Kooperativní hra pro partu až šesti přátel vás uvrhne do světa zamořeného zombiemi, nekromanty a zrůdami. Vašim úkolem je chopit se role alespoň jednoho přeživšího a plnit nejrůznější scénáře a úkoly v nich obsažené. A hlavně u toho napáchat co největší škody silám nemrtvých. Základní hra Zombicide: Černý mor obsahuje celkem deset scénářů od lehčích po velmi obtížné, ve kterých postupně odhalujete příběh, v němž musíte chtě-nechtě hrát hlavní roli. Všichni ostatní jsou totiž transformovaní na tupé kreatury lačné po čerstvém mase. A zrovna vy ho na tom těle máte tolik…
Hra se dělí do dvou fází – v první táhnou hráči a ve druhé se aktivují a objevují zombie. Každý hráč má ve svém kole ze začátku tři akce, které může využít k boji, prohledání domu či vyražení dveří. Férové zacházení zajišťuje žeton Prvního hráče, který se posouvá po směru hodinových ručiček se skončením každého kola. Tím je postaráno o to, že každý bude někdy první a jindy poslední na tahu. Hráči mohou libovolně taktizovat, bavit se a domlouvat, jde jim přeci o stejnou věc. Až odehraje poslední hráč, jsou na řadě zástupci neživých. Nejprve se pohnou všechny zombie, které v tu chvíli stojí ve městě na nohou. Pokud se nachází ve stejné zóně jako přeživší, pokusí se ho zabít. Je-li ve stejné zóně více přeživších, je čistě na dohodě, kdo se stane terčem jejich hněvu a schytá nářez. Po skončení prvního tahu zombií přichází Oživení. V každé zóně, která je označená žetonem, proběhne zmrtvýchvstání bývalých vesničanů a hrací deska se o něco víc zaplní krvelačnými potvorami. K souboji a vyhodnocování úspěšnosti zásahů, ať už zbraněmi či kouzly, využíváte klasických šestistěnných kostek podle instrukcí na konkrétních předmětech. Zaútočíte sekerou a hodíte 4 kostkami, kde k úspěšnému zásahu potřebujete hodit 4 a víc? Nebo sešlete řetězový blesk, kde sice potřebujete hodit jen 5 nebo 6, ale zato máte k dispozici 6 kostek?
Zajímavými složkami v Zombicide jsou viditelnost a hluk. Pokud zombie totiž nikoho nevidí, jdou za největším hlukem, který se na mapě nachází, a to ať je jakkoliv daleko. Tím se vám otevírá prostor pro taktizování a přípravu nejrůznějších pastí. Hráče ovlivňuje viditelnost při použití zbraní na dálku či kouzel - nemůžete střílet za roh, přes zeď nebo do zadních místností v domě. Rozšíření Wulfsburg pak přináší novinku v městské struktuře v podobě věží-střílen, které pravidla viditelnosti a dostřelu upravují. Tento systém je pro Zombicide velkým plus, posiluje to pocit jakési reálnosti a rozšiřuje možnosti strategie pro hráče.
Zajímavou mechaniku v Zombicide jsou zásahy do vlastních. Se zbraní na blízko jste za vodou, tam si dokonce můžete vybrat cíl útoku, ale zbraně na dálku a kouzla (vyhodnocují se stejně) můžete sesílat pouze na určité zóny a nemůžete si vybrat, do koho přesně se trefíte. Oblast se čtyřmi zombiemi vypadá dost lákavě pro vašeho mága s Ohnivou koulí v každé ruce, ale pokud ve stejné oblasti stojí i nějaký další společník, každý neúspěšný zásah mu automaticky zapálí lýtka, a to v tom horším slova smyslu.
Do souboje s nekonečnými zástupy zombií rozhodně neplánujte naběhnout s holýma rukama, v domech nyní nemrtvých venkovanů můžete najít spoustu užitečného vybavení a pomůcek. Ať jde o kouzla či zbraně, nebo jen solené maso a jablka, ve světě Zombicide má všechno svou hodnotu. A vyplatí se mít to po ruce, protože je sice pěkné, že velký meč může sesekat až 5 zombíků v jednom kole (za předpokladu že na kostkách hodíte pokaždé 5 nebo 6), ale se svým poškozením 1 se mu každý zombie tlusťoch vysměje do tváře. Proto musíte najít zbraně s vyšším poškozením. Není nic horšího, než když rozrazíte dveře domu a hned v první místnosti se vašemu krátkému meči směje vykrmený ex-pán domu.
V Zombicide trvá každé postavě dosáhnout svého potenciálu jinou dobu. Lučištník Silas třeba ze začátku nemá takový problém klidně i se třemi chodci najednou, kdežto mág Baldrick si musí nejdřív opatrně nabrat zkušenosti, úrovně a hlavně silná kouzla, aby dosáhl signifikantních výsledků. Proto není nic horšího, než když vám splnění cíle za 5 zkušenostních bodů, které potřebujete k postupu o úroveň, vyfoukne společník, který už dávno žlutou úroveň má. On pak sundává jednoho nepřítele za druhým a vy jste rádi, že na ulici zbyde jeden chudáček, na kterém si stejně skoro nic nevezmete.
Hra je dynamická a oproti jiným záležitostem pro více hráčů (Eldritch Horror či LotR: LCG) o dost rychleji odsýpá. Zvlášť v pozdějších fázích, kdy už jenom běháte po městě a s pěti volnými akcemi sekáte hlavy jednoho nemrtvého ubožáka za druhým. V tom právě spočívá hlavní kouzlo Zombicide - nemá vám zamotat hlavu nebo vás trápit hádankami a těžkým rozhodováním. Prostě popadněte kamarády a hrr na ně. Vzhledem k tomu, že zombie se oživují každé kolo a v čím dál větších počtech, málokdy se vám vyplatí dlouho se zdržovat, protože dříve či později se stejně objeví Zrůda - na kterou obyčejné zbraně ani kouzla nestačí - a zažene vás.
Rozšíření Wulfsburg přidává další nálož nepřátel a nových strategií s nimi. Kdysi baštou honů a prosperující oblast, dnes hrad a jeho okolí zamořily bestie, které teď většinu lovu obstarávají samy. Vlci a jejich vůdce Monstrvlk jsou rozhodně dárečky, kterým na zuby hledět nechcete. Se svými třemi akcemi vám navíc pěkně zamíchají s herním stylem, při kterém jste se zatím setkávali pouze s pomalými a obtloustlými vesničany. Rozšíření obsahuje také čtyři nové postavy - spolu se základní verzí (nutná ke hraní Wulfsburg) se tak dostáváte na celkem 10 postav, kterými můžete zombie šrotovat. Díky úpravě pravidel si tak můžete pozvat až 9 dalších přátel, členů rodiny či známých a vyrazit do boje bok po boku.
Za poskytnutí her k recenzi děkujeme společnosti Blackfire