6. listopadu se z Bety vyškrábe horda zombií v podobě nové kooperativní FPS kampaně OVERKILL's The Walking Dead. Beta obsahuje zatím dva scénáře, ve kterých jsme se mohli s hrou seznámit, oťukat si mechaniky a zjistit, jestli to po vydání bude za něco stát.
Před každou hrou se musí vytvořit skupina čtyř postav, které, pokud nemáte přátele, sesbíráte různě po internetu. Zatím neexistuje solo kampaň ani doplnění postav AI-boty. Na výběr máte ze čtyř postav, genderově vyvážené dvě ženy a dva muže, nesmí chybět černoch s baseballovou pálkou, ani asiatka-doktorka. A samozřejmě světem znavený veterán. Na výběru postavy záleží nejen kvůli vzhledu, ale protože systém získávání zkušeností a rozvoje tábora vás donutí upřednostňovat jednu postavu před ostatními. To my ale neděláme, takže tady máte všechna videa s představením pěkně pohromadě:
Podrobnosti co do příběhu celé hry jsou zatím neznámé, ale stoprocentně se bude točit kolem vašeho kempu, na který si dělá zálusk cizí klan. V první misi na vaši osadu upozorní hordu zombií, které se dostanou až ke vstupním branám a když jste zaneprázdnění jejich kosením, pokusí se k vám vloupat a ukrást zásoby jídla a munice. Když se vám podaří své cennosti ubránit, rozhodnete se jim úder vrátit. A o to se snažíte v misi další. Ta vás vysvobodí ze stísněného prostoru tábora a zavede do ulic města, kterými se musíte - pokud možno nenápadně - dostat až k nepřátelské základně. Cestu vám komplikují kromě proudů nemrtvých také hlídky, které když vás zmerčí, vyhlásí poplach a kromě přívalové vlny ukousaných bastardů se na vás sesypou také poskoci se střelnými zbraněmi. Přežít je pak úplně jiný oříšek.
V kempu si uchováváte zásoby a další užitečné věci, které na misích najdete. Za ty pak jednak udržujete morálku na únosné úrovni, ale hlavně stavíte další rozšíření v rámci tábora, která posilují vaše postavy a odemykají další možnosti jak útoku (víc nábojů v misi), tak obrany (lepší barikády). Každá stavba posiluje jinou postavu a bude pak jenom na vás, jestli pojedete hezky popořadě a vylepšíte nejdřív všechno na úrovni 1, nebo se budete soustředit na jednu dvě postavy, které si oblíbíte. V táboře máte určitou kapacitu a do jejího naplnění můžete při misích potkat a zachránit další nešťastníky. Ty pak můžete posílat na výpravy, třeba hledat jídlo nebo šrot a jiné stavební materiály. Výpravy jsou různě obtížné i dlouhé, postavy mají rozdílné šance na úspěch, ale podle toho taky následuje odměna. Doplnit takový element i mimo akční složku hry je podle mě skvělý nápad, protože to není jen z mise do mise, ale přidává to ten RP prvek, že se o své chráněnce musíte starat, jak uznáte za vhodné.
Rozhodně nehrajete za nekompromisní vražedné mašiny a nepočítejte s tím, že byste vaše společníky nechali za sebou a prosólovali si celou hru jako na koni. Nepřátel jsou masy, mají citlivé uši a jak si vás všimnou, je po legraci. Stamina ubývá rychle a jeden špatně časovaný útok, kterým minete, znamená nechutné objetí a páchnoucí hnilobný dech v obličeji. Jedné zombii se ještě ubráníte, ale pokud se k vám mezitím dostane druhá, bez pomoci přátel se na nohy nezvednete. Lidé proti vám mají až překvapivě přesnou mušku a i když se někdy zaseknou a motají v kruhu nebo stojí na místě (přeci jenom je to zatím beta), nahrazují si to svými počty a vy musíte mít oči na stopkách v průběhu celé výpravy. Na normální obtížnost (jediná dostupná) máte sice neomezený počet oživení, ale prodlužuje se doba, za kterou se znovu objevíte. A když mezitím padnou vaši oslabení přátelé...
A to skvěle. Po grafické stránce se nestačím divit, jak pěkně může odporná mrtvola vypadat. I prostředí, kemp, postavy, všechno vypadá skoro skutečně a když si zatančíte tango smrti s rozkládající se svobodnou matkou (kterou u toho zběsile bodáte do hlavy), podvědomě se vám udělá trochu nevolno. Hratelnost je intuitivní, nezahlcuje vás přemírou tlačítek a schopností, přesně jak to od FPS her chceme.
Bude. Už s tím, jak to vypadá teď, mě vývojáři přesvědčili a vyřešili za mě minimálně tři dárky k předběžným Vánocům.