Vítejte v džungli. Všude, kam se podíváte, jsou chameleóni, kobry, gorily a moskyti. Džungle je místo, kde záleží na každé vteřině a každá akce může znamenat zisk nebo ztrátu. Máte na to vrhnout se do víru potravního řetězce ostrova Gobbit?
Gobbit je tropický ostrov plný exotické zvířeny, kde nebezpečí a hladové zuby číhají za každým stromem. Gobbit je taky postřehová hra, která Vás právě na tento ostrov přenese. Ale přetavit takového prostředí do hry stojící pouze na hromádce karet je úkol nemalý. Použití potravního řetězce je chytrý tah pro hru, v níž stejně jako v případě samotného života na ostrově jde o rychlé reakce, které zajistí, jestli budete najedeni nebo snědeni.
Balíček 48 karet se na začátku hry rozdělí mezi hráče rovným dílem. Každý hráč si svou kupičku připraví před sebe lícem dolů a postupně vždy ve svém tahu rychle otočí horní kartu. To je základem herních kol, které slibují rychlou až zběsilou rychlost akcí (vykládání karet) a případných reakcí (útoky a obrany).
Základní myšlenkou je, že kobry útočí pouze na chameleóny, ty se jim musí bránit, ale zároveň sami zkoušejí ulovit moskyty. Moskyti se potom musí bránit chameleónům, kobry je naopak vůbec netrápí. To je zlaté pravidlo potravního řetězce. Když si pořídíte hru Gobbit, takto budou probíhat Vaše první partie. Do toho všeho ještě vstupuje další element, protože zvířata na sebe mohou útočit pouze pokud jsou stejné barvy.
Kdykoli během hry, tedy nejen po vyložení karty, může kdokoli, kdo vidí příležitost k útoku odpovídajícímu pravidlům, provést tuto akci tím, že se svými prsty dotkne karty zvířete, na které chce tím svým aktuálním zaútočit. Je tedy potřeba neustále sledovat, jakou kartu má na vrcholu svého balíčku každý z hráčů.
Ve chvíli, kdy je vůči Vám veden útok ze strany některého ze soupeřů, musíte se pokusit tomuto útoku odolat tím, že svou dlaní přikryjete svou horní kartu na vykládacím balíčku. Ten, kdo se karty dotkne dříve, stane se vítězem tohoto minisouboje a získá od svého protivníka kartu, plus celý balíček pod ní .
Aby to však nebylo až tak jednoduché, je možné, aby na Vás zároveň útočilo více hráčů, stejně tak můžete zároveň útočit i se bránit. Tím dostává Gobbit další rozměr, protože koordinace je přinejmenším stejně důležitá jako postřeh. Samozřejmě tak vzniká prostor pro chyby, které jsou trestány odstraněním vykládacího balíčku chybujícího hráče na hřbitov. Tyto karty se v dané partii již zpátky do hry nedostanou. Chybou se stává i uskutečněná obrana, pokud nebyl započat útok. Toto je asi jediná nejasná část pravidel: jak kvalifikovat, zda byl pokus o útok proveden či ne?
Když se naučíte základní mód hry, můžete zapojit do hry karty goril a Pravidlo Gobbit. Toto pravidlo může být aktivováno kterýmkoli hráčem za předpokladu, že již existuje balíček hřbitova a zároveň jsou na odhalených kartách moskyti všech tří barev. Gorily poté mohou útočit na jakákoli zvířata nezávisle na jejich barvě, ale pokud je jejich výpad úspěšný, tak putují kupičky poražených na hřbitov.
V průběhu partie mohou být hráči vyřazeni, pokud jim nezbývají žádné karty. Ale hra tím pro ně úplně nekončí. Stále mohou záškodničit ostatním hráčům a odstraňovat jejich karty na hřbitov. To je chytré zapojení již vyřazených hráčů do hry, díky kterému se ani oni nebudou nudit.
Pokud zvládnete i pokročilou variantu, můžete vyzkoušet ještě hru pro experty. Tu ovlivňuje vrchní karta na hřbitově, resp. její rubová strana. Podle její kresby mohou základní pravidla přestat platit, mohou být upravena, nebo doplněna. Tím se stává hra náročnější na sledování a náchylnější k chybám, ale zároveň mnohem více zábavná. Budete muset mít oči na šťopkách a sledovat každý pohyb karet na stole.
Gobbit je kvapná postřehová karetka, která na první pohled může připomenout Dobble, ale princip zde je trochu jinačí. Navíc záleží na ilustracích na lícových - a občas i na rubových - stranách karet. Ale v základu se dá Gobbit přirovnat k takové vytuněné verzi staré známé karetní “větší bere”. Jasné ale je, že ve dvou si hru tolik neužijete, hra bude spíše tréninkem. S každým dalším hráčem však náročnost a zábavnost hry stoupá.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi