Je rozhodne chvályhodné, ak sa produkčná spoločnosť s potrebným kapitálom rozhodne nezabudnúť na históriu žánru, ktorý pomáhala v minulosti budovať a aký prežíva dnes z časti aj vďaka nej. Firma Square Enix rozhodne spadá do tejto kategórie a vám už musí teraz byť jasné, že tu opisujem klasické JRPG tak, ako sa dnes už takmer nerobia a neprodukujú. Čerstvá lastovička, ktorá vyletela z hniezda spomínaného gigantu, však od roku 1993, kedy prvýkrát uzrela svetlo sveta, akosi nabrala na váhe. Z rýdzej 2D hry Secret of Mana sa stal práve 3D remake hodný pozornosti súčasnej, ale aj vetrom skúšanej, generácie a čo nové prináša a naopak, si teraz spoločne rozoberieme.
Stvorenie celého univerza končiaceho slovíčkom "Mana" malo za následok akési hraničné členenie. Už to nebolo len o klasických ťahových RPG na štýl Final Fantasy, ale konečne sa naplno začínala prejavovať aj na tú dobu netradičná akčná schéma. Po boku takých zásadných značiek ako Illusion of Time či Secret of Evermore sa séria Mana udomácnila v srdciach konzumentov doslova rýchlosťou svetla a každý majiteľ konzole Super Nintendo vlastnil minimálne jej prvý základný kameň. Z tohto dôvodu som nadšený, že to Square aj v roku 2018 má chuť pripomínať a zvlášť v takom technickom prevedení, aké nám tento remaster servíruje. Nová Secret of Mana totižto dostala kompletnú fasádu s 3D textúrami, čo má za následok určite väčšiu atraktívnosť pre mladšie ročníky, ale čo takisto poteší aj nás starých hrdzavých harcovníkov. Predsa len už nemáme doma konzole pripojené na farebné bubny z pračky a aj keď už horšie vidíme, stále vieme doceniť pekné ostré hrany.
Uznávam, že blízkosť kamery, ktorá neustále sníma hlavnú trojicu hrdinov, by mohla mať funkciu osobného nastavenia, ale v tomto prípade je uzamknutá, a tak si na jej problémy hráči budú musieť nejaký čas zvykať. Je to spojené jednak so zlým výhľadom, ale aj nemožnosťou takticky plánovať útok z poza rohu, kde často číhajú skrytí nepriatelia. Všetko sa deje v akčnej rovine a tak hráč musí reagovať rýchlo na výpady správne zvolenou zbraňou. Prepínanie medzi hrdinami je svojvoľné, rovnako ako možné rozdávanie taktických pokynov vo vašej družine. Vo výsledku nakoniec ale usúdite, že ideálne je sa spoľahnúť na vylepšovanie jednej postavy a všetko ostatné prenechať automatike. Nová verzia nie je vôbec presnou kópiou svojej predlohy. Autori síce takmer do detailu preniesli súbojový systém tak, ako to bolo v originále, ale čo sa týka príbehu a pár jeho zásadných udalostí, išli novou cestou, čo však dokáže identifikovať len znalec predlohy. Nie je to vôbec nejaká výčitka, ale skôr oslí mostík na pár problémov, ktoré ostali visieť vo vzduchu.
Tento skvost minulosti by potreboval trošku opracovať hrubým pilníkom. Vadila mi totižto opakujúca sa animácia pri interakcii s okolím, kedy sa jednotlivé postavy vždy museli sformovať do akejsi rovnej čiary, inak nezačala žiadna konverzácia. Vo výsledku to vyzerá dosť smiešne a ako hodiny plynú, tak aj otravne, jednoducho to zdržuje. Počas konverzácií potom v hre nenájdete vôbec žiadnu funkciu vracania sa vo výbere, čím sa často opäť okrádate o čas, keď chcete u jedného obchodníka nakúpiť a zároveň aj predať, či si objednať izbu na noc. Všetky tieto úkony vás stoja trojité začatie konverzácie a teda drahocenné sekundy identickej animácie. Toto by sa pritom dalo úplne jednoducho eliminovať, a preto musím konečné číslo recenzie zraziť, keďže ide o veľkú a nepríjemnú chybu. Tej sekunduje pár menších múch, aké sa prevažne objavujú v bojoch. Nie je vôbec jasné, či výber jednotlivých predmetov (brnenie + zbraň) s vyššími atribútami má naozaj nejaký dopad na odoberanie energie súperom. Osobne si už nepamätám ako to bolo u pôvodnej hry, avšak počas testovania tohto návratu som mal niekoľkokrát pocit, že kritické zásahy je možné generovať aj so základnou zbraňou za pár grošov a nie je nutné vôbec nakupovať nič novšie a podľa čísiel aj silnejšie.
A nie je to len počet hodín, aký sa nezhoduje s originálom. 3D remake bol ochudobnený o rušný život v jednotlivých dedinkách a mestách, kde sa to NPC postavami len hemžilo a teraz nám vybrané úseky, inak veľkej mapy, skôr pripomínajú bojové scény z westernov. Prechod do trojrozmerného sveta má evidentne svoje pozitívne atribúty, ale tak isto ako dáva nový pocit, tak v rovnakom množstve aj uberá to čaro z pôvodnej hry. Súboje s veľkými príšerami v novej a modernejšej forme trpia totálnou stratou osobnosti a sú skôr prekážkou v zábave než čímkoľvek pozitívnym. Neviním zato vôbec autorov tejto remastrovanej verzie, ako by som aj mohol, ale je to dôkaz toho, že niekedy je lepšie nechať všetko tak ako to bolo a neskúšať aplikovať nový a moderný náter na vzácnu starožitnosť.
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega
Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO
PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX