Ubehlo už viac ako tridsať rokov od premiéry adventúrky Shadowgate, ktorá sa na toho času pochopiteľne ešte chudobnej scéne prezentovala v tradičnom čiernobielom a dosť strohom technickom spracovaní. Pred pár rokmi sa ale dokázala, aj vďaka úspešnej Kickstarter kampani, znovuzrodiť pod akousi retro verziou a vyšla znova na väčšine herných systémov. Človek by si preto myslel, že nastal čas poslať túto stále známu ikonu naspäť do hrobu a posunúť sa ďalej, prípadne aj s regulárnym pokračovaním, ale svete div sa, prichádza ďalší port a tentokrát na PS4, XOne a Switch.
Mnou testovaná vzorka patrí práve do tej zdanlivo nekonečnej studnice portov na konzolu Nintendo Switch, a tak som sa príliš o technickú stránku tejto hry, v základe takmer starej ako ja sám, vôbec neobával. Dôvodom bolo už dávnejšie vydanie na mobilné telefóny ako aj tablety, čím si autori z Abstraction Games otvorili priamu cestu k prechodu na najnovšie Nintendo. Práve táto verzia, čo do konzol, preto dokáže ponúknuť vôbec najintuitívnejšiu formu ovládania inak archaického konceptu statickej 2D adventúrky. Kulisy sú statické ale ručne kreslené obrázky, do ktorých je umne zakomponovaná sieť nití a spúšťacích mechanizmov slúžiacich na postup ďalej. Náročnosť interaktívnych hier v osemdesiatych rokoch mala svoje isté a dosť kruté špecifiká, ktorých pochopenie z radov mladších ročníkov dnes môže znamenať dosť krutú školu.
Príbeh sa krúti okolo hrdinu uväzneného v starodávnom hrade, ktorý si do rúk zobral mocný čarodej a pretvoril ho k svojmu obrazu. Pomocou magických zaklínadiel sa snaží vyvolať smrtonosného démona z hlbín samotného pekla a jediný, kto mu v tom môže zabrániť, ste pochopiteľne práve vy, čoby poslední z rodu slávnych princov pomaly miznúceho kráľovstva. Na rozdiel od tridsaťročnej a čiernobielej verzie sa tento moderný remaster môže hrdo pochváliť značným umeleckým zosobnením. Scenérie sú totižto ručne kreslené a keďže ide v tomto smere o fakticky odlišný remake, kde si art odbieha do vlastnej identity a fantázie, môžeme hovoriť o novej osobitosti a atmosfére. Inak sa ale hádanky, ako aj primárne prvky hrateľnosti, nijako nezmenili a dostali len oveľa zaujímavejšie nástroje ako samotných hráčov upútať.
Ak nás teraz čítajú už raz spomenuté mladé ročníky, tak práve pre vás je určený následný part. Dosť ťažko si v dnešnej dobe dokážete predstaviť časy, kedy sa scéna zamestnávala totálnou imagináciou vo forme textových adventúr. To boli hry, kde ste jednoducho museli písaným anglickým slovom navádzať údajného hrdinu smerom k nepredvídateľným udalostiam. Všetko to, čo vám dnes tak vadí, teda grafická stránka, chyby, zlý online a podobne, ste si v takej hre mohli tak maximálne predstavovať. Inak vám asi nedokážem opísať fakt, že ak v hre Shadowgate vkročíte do miestnosti bez zapálenej fakle, môžete sa jednoducho preraziť o kameň a zomrieť na otravu krvi alebo iné zdravotné komplikácie. Toto všetko sa deje viacmenej len textovou formou, ktorú sprevádza malé obrázkové preklenutie. Nič viac a nič menej, čo nás zase len privádza k hĺbke vašej predstavivosti a určite aj zvedavosti. Dokážem zdolať projekt starší než som ja sám?!
Legendami opradená adventúra Shadowgate je vo výsledku iste schopná vyvolať vysoký level nostalgie v očiach pamätníkov. Bohužiaľ sa ale obávam, že práve nim je z obchodného hadiska aj určená, keďže máloktorému súčasníkovi sa pri pohľade na statické 2D maľby začne otvárať peňaženka, len aby okúsil tú opojnú atmosféru predrenesančného hrania. Pokiaľ sa ma ale pýtate, ako príliš som bol nadšený z tohto návratu ako hráč s dvadsaťpäť ročnou praxou, tak skĺznite pohľadom nižšie.
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Abstraction Games
Recenzovaná verze: Nintendo Switch