RAGE 2

RAGE 2 - recenze
RAGE 2 - recenze
12:00, 22.05.2019

Vydání prvního RAGE byla dlouho očekávaná a velká událost. Id Soft nové značky netvoří jen tak zbůhdarma. Vlastně kdykoliv nějakou novou vytvořil, stala se z ní ikona FPS žánru, posuďte sami - Wolfenstein, Doom a Quake. Pak přišlo RAGE a zklamalo. Očekávání zůstala nenaplněná a značka rychle upadla v obecné zapomnění. V Bethesdě si však řekli, že by na ní, ale šlo pořád něco vydělat a vzali studio Avalanche (Just Cause, Mad Max), přidali asistující id Soft a slíbili, že napraví omyly původní hry a dodají opravdu kvalitní open-world FPS. Že to zase nevyšlo, se podíváme v dnešní recenzi.

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

Příběh navazuje na první díl. Země je po pádu meteoritu Apophis téměř zničená a písek zahalil většinu povrchu. Sabotáž projektu, který měl pomoci Zemi vybudovat znovu, způsobila, že se nic nezměnilo a lidé živoří v podivném světě. Jenže porážka zlé Authority v prvním díle nebyla definitivní a generál Cross se vrátil s novou armádou mechanických mutantů a chce dokončit svou práci. Naštěstí jsme tu my, jakožto jediný přeživší Ranger jménem Walker (chybí už jen Texas), který/á (lze si zvolit pohlaví) ho v tom zastaví a pomohou mu s tím postavy známé z prvního dílu.

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

Nebojte, nemuseli jste hrát první díl a ani si ho pamatovat. Příběh je zde úplně zbytečný. Možná zaryté fandy potěší, že navštíví Wellspring a nebo potkají Dana Hagara z prvního dílu, ale to je vše. Příběh nic nedá, jeho vývoj svět nikam neposouvá, nic nevysvětluje a je až bolestně céčkový. Pitomé hlášky postav doplňují dlouhé a ukrutně špatně napsané dialogy. Kvalitu příběhu následuje i samotná kampaň, která se skládá z plnění misí pro tři hlavní NPC, které tvoří projekt Dagger k zastavení Authority. Hlavní mise jsou přímočaré a nepřekvapí. Jde o to projít celkem průměrně designované levely, vše vystřílet, něco zapnout, něco ubránit atd. To se sice od střílečky čeká, ale hra by mohla nabídnout nějaké zajímavé situace, což bohužel nedělá. A to samé platí pro celý mrtvý, ale doslova mrtvý svět. Zde naplno poznáme rukopis Avalanche Studios a zjistíme, že za ty roky se jejch hry vůbec nikam neposunuly.

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

Sice na mapě najdeme spoustu barevných ikonek, které vždy přísluší jednomu z hlavních NPC a jejichž plnění umožňuje upgrady, ale nic víc na mapě není. Jakákoliv část mimo ikonku a silnici je nezajímavá, protože tam nic nenajdete. Nemá cenu zkoumat svět mimo jízdy po silnici k další ikonce. Navíc jízda autem je tak podivná, že se člověk bojí opustit zpevněnou silnici, protože by nad ním ztratil kontrolu. Svět prostě nedává smysl. Proč jsou tady mutanti, o blok dále má věž Authority, aby za rohem byl checkpoint zase jiné frakce. A o tom proč jsou některé NPC postavy tak prvoplánově bizarní, ani nemluvím. Prostě svět jako celek nefunguje a nemotivuje hráče ho zkoumat. Naštěstí zbývají ty jednotlivé úkoly, že jo? ŽE JO?

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

Ne tak docela, protože jsou to opět dokola se opakující šablony. Vystřílet lokaci od všech nepřátel a otevřít bednu nebo vault. Zničit divnou věž. Posbírat z meteoritu dvacet krystalků hezky po jednom, protože je důležité, aby vše trvalo co nejdéle. Ano, jsme u Avalanche, takže abyste splnili lokaci na 100% vždy to má nějaký "opruz". Tady jsou to bedny s měnou na upgrady a penězi. Každé místo jich má schovaných několik a najít je je zdlouhavý proces (i se získáním upgradu na radar beden). Kdyby to totiž nebylo zdlouhavé, mohl by hráč zjistit, že každá aktivita ve hře trvá do pěti minut čisté zábavy a zbytek je výplňovka. Vyjímku tvoří útoky na jedoucí konvoje, které jsou celkem povedenou aktivitou, ale asi jedinou k čemu se dá využít vozidlo kromě samotného přesunu po mapě.

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

Doteď to zní dost špatně, že? Naštěstí co není nudné, je samotná akce na nohou, ta je skvělá! Ono aby ne, protože tu neměli na starosti Avalanche, ale id Soft. Takže se nejlépe dá popsat jako Doom. Kdokoliv hrál posledního Dooma, bude zde cítit stejné pocity. Plynulá akce s perfektně vyladěnými zbraněmi (ach ta brokovnice) chytře nutí nestát na místě, ale být neustále v pohybu. V tom hra září. Z mrtvol totiž padají krystaly, které léčí, takže není problém obětovat kus zdraví, abyste strčili brokovnici nepříteli přímo do úsměvu. Jakmile na tento herní styl hráč přistoupí, stane se každá mise frenetickou jízdou, kde se pár minut ani na vteřinu nezastaví a vytvoří pocit uspokojení na tváři. Pomáhají tomu i celkem zajímavé schopnosti. Možná jsou občas náročné k používání (třeba úskok do strany je kombinace tlačítek, která chvíli trvá zvládnout automaticky), ale dovedou boj oživit. Dvojitý skok, dash do strany a rána do země v jednom kombu, následovaná hozením bumerangu a odstřelením hlavy nepřítele brokovnicí. Přesně takhle to je a je to děsně cool.

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

Nutno ocenit, že RAGE 2 není žádný looter shooter, ale přímočará hra. Schopnosti a nové zbraně si odemykáme nacházením Arků ve světě (jedny z ikonek). Trochu divočejší je to z upgrady, ty opět připomínají rukopis tvůrců Just Cause a najdeme tu snad deset různých stromů. Každé hlavní NPC má svůj, každá zbraň, každé auto, každý granát a každá schopnost má svůj. Co je horší, že k upgradu příslušného stromu potřebujeme často úplně jinou surovinu a zorientovat se v tom, která nám zrovna padla po splnění mise, chce trochu času.

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

Nakonec máme technické zpracování, které působí neméně kontroverzně. Volba jít cestou 60fps na silnějších konzolích (Xbox One X a PS4 Pro) dává pro zběsilou hru, která pochází z Dooma smysl. Bohužel cenou za to je horší obraz, než na který je hráč zhýčkaný jinými 4K tituly zvyklý. Jedná se o čistě subjektivní věc, ale kdyby 60fps bylo bez jediného zácuku, asi by nebylo co kritizovat. Ale propady snímkování jsou až moc časté. Navíc na 4K obrazovce při jízdě v otevřeném světě je v pozadí vidět takové nepříjemené tetelení pixelů, jak vzdálené objekty nemají plné rozlišení. Prostě celkově působí obraz dost měkký a neostrý. U základních konzolí jsou hráči odkázáni na 30fps a podle dojmů našeho šéfredaktora, hra na Xbox One S vůbec hezky neběží. Prostě RAGE 2 je ukázkou toho, co stojí 60fps na omezeném HW, ale také lákadlo na budoucí generaci, protože tam čekáme 4K60 jako standard. Nutno ale dodat, že jinak hra vypadá celkem k světu. Barevná paleta, která opustila odstíny hnědé a přidala mnohem více růžové a dalších odstínů, funguje. Světelné a částicové efekty dotváří atmosféru. Design těch víc propracovaných lokací a krajiny je stylový, škoda jen, že je to prostě zlomek z toho světa. Když pak vidíte nedetailně otexturovanou boudu uprostřeď pouště nebo příšerný hranol, co má evokovat panelák s nedetailní texturou, už to tak hezké není a navíc je to nudné. Také škoda, že tváře postav vypadají dost špatně. No a AI ta moc inteligence také nepobrala. Byly prostě chvíle, kdy hra spíš připomněla něco jako Red Faction Re-marstered než novou hru a to není moc dobrá vizitka.

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

Ve finále RAGE 2 není vyloženě špatnou hrou, ale není také hrou, která by stála za opěvování. Problém je samotné studio, které na hře pracovalo. Avalanche jsou prostě mistři ničeho. Dělají generické hry, kde jsou na první pohled velké světy a spousta herních hodin, ale pod pokličkou je čistá prázdnota a průměrné technické zpracování. Skoro bychom čekali, že když tohle vyčítali recenzenti posledním dvěma dílům Just Cause, že se autoři poučí a zapracují na sobě. Nestalo se. V RAGE 2 tu tedy máme solidní FPS, kterou zabíjí neustálé kouskování zábavné akce nudným open-worldem, a to k dobré hře nestačí.

Klik pro zvětšení (RAGE 2 - recenze)

58%
RAGE 2 je příkladná definice nezajímavé a špatně zvládnuté hry. Škoda, že jádro hratelnosti je solidní.