více než jen rozlité mléko na podlaze. Přestřelka na benzínce? Žádný problém, stačí zavolat našemu hrdinovi a policie nenajde ani kapku krve. Masakr uvnitř kanceláří, hned vše napravíme. Pojďme se podívat, co pod se pod touto vtipnou zápletkou skrývá za hru.

Klik pro zvětšení (Serial Cleaner - recenze)

Autoři musí být velcí fanoušci série Hotline Miami, protože kromě velice podobného pohledu na svět, si také komplet vypůjčili způsob vypravování příběhu. Mezi jednotlivými "zakázkami" se naše postava ocitá doma. Matka uvaří, mrknou spolu na box, poslechne rádio, přečte ranní noviny a vezme telefon s novou prácičkou. To vše v takovém mystickém a ponurém stylu, který křičí, že jednou se to zvrhne. Prostě Hotline Miami jako přes kopírák jen méně psycho.

Samotné hraní je jednoduchou záležitostí. Každý level je jedna mapa. Lze si ji vyvolat pomocí "Cleaner Sense" (L2), kde se zvýrazní mrtvoly a důkazy, jenž je třeba odstranit. Pak už stačí pouze prokličkovat mezi policisty, kteří hlídají místo činu. Policisté mají předem dané trasy chození a hráč vidí jejich úhly pohledu. Jakmile hráče spatří, je třeba jim utéci, což není snadné protože jsou rychlejší, a nebo se schovat do skrýší po mapě. Cílem je posbírat všechny důkazy, odnést mrtvoly na určené místo (kufr auta, vyhození z okna atd.) a odstranit určité procento krve z místa činu. To probíhá tlačítkem R2 pomocí vysavače.

Kromě úhlu pohledu policistů se kolem postavy zobrazuje i kosočtverec zobrazující hlasitost vašich akcí. Tím na sebe lze také upozornit a dočkat se nechtěné pozornosti. Ale naštěstí policisté mají inteligenci jak z českých vtipů, takže přímo před jejich zraky stačí zalézt do krabice a je zase klid. Pravděpodobně jsou to magické krabice z Metal Gearu. Časem se na mapě objeví také interaktivní předměty, které ovlivní samotnou mapu. Odtlačíte auto, aby policista změnil svou trasu. Otevřete si vrata a zase zavřete a vklidu vyluxujete místo činnu. Nebo uvězníte policajta mezi kontejnery a už si s ním není třeba dělat starost.

To vše je intiutivně jednoduché a během vteřin přejde do krve. V tom je asi největší síla hry, že nic nekomplikuje. Tím však neříkám, že je úplně jednoduchá. Dokáže potrápit a zejména když jste chyceni, musíte opakovat celý level znovu. Což v případě, že jedete na 100% uklizené krve může znamenat nejednu nadávku sama sobě. Celkem příjemné je, že po selhání se rozmístění důkazů, mrtvol a krve na mapě přegeneruje znova. Tím to není pořád stejné dokola, i když policajti mají stále stejné trasy. Zároveň to také ukazuje, že levely nejsou moc detailně propracované. Na místo precizního stealthu je to spíš takový akční rush. Což rozhodně nepovažuji za chybu, jen je třeba s tím počítat, že tu nejste nějaký "Thief", ale spíš turbo uklízečka.

Nakonec bude tedy největší překážkou pro hráče technické tedy spíše vizuální zpracování. Autoři vsadili na specifický art, který v úvodní sekvenci je stoprocentně líbivý a stylový. V samotné hře nepůsobí úplně nejlépe. Hlavně kvůli tomu, že jeho provedení je 2D na 3D ploše. Proto uprostřed hry je někdy těžké poznat, zda tahle cesta je průchozí nebo je to střecha vedlejšího domu. Je to oříšek na představivost a spíš forma vítězící nad funkcí, což se mi nelíbí. Jinak extra neoslní, má své světlé momenty, ale že by se jednalo o nějaký super-art, se říci nedá a spíše upozorňuje, že hra je menšího ražení. Hudba naznačující sedmdesátá léta funguje perfektně a atmosféra je velice dobrá. Ostatně, zase bych řekl, že velký vliv mělo Hotline Miami.

Serial Cleaner není špatným titulem. Jeho jednoduchost okouzlí na začátku asi každého a nadhled funguje. Bohužel nedokáže udržet na delší dobu. Neřku-li, že pozdější levely jsou díky nepřítomnosti checkpointů spíše frutstrující než zábavné. Samotného obsahu málo není. Bonusové kapitoly a challenge mode možná někoho osloví. Ale osobně nemám moc motivaci hru dokončit nebo odlovit co nejvíce trofejí.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Keymailer

70%
Malá a nekorektně vtipná hříčka, která učaruje, ale neudrží moc dlouho, což je docela škoda.