Ačkoli by už design krabice hry mohl svádět k tomu, že se jedná o českou hru, není tomu tak. 1989: Úsvit svobody vytvořili Jason Matthews a Ted Torgerson, díky čemuž není příliš překvapivá podobnost s hrou Twilight Struggle: Studená válka 1945-1989 od prvního jmenovaného tvůrce. Obě hry mají nemálo společného – tématem, stylem i herním systémem, nebo třeba tím, že jsou určeny pouze pro dva hráče. 1989: Úsvit svobody je však pro našince rozhodně atraktivnější díky svému tématickému a geografickému zaměření.
Jeden hráč, zastupující komunistické vedení, zde soupeří s druhým, v čele demokratických sil, o nadvládu nad střední Evropou v průběhu zlomového roku 1989. Hráči postupně hrají karty v celkem rychlém sledu po sobě a tím ovlivňují vývoj událostí ve střední Evropě. Stejným způsobem může být nastartován i pokus o převzetí moci v jednotlivých státech. Cílem demokratického hráče je samozřejmě oprostit jednotlivé státy od totalitního režimu, cílem komunistického hráče je potom udržení se u moci co možná nejdéle – tedy do konce roku.
S uvedeným herním časem cca. dvou hodin v prvních partiích příliš nepočítejte. Je potřeba dostat herní systém trochu pod kůži. Všechno stojí a padá s textem karet událostí a Vaším rozhodnutím, zda událost použít či ne. Jakmile se naučíte vyhodnocovat karty a situace, má hra spád a je do značné míry nepředvídatelná. Každá partie je odlišná, protože záleží na pořadí zahrání jednotlivých událostí, nebo na jejich zamezení.
Samotné kartičky obsahují reálné události z průběhu roku 1989 ze zúčastněných zemí – Východní Německo, Polsko, Československo, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko. Hra je díky tomu značně strategická, ale ve velké míře i vzdělávací. V obsáhlých pravidlech je navíc ke každé události k dispozici další popis, který zvídavým hráčům poskytne více historických informací. Jejich čtení na jednu stranu prodlouží hrací dobu, ale rozhodně je nebudete číst během každé partie. Mnohem pravděpodobnější je, že si vyhledáte pouze ty sekce, které ve Vás probudí zvědavost, nebo že si tuto část pravidel přečtete zvlášť, mimo herní partii.
Pravidla jsou na čtyřiceti stranách formátu A4 celkem přehledně strukturována. Trochu připomínají seminární práci svým členěním do oddílů. Není důvod k obavám – z uvedených 40 stran je 14 vyhrazených již zmíněnému přehledu událostí a dalších deset se poté věnuje ukázkovému kolu, kde velkou část zaplňují obrázky. Po grafické stránce celý sešit pravidel evokuje dobové dokumenty.
Co je třeba zmínit: všichni víme, jak to v roce 1989 dopadlo. Hraní za stranu komunistického režimu nebo demokratických hnutí nemusí být vždy každému po chuti, ale s tím je třeba počítat už při výběru hry – přeci jen, nechystáte se vydat do žádného fantaskního světa. Zároveň hra začíná dominancí komunistického režimu ve všech šesti zemích. První kola (odpovídající týdnům až měsícům) jsou proto trochu frustrující pro demokratického hráče, protože tak trochu „neví, kam se vrtnout dříve“. V průběhu roku se situace otáčí a stále větší tlak a frustrace padá na komunistického hráče, protože velká část událostí směřuje k již známému konci roku. A hráč totalitního režimu musí projevit značnou zručnost ve strategizování na více frontách, aby se udržel u moci. Tím zdaleka nechci říct, že by to pro demokratická hnutí byla hračka, ale po prvních kolech to pro ně zkrátka začíná vypadat lépe.
1989: Úsvit svobody používá unikátní herní mechanismus, tzv. "card-driven system", kdy je průběh hry zcela v režii kartiček událostí, jež hráči vykládají na střídačku. Díky zaměření na užší geografické území zemí Varšavské smlouvy je atraktivní pro českého hráče, navíc starší hráči si jistě na mnohé události vzpomenou. Zapracování reálných událostí do systému hry, kdy záleží, kým jsou realizovány nebo zablokovány, a v jakém pořadí, je zábavné a neotřelé. A naučný aspekt hry je potom přidanou hodnotou nejen pro zvídavé hráče.
Koupit hru 1989: Úsvit svobody
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK