O hře Scythe jsme zde psali nedávno. Jelikož se nám stále líbí a byla by škoda ji uložit do komory na “někdy později”, tak jsme zkusili hned dvojici rozšíření. Co přinášejí do hry?
Malé rozšíření Nová setkání obsahuje 32 karet. Pokud už se v Scythe orientujete, tak víte, že karty setkání získáte, pokud svou postavou jako první dosáhnete na jedno z jedenácti polí s žetonem Setkání. Podobně jako v základní hře, i na těchto nových kartách na Vás čeká obrázek určité scény, do které se Vaše postava v rámci průběhu hry dostala. Pod tím jsou tři možnosti, z nichž si jednu vyberete dle svého uvážení.
Dvě možnosti většinou vyžadují zaplacení určité ceny, třetí je zdarma. Vždy Vám však přinese nemalý bonus do hry. Nové karty fungují vlastně stejně. Tentokrát však tvůrci hry nechali vše na fanoušcích – vyzvali hráče, aby navrhli nové varianty pro situace Setkání. Ty nejlepší tedy najdete v tomto balení.
Jaké bonusy na Vás čekají? Kromě kupy těch klasických přijdou na řadu i takové, které poskytnou více interakce se soupeři. Už to tedy nejsou jen “získej to a to”, ale budete moct okrádat soupeře, nebo budete moct využít tzv. tajnou variantu – pokud si vyberete danou možnost, kartu si ponecháte, ale soupeřům nečtete její text. Až v průběhu hry dojdete na situaci, která odpovídá zadání, můžete se vytasit s kartou Setkání a v tu chvíli zahrát její odloženou výhodu jako reakci. Právě tyto možnosti vnesou do Vašich partií novou dynamiku, kterou ocení nejen ti, kteří preferují konfrontaci mezi hráči.
Velké rozšíření nabízí v první řadě kampaň o osmi epizodách, což znamená osm samostatných her, které jsou svým pojetím propojené do celistvého příběhu. Doporučuji využít tuto možnost a striktně následovat pokynů v sešitu pravidel. Tento příběh o osmi dílech Vás za to odmění množstvím zvratů a modifikátorů hry, díky nimž se budete cítit, jako byste zkoušeli novou hru. A věřte, že každá epizoda bude svým způsobem unikátní.
V krabici najdete hned několik kartonů s žetony a dalšími komponenty, pod nimiž jsou krabičky označené A až E. Přemožte svou vrozenou zvědavost a neotevírejte krabičky ani nečtěte nic na těchto kartonech. Postupně si zahrajte celou kampaň, jež Vás ve správnou chvíli navede, které komponenty máte zpřístupnit pro další postup hry.
Tento koncept kampaně připomíná Legacy hry, protože určité nabyté schopnosti a výhody získané v průběhu hry můžete používat v dalších epizodách. Zatímco však v Legacy systému je hra na pouze jediné zahrání a poté ztrácí své kouzlo, zde můžete celou kampaň absolvovat opakovaně. Jistě, na poprvé máte přidaný moment překvapení, ale jen na něm Vzestup Fenrise rozhodně nestojí.
Pokud si zvolíte variantu kampaně, určitě využijte přiloženého sešitu listů Deníku. V průběhu celého příběhu do něj budete zaznamenávat své zisky a výhody, které budou často k dispozici i pro další partie v rámci celého příběhu. Nutno podotknout, že finální vyhodnocení celé kampaně probíhá dle odlišných kritérií od základní hry. Tato kritéria Vám budou postupně odhalována v průběhu kampaně, ale definitivně se je dozvíte až v poslední epizodě. To však příběhu rozhodně neškodí, naopak tím nechává každý díl napínavý a otevřený.
Vzestup Fenrise přináší velkou dávku nových možností do Vašich budoucích partií Scythe. A to i v případě, že nebudete chtít hrát celou kampaň. Jednotlivé moduly (celkem 11) můžete do hry přidávat a různě kombinovat. Stejně tak je můžete míchat i s ostatními rozšířeními pro tuto hru. Tím vzniká velké množství variant hry, které Vám nabídnou odlišné herní zážitky.
Toto rozšíření přidává v první řadě dvě nové frakce – Vesna a Fenris. Jejich pozadí i význam je vykreslen v samotné kampani, ale i později je možné je využít v samostatných hrách. Zatímco Fenris je frakce orientující se na pohyb, interakci a boj, a tím směrem má nastavené své schopnosti, tak Vesna je v první řadě nevyzpytatelná. Do začátku máte pouze dvě ze čtyř schopností mechů, zbylé dvě jsou prázdné. K tomu máte dohromady 18 překrývek těchto schopností, z nichž můžete losovat a vybírat pro každou hru jinou. Díky tomu bude frakce jednou více orientovaná na útok, příště zase třeba na budování či průzkum. Záleží potom hlavně na hráči, jestli dokáže svou strategii ohnout natolik, aby využil celý potenciál nabídnutý vybranými schopnostmi.
Dalšími elementy jsou Modifikace. Můžete je získat buď pro Mechy, což znamená, že můžete různě vybírat (vždy před začátkem partie), které vlastnosti budete chtít využít. Můžete si ponechat buď ty předtištěné, nebo si pořídit nové ze společné zásoby. Modifikace infrastruktury Vám zase přinášejí jednorázové výhody do začátku hry, které zjednoduší především první kola, v nichž budujete své říše.
Můžete zkusit upravit i cíle herní partie, a to použitím alternativní Stupnice úspěchů. Buď použijete její mírovou variantu, která značně odrazuje od bojových konfliktů, nebo naopak válečnou, která zvěstuje vysoce interaktivní hru plnou šarvátek. Spolu s těmito možnostmi přibude ještě koncept Spojenectví či Rivalů, který výborně doplňuje alternativní Stupnici úspěchů.
V neposlední řadě ještě přicházejí varianty Tesla či Šílený Tesla nebo použití alternativních Žetonů úspěchů. Všechny tyto varianty buď potkáte v rámci kampaně, nebo si jimi můžete okořenit své samostatné herní partie.
Rozšíření Vzestup Fenrise má ještě stále co nabídnout. Pokud už jste zkoušeli hrát s Automou, tedy jeden hráč versus automatický-fiktivní hráč, tak můžete tento koncept znovu využít. Tentokrát však můžete hráče-Automu přidat i do partie s více hráči. Tím se otevírají nové možnosti interakce, protože fiktivní hráč, ovládaný částečně kartami, se bude vždy chovat jinak, než živý oponent. Tato varianta již byla zmíněna v recenzi na základní hru, ale teprve zde je v pravidlech rozvedena do detailů a dopracovaná do podrobností.
Pokud byste si chtěli odpočinout od věčného souboje o nadvládu, můžete zkusit i kooperativní scénář hry s názvem Devastace. V něm musíte spolupracovat v průběhu hry takovým způsobem, abyste porazili společného nepřítele, který bude hrát za jednu z volných frakcí. Díky losování cílů na počátku partie je třeba značné spolupráce a plánování, abyste dosáhli výhry v této nekonfliktní variantě.
Zatímco Nová setkání jsou v podstatě sympatickým zpestřením partií Scythe a přináší větší míru interakce mezi hráči, je to hlavně Vzestup Fenrise, jenž přináší úplně nový herní zážitek. Ať už se rozhodnete podstoupit náročnou osmidílnou kampaň s výborným příběhem a plnou zvratů a výzev, nebo prostě použijete některé z celkem 11 modulů pro samostatnou hru, vždy bude Vaše partie značně odlišná od té základní. S možností kombinace obou rozšíření i různých modulů máte tedy obrovské množství herních variant, které prověří všechny Vaše schopnosti.
Koupit rozšíření Nová setkání pro hru Scythe
Koupit rozšíření Vzestup Fenrise pro hru Scythe
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi