Na začiatku bola dnes už legendárna adventúra The Longest Journey. Od začiatku ju sprevádzali nadšené ohlasy a mnohí hráči ju doteraz považujú za jedného z najlepších zástupcov žánru. Pokračovanie známe ako Dreamfall: The Longest Journey trochu zmenilo hrateľnosť a predstavilo novú hlavnú hrdinku, ale stále si našlo dostatok priaznivcov. Radosť im však kalil aj násilne uťatý zaver, pričom ďalší diel bol v danej chvíli v nedohľadne. Toho sa nakoniec dočkali až po ôsmich rokoch a aj to vďaka úspešnej kickstarterovej kampani.
Dreamfall Chapters boli splnením fanúšikovských snov, ale naplniť vysoké očakávania nie je vôbec ľahké. Chapters ich ani úplne nenaplnili a epizodické vydávanie trpelo aj dlhými rozostupmi medzi jednotlivými časťami. Jej prvá kapitola vyšla ešte v roku 2014, pričom na tú poslednú sa dokonca čakalo takmer sedem mesiacov. Je to dlho, lenže na štvrtú epizódu rovnako kickstarterového Kentucky Route Zero sa čaká už takmer dva roky... Vydávanie po častiach skrátka prináša isté riziká. Podstatné je, že sme sa dočkali a jedinou, no zásadnou otázkou tak zostáva to, či sa podarilo uzavrieť všetky dejové línie.
Ragnar Tørnquist a jeho vývojárske štúdio Red Thread Games mali čo dobiehať. Miesto odpovedí postupne neustále nabaľovali nové otázky a odpovedali iba na máloktoré z nich. Ani Revelations vlastne nepriniesol až tak veľa odhalení, ako sľuboval svojim názvom a nádeje sa tak upierali predovšetkým na piatu knihu, ktorá dostala pomenovanie Redux. Podarilo sa jej teda priniesť adekvátne vyvrcholenie, na ktoré sme všetci čakali? Nebudem vás ďalej napínať a preto poviem, že svojim spôsobom áno. Ale až tak jednoduché to nie je.
Gameplay pokračuje v trende nastolenom predošlými epizódami. Orezávanie herných prvkov tak pokračuje a blúdenie mestskými uličkami v začiatkoch série je už dávno zabudnuté. Nemáte sa kde stratiť, pretože sa už len presúvate v rámci menších lokalít z jedného miesta na druhé a plníte relatívne jednoduché úkony. Jediný problém mi v skutočnosti robila iba hádanka postavená na pískaní melódie. Na niečo podobné sa totiž nedá aplikovať logika... Tentokrát mi už nič z toho až tak hrozne neprekážalo. Sčasti som si na to zvykol a okrem toho sa dá chápať, že s blížiacim sa finišom chcú scenáristi predovšetkým rozprávať príbeh. Snaha o filmovosť síce mimo iné naráža aj na strnulé animácie, ale to je už daň za to, že sa pohybujeme v indie vodách.
Trochu viac ma mrzí, že napriek zjavnej snahe o čo najuspokojivejšie ukončenie pôsobí piata kniha trochu uponáhľaným dojmom. Došlo tak presne k tomu, čoho som sa do istej miery bál. Tempo je od začiatku do konca veľmi rýchle, jedna lokalita strieda druhú, vysvetlenia pribúdajú ako na bežiacom páse a väčší počet nehrateľných cut-scén má za úlohu ešte viac podporovať celkovú dramatičnosť. To sa nakoniec aj darí a vývoj zápletky vám nedá vydýchnuť, kým nenaskočia záverečné titulky. Akurát sa nemôžem ubrániť dojmu, že Red Thread Games mali dostatok času na to, aby to zvládli aj lepšie. Lenže...
Navzdory všetkému sa finále po príbehovej stránke vydarilo. Nedá sa mu upierať, že presne vie, na koho cieli a čo sa od neho čaká. Fanúšikom ságy nedá žiadny dôvod na nespokojnosť, pretože okrem množstva pomrknutí na predošlé udalosti a oba predchádzajúce diely servíruje aj emotívnu rozlúčku so Zoë Castillo. Na konci Dreamfall: The Longest Journey sme ju zanechali v neľahkej situácii, no Chapters už neopakujú podobnú chybu a jej príbeh uspokojivo uzatvárajú. Zažehnaná bola i hrozba na oboch stranách a spokojní by mali byť aj priaznivci Kiana Alvaneho ako druhej hrateľnej postavy. Záver si tentokrát ponecháva zadné dvierka hlavne v postave Sagy a posledná scéna zase naznačuje, že sa do Marcurie, či Starku možno ešte vrátime. Pokiaľ teda niekedy dôjde na sľubované The Longest Journey Home. Pokiaľ nie, aspoň nás už nebude strašiť žiadny cliffhanger ako minule.
Dreamfall Chapters síce ako celok nedosahuje kvality svojich predchodcov, ale našťastie im ani nerobí hanbu. Môžeme dookola polemizovať nad tým, čo sa dalo spraviť inak, ale v konečnom dôsledku buďme radi za to, že sme sa vďaka nim vrátili do známych miest. Miest, ktorých návrat sme už ani nečakali.