Loni v září se Filip podíval na zoubek základní verzi vynikající deskové hry Fallout. Teď v červnu nám tým Blackfire přinesl českou verzi i zatím prvního rozšíření s názvem Nová Kalifornie. V tom jsme se dočkali dvou nových scénářů, získali spoustu nových hratelných postav, karet kořisti, obchodu i unikátního vybavení, předmětů a úkolů. Co nejvíc se budu v této recenzi snažit omezit své fanboy výstřelky, protože Fallout je moje asi druhá až třetí nejoblíbenější deskovka vůbec.
Necháme chvíli mluvit čísla: Dva nové úkoly (celkem šest úkolových karet, původní 4 jsou předělané, aby zakomponovaly mapové díly z NK). Pět nových postav. Dvanáct mapových dílů. 6 nepřátel. 66 karet setkání a 55 karet kořisti. K tomu 32 karet úkolů, 7 karet perků (ke každému SPECIAL atributu jeden) a nějaké dodatečné žetony zátek a úkolů. Co do počtu jsou tak zdvojnásobeny počty postav, karet kořistí a obchodu a unikátního vybavení, a hlavně karty setkání, které se při častém hraní základní verze dost opakovaly.
Scénáře z původní hry mají stejná pravidla, ale upravenou mapu tak, aby do ní zapadaly nové díly. Rozšíření mapy o tyto díly je výborné, přidává nové možnosti a cesty, kterými se můžete vydat, nové lokace pro setkání jak v pustině, tak ve městech. Dva nové vaulty jsou svým způsobem interakce s hráči dost zajímavé, stejně jako několik nových setkání, které vás přinutí běhat po celé mapě a prodávat dětem drogy.
Zpracování je stejně jako u základní deskovky výborné, karty jsou tvrdší, nemačkají se, malé i velké. Písmo je dobře čitelné a hledat chyby v překladu či stylistice by bylo až škaredé hnidopišství. Figurky postav jsou opravdu kvalitní, mapové díly různorodé a předměty i společníci bravurně doplňují repertoár získatelných bonusů. Doplňkové úkoly a speciální karty, stejně jako nové vaulty, jsou zajímavé a přidávají spoustu zajímavých příběhových možností, oba vaulty přidávají novou mechaniku a nemůžete z nich uniknout, dokud je neprojdete celé a nebo v nich nezemřete (což je dost jednoduché).
Novinkou jsou také náhodné úkoly, kdy po splnění jednoho článku musíte náhodně vybrat jednu z několika možných karet, kterou umístíte klasicky do balíčku setkání. A protože je karet tohoto typu několik, nikdy předem nevíte, co vás při dalším dobrodružství potká. Přidané postavy mají každá svůj vlastní styl hraní, ale neřekl bych, že jsou nějak znatelně silnější nebo lepší než ty, se kterými jsme se setkali v základní hře. Každopádně je vidět, že do jejich designu šlo velké množství energie a myšlenek, protože fungují dobře, ale nejsou překombinované.
Vlastně tím, že v základní verzi deskovky Fallout nejste de facto proti sobě, protože si nemůžete nijak přímo škodit, byla plně kooperační mise vítaným přídavkem. Je to sice jenom jedna kampaň, ale je dlouhá, napínavá a plná intenzivní akce, závodů s časem a nervy drásajících setkání. Vašim úkolem je zachránit osadu Arroyo (jistě si pamatujete, kde jste začínali ve Fallout 2) všemi možnými prostředky. V cestě vám samozřejmě stojí mnohem lépe vybavení nepřátelé a pokud je necháte moc se rozlézt po mapě, hladce s vámi zatočí. Další novinkou v tomto módu jsou také globální zkušenosti, které po splnění jistého úkolu získají všichni hráči.
Fallout Nová Kalifornie je rozšíření ve všech smyslech slova, protože každý aspekt základní hry zlepšuje, obohacuje a rozvíjí. Výborné zpracování komponent a kotel nových prvků, kvůli čemuž můžu bez nejmenších výčitek garantovat, že koupí tohoto rozšíření rozhodně neprohloupíte.
Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire