Máme tu opäť víkend a to je čas zvolať všetkých priateľov, známych a možno aj rodinu (ak teda nemôžu priatelia a známy) a spoločne sa posadiť za vhodne umiestnený a široký stôl, aby ste skúsili prežiť jednu papierovú post apokalypsu. Už dávnejšie som vám avizoval, že sa blíži test ďalšej komplexnej doskovej hry, a tak ako sme sa spoločne usmievali nad kvalitným spoločenským peklom, si dnes skúsime natrénovať prežitie v nie príliš nereálnom scenári. Ostatne Fallout nás tak trošku straší už od roku 1997, kedy sa na PC scéne objavil prvý, dnes už kultový, diel a zasadil tak malé semienko neistoty do hláv všetkých hráčov. Tá neistota spočíva v otázke; čo ak sa raz skutočne budeme musieť pod ťarchou zlých rozhodnutí našich mocných pohlavárov pobrať do atómových krytov a dúfať, že to nepraskne a návrat na povrch nás nezlomí ako vetvičku v rádioaktívnom poryve vetra?
Ospravedlňujem sa vám za jemne podivný úvod do celej recenzie na doskovú hru Fallout, avšak v súvislosti s jeho témou som sa pokúšal vo vás vzbudiť akýsi pocit mrazivej atmosféry, ktorú v nás už roky vyvoláva interaktívna predloha, teda herná séria od spoločnosti Bethesda Softworks. Dosť však bolo nútenej sugescie a poďme sa konečne pozrieť do obávanej, ale cez to všetko zábavnej pustiny. Vďaka spoločnosti Blackfire si aj v anglickom jazyku menej zdatní nadšenci konečne môžu otvoriť svoj vlastný "Vault" a vybrať sa tam, kde už zeleň dávno stratila svoj typický svieži odtieň. Mechanizmy sú našťastie zhovievavé aj k introvertom, a tak ak nezoženiete ďalších troch hráčov, čo by s vami skúsili toto jedinečné dobrodružstvo, nemajte obavy, je možné hrať aj sám so sebou, respektíve sám s umne prepracovaným konceptom tejto doskovej zábavy. Ak potom patríte medzi znalcov celého herného univerza Fallout, určite vám padne vhod informácia, že celkové pojatie máp, ako aj predmetov či úloh, sa točí okolo dvoch posledných dielov série. Tento krok zo strany autorov musíme chápať ako snahu o čo najlepší hod do terča s logom peňaženky, keďže dnes už viac konzumentov pozná práve akúsi evolúciu v sérii než prvé dve videohry.
Každý si teda ide to svoje a na vlastné triko bez toho, aby sa musel aktívne zaujímať o pozíciu jedného z ďalších ľudských bojovníkov o prežitie. Keďže ale ako skupinka zdieľate jeden balíček úloh, je možné, že vám kolega preberie misiu, o akú by ste eventuálne mohli mať záujem a naopak. Tento aspekt však môžete nejako aktívne registrovať až po úvodných hrách, keďže učenie sa postupnosti a pravidiel vám dá zo začiatku hrubé klapky na oči. Páči sa mi celkové spracovanie ako samotných hrdinov (šedý plast je detailný a postavičky si priam žiadajú o farebnú dekoráciu), tak originálne prevedený pip boy z pospájaného tvrdého papiera. V tomto menu, ktoré je RPG zrkadlom vašej postavy, si postupne hromadíte EXP body, prikladáte nové predmety (zbrane, brnenia, jedlo, liečenie atď) a aktivujete novú sadu schopností. Všetko je krásne prehľadné, čo je práve paradox, keďže svet doskovej hry Fallout je presne tak nevyspytateľný ako očakávate. Je jedno ako veľmi si veríte a myslíte si, že dokážete z nulových skúseností vystúpiť behom pár hodín na pomyselný trón, férový ale tvrdý systém vás jedným kolom môže zraziť na kolená a dokonca aj usmrtiť (každá postava má status nielen pre životnú energiu, ale aj pre stupeň ožiarenia).
Bolo by naivné si myslieť, že Fallout ako videohra bude presnou adaptáciou aj pre Fallout v doskovej forme. Prostredia, NPC postavy, misie, klany, peniaze, zbrane, brnenia a aj to obyčajné jedlo je klasicky pod licenciou tejto značky, avšak priebeh bojov a akési linky prepojenia na odmeny za splnenie úloh (väčších či menších) sú už plne v réžii potrieb pre doskovú hru a to je dobre. V tomto smere je totižto prítomný dostatočný stupeň zábavnosti vo svetle variácií hrateľnosti a ich neskorších rozvetvených možností. Všetka akcia je síce spätá s hádzaním špeciálnych kociek, avšak element nejakej náhody sa dá potlačiť dostatočným využívaním spomínaných liniek (napoviem len notoricky známou skratkou V.A.T.S. a musíte byť okamžite v obraze). Pokiaľ si dáte tú snahu a postupne teda pri prvej testovacej hre prejdete celý návod a podrobne si naštudujete výklad pravidiel, v ďalšej partii už vám bude nad hlavou čoraz väčšmi svietiť typicky zelená žiarovka a v nej známa postavička s úsmevom. Vyššie som do jednej vety natlačil niekoľko prítomných faktorov z videohier a pritom úplne zabudol na samostatnú kapitolu v podobe nepriateľov. Ich inteligencia a nastavenie (odpustite mi hernú terminológiu) je v tomto smere spracovaná s citom a tak, aby prehnane neškodila začiatočníkom a zároveň potrápila skúsenejších. Má tu ísť predsa o zábavu ale v drsnom prostredí a to sa autorom rozhodne podarilo splniť.
Aj keď citácia hore jemne fabuluje, tak faktom ostáva to, že celý ten balíček misií je do seba poprepletaný a ponúka niekoľko variácií riešenia. Každý hráč tak dostane šancu vybrať si svoj vlastný štýl rozuzlenia problémov a jeho rozhodnutie bude zároveň jeho odmenou, či prípadne záhubou. Toto je asi najväčšia devíza samotnej hrateľnosti, keďže tento fakt plne korešponduje s námetom doskovej hry Fallout. Snaha o prežitie (aj keď len pri sedení na zadku) je síce super PR fráza, zvlášť ak máte na stole hromadu papieru a plastu, avšak keď to skutočne v praxi aj prežívate a cítite tú atmosféru podobnú samotnej predlohe, musíte vzdať hold tvorcom tak ako ja záverečným číslom. Misie sa môžu rozvíjať dokonca na viacerých kartách a nie každý sa dopátra okamžite ich vyriešenia, ale vedomie toho, že pri ďalšej hre vás čaká zase hromada nových príbehov je veľkým motivačným prvkom prečo u spoločenskej hry Fallout vydržať a bojovať o čo najlepší výsledok. Osobne som dlho uvažoval aké body negatívnej energie mňa samého počas testovania otravovali asi najviac zo všetkého a predstavte si, že som v tomto smere našiel len jeden jediný bod a to fakt, že toho na stole pri plnej hre je možno rozloženého až príliš a človek si nemá kam položiť pohár s rumom. Takto humorne ukončujem ódu na kvalitu doskovej hry Fallout, na ktorú sme síce čakali skutočne dlho, avšak stálo to zato a vlastniť by ju mal nielen milovník predlohy, ale aj každý nadšenec do spoločenských hier.
Aby sme vám ponúkli aj názor takzvane z druhej strany barikády. Prikladám odkaz na komplexný článok k tejto doskovej hre, ktorý spracoval kolega Petr a ktorý si myslím, že môže plne pomôcť lepšie pochopiť samotné postupy v hre a celkové vyznenie širokých možností.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire