recenze
Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate

Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate
Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate
00:00, 08.03.2007

K prvnímu datadisku na Heroes V potřebujete, stejně jak tomu bylo u dřívějších dílů série HOMAM, ke spuštění originální hru. Do menu se dostanete rychle, neboť na Vás bohužel nečeká žádné intro po spuštění hry. V novém menu tentokrát pózují dva trpaslíci a za jejich zády můžete vidět střelbu z děl či průlet černého draka. Je to rozhodně příjemná změna, která vyvádí původní hru ze stereotypu. Pokud si pečlivě prozkoumáte menu, najdete zde několik novinek. Tou nejpodstatnější (alespoň pro mě ) je nový pohled ve hře, který Vám kameru nastaví do klasické pozice, tak jako jste byli zvyklí u dřívějších dílů (třeba u HOMAM 3). Pro někoho, kdo si stále nezvykl na podivně rotující kameru, tak přišlo vysvobození. Výhodu kamery poznáte hlavně v podzemí. Nevýhodou je, že lze občas snadno přehlédnout surovinu či artefakt skrytý za stromy, kterou jste si s 3D kamerou povětšinou zazoomovali a orotovali tak, že jej nešlo přehlédnout (i tak ale přehlédnutí nebylo místy ničím neobvyklým).

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_01.jpgTrpaslíci pořádají zabijačku...
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_02.jpgVypadá to, jak na planetě kryptonit.

Revoluce se nekoná

Hlavní náplní, se kterou povětšinou datadisky přicházejí, je obohacení hlavní kampaně novým dobrodružstvím. V Hammers of Fate na Vás čeká na patnáct vesměs zajímavých misí, odehrávající se postupně za tři rasy - lidi (haven), trpaslíky - pevnost (fortress) a nakonec si užijete hru s temnými elfy - kobkou (sylvan). Stejně jako u základní verze se v průběhu hry setkáváte na každém kroku s dramatickými změnami, díky kterým jste celou dobu v kontaktu s napětím (jedná se o střídavé napětí) a o překvapení tudíž nemáte nouzi. Oproti původní verzi hra začíná pěkně ztuha, prostě žádné otálení a hurá do těžkých misí. Tak to má být! Nejlepší způsob, jak porozumět příběhu, je vyzkoušet si jej na vlastní kůži, a tak Vás nebudeme okrádat o dobré momenty a pointu tohoto (not) lovestory Vám alespoň trochu přiblížíme.

Mladičkou Isabelu pomalu přešla puberta, s ideou hlavě a propracovanou kampaní na příští volební období, usedla po hutném vyvražďování na trůn. Od toho momentu se však Isabela pustila cestou trochu negativní k názorům ostatního společenstva a hlavně vlastnímu lidu. Dcera Godrika - Freyda dostala povstání na starost, s postupem času, přibývajícími fragy, zlepšujícím skillem a kontaktem s doposud neutrálními trpaslíky, si urovná názory a začne jednat dle svého pohledu na věc. A karta se obrací...

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_03.jpgOd prvního jaderného pokusu se tehdy ještě nic neočekávalo...
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_04.jpgJeštěrky byly vyhlášenými kaskadéry...a nebo spíš blázny, že se nechávali zapálit

Trpaslíci a jejich pevnost

Již po ohlášení datadisku fanoušci pátého dílu Heroes upínaly zrak především na nový hrad, kterým se tentokrát stala pevnost (zní to trochu podivně, ale je to tak ). Pevnost je sídlem pro vyhlášené klenotníky, držitele rekordů za nejdelší copy, vousy, kníry, chlupy na zádech a mimo jiné i třeba velikost nohy, ale hlavně nebojácné a tvrdohlavé válečníky. Ti si žijí poklidně v horách země Grimheim s neutrálním pohledem na svět a vztahy mezi ostatními národy (něco jako Zelení - nejsou ani napravo, ani nalevo ). Vývojářům se opět podařilo přinést relativně vyrovnanou rasu v porovnání ostatními hrady. Po hlubším prozkoumání hry za trpaslíky se Vám možná budou zdát o něco lepší, než jiné rasy a dle mého bych jsem je zařadil mezi top 3 hrady .

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_05.jpgChudák přemýšlí, až se mu kouří z hlavy
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_06.jpgVycvičit si Manticora není nic jednoduchého...

Runy a další fígle vousáčů

Hlavní myšlenkou trpaslíků je jejich schopnost sesílat speciální runy, které se učí v jejich základně z runové svatyně, kterou lze vystavět až na třetí úroveň. Runy, kterých můžete mít až deset, slouží především k vylepšení/zhoršení vlastností jednotek, nestojí manu, ale suroviny a po skončení účinku se pomocí kouzla musí znovu obnovit. Stejně jako s kouzly, lze s nimi markantně obrátit vývoj odehrávající se bitvy. Jednotky pevnosti jsou až na výjimky zarostlí starci se sekerou/kladivem v ruce a v medvědím nebo mamutím sedle. Ze všech jednotek pevnosti mě nejvíce zaujal Stormlord. Ten se teleportuje k nepřátelské jednotce, tvrdě ji majzne po hlavě a navíc okolním jednotkám ubere jakýmsi "chain lighting". Mezi speciální budovy, jimiž pevnost disponuje, bych zmínil Guard Post, díky němuž se mohou teleportovat jednotky do bitvy při obraně Vašeho hradu a také Stoneworks, s jehož vystavěním si zlepšíte výdrž hradeb.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_07.jpgČas od času zde pořádají sebevrazi svůj vzdělávací kroužek
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_08.jpgMožná, že ty hradby vysvětlují, proč byli trpaslíci tak špatní volejbalisté

Welcome back, Manticore!

Jak jsem již naznačil, s příchodem trpaslíků přišel i nový terén - sníh. Zkrátka, země pravděpodobně ochladla a tak vedle několika ročních období - léta, pekla a nekra - přibyla i zima. S datadiskem dále přišlo 14 nových artefaktů, Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)

DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_09.jpgDomácí mazlíček :)
10 budov rozmístěných na mapě a sic pouze v malém počtu, tak čtyři neutrální jednotky (Wolf, Snow Ape a vrátili se staří známí Mummy a Manticore!). Kupříkladu vlk je sám o sobě spíše slabší jednotka, pokud ale bojuje v doprovodu slušné armády, tak Vám dokáže dobře pomotat hlavu, neboť s každým svým novým útokem povolává na bojiště jiného vlka (svůj klon). Malý počet neutrálních jednotek je ale na druhou stranu vynahrazen remakem jednotek z haven, což jsou povstalci, proti kterým ve hře bojujete (Renegade Units). Ty nejsou třetím stupněm svých předchůdců, nýbrž pouze jakýmisi neutrálními jednotkami, takže si je v hradu nenajmete. Neobsahují tedy ani většinu vlastností druhého stupně svých vrstevníků, ale přicházejí s něčím novým (gryf už nemá svůj speciální útok, střelec z kuše střílí nyní bez postihu a Padlý anděl se pro změnu inspiroval upíry a s chutí vysává životy).

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_10.jpgMinotauři tvořili můj hlavní chod
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_11.jpgHrát na shovávanou v podzemí se nedoporučuje...

Editor?..yeah. Generátor?..yeah!

Velmi očekávaný editor a generátor map je tu nakonec také. Generovat mapy lze rovnou v menu, přičemž většinu základních parametrů, jako je velikost mapy, počet hráčů, přítomnost podzemí, atp. volíte vy. Po navolení pak stačí mapu uložit a rovnou se pustit do hraní. Velkou výtku bych viděl u nemožnosti nastavit rasu, za kterou budete hrát. Generátor si prostě sám náhodně vybere a vy jeho výběr nemůžete nijak ovlivnit. Editor map (klasicky spouštěný z Windows) se oproti předchozím dílům rapidně změnil. Většina lidí tak bude zpočátku dezorientovaná, avšak touha po tvorbě map je neúnosná a po pár hodinách tvoření zjistíte, že je editor podstatně vylepšen a spousta věcí Vám nyní usnadní práci. Po grafické stránce se toho moc nezměnilo, přibylo pár objektů a animací a to je tak vše.

Vlna map přichází...

Hráče multiplayeru potěší 10 nových map určených právě pro hru více hráčů a taktéž přibylo 5 map pro singleplayer. Díky příchozímu editoru nebude zajisté o nové mapy nouze (např. na české stránce Heroes-Centrum.com je jich už habaděj). Pokud jste nevyzkoušeli, mohu Vám doporučit i mapu vytvořenou na počest desátého výročí Nivalu (stáhnete ZDE) s názvem Heroes: Director Cut. Již z názvu lze usoudit tématiku, která se odvíjí od cesty do Nivalie () a ve hře se tak setkáte s několika post tvůrci.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_12.jpgJeště, že nám před bitvou stihnou posekat trávu...
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate)
DubyDu_02-03-2007-23-29-09_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_hammers_of_fate_13.jpgNebojte se, mám to plně pod kontrolou...

Je to snad osud?

Pokud se ohlédneme na starší díly a jejich datadisky a vybavíme si některé neduhy základní verze, částečný obsah datadisku Hammers of Fate jsme si mohli sami domyslet. Nival ví, jak výrobek prodat, tudíž i když mohl vměstnat většinu přínosků datadisku do Heroes V (mj. datadisk vyšel jen pár měsíců po Heroes V), byl by hlupák, kdyby to udělal. Byl by pak v mnohem těžší situaci, s čím novým přijít v expansion packu. Hammers of Fate především nabízí normální pohled na hru (prostě mi ten 3D pohled vadil ), dále pak opět zajímavou kampaň, editor i generátor map, nové jednotky a všechno ostatní jsou spíše kosmetické úpravy. Vše je ale tak, jak má a nic víc jsme očekávat ani nemuseli (a nemohli). Obětujte jedno měsíční kapesné a za necelé čtyři stovky se vcucnete zpátky do světa Might and Magic. Hammers of Fate dělá z populárního nástupce tahových strategií slibného konkurenta, kterého dokáže pokořit jen několik dobře strávených odpolední u Vašeho miláčka...

CG TIP: Nejlevněji koupíte samostatný datadisk na MegaHry.eu (369 Kč s DPH) a pokud nevlastníte ani základní verzi, můžeme Vám doporučit Silver Edition od Megami.cz (1099 Kč).

SKVĚLÉ
83%
CZECHGAMER
Datadisk jak od 3DO :) Za ty prachy si nemůžem víc přát.

CGwillWin