Someday You'll Return

Someday You'll Return - recenze
Someday You'll Return - recenze
17:00, 04.05.2020

Brnianske dvojčlenné štúdio CBE software, ktoré sa na scéne pohybuje už takmer štrnásť rokov, aktuálne prináša svoj vôbec najväčší projekt. Titul Someday You'll Return sa pritom nedá striktne zaradiť pod jeden jediný žáner, čo je dnes ostatne úplne bežný fakt, a asi najtrefnejší popis mu tak sadne pri kombinácii nasledujúcich slovíčok; logická adventúra z prvej osoby, ktorá si vás môže získať na základe temnej atmosféry a nám blízkeho prostredia. Celé sa to totižto odohráva uprostred Českomoravských lesov, kde drieme priam hnusne krvavé tajomstvo späté s hlavným hrdinom. Inšpiráciu si spomínaní vývojári načapovali u celosvetovo známych hier ako Silent Hill, Outlast, The Vanishing of Ethan Carter či dokonca Resident Evil 7. Poďme sa teda spoločne vydať po stopách kvality spojenej s týmito slávnymi značkami a rozpovedať si osud Daniela a jeho stratenej dcéry Stely.

Osobne by som k hore vymenovaným hrám pridal aj Alone in the Dark...

Klik pro zvětšení (Someday You'll Return - recenze)

Stačí sa trocha zamyslieť nad názvom tejto českej produkcie a samotný príbeh sa začne písať sám. Väčšina z nás má totižto v sebe aspoň jednu trpkú spomienku na detstvo, ktorú by rád navždy pochoval, ale krutý osud sa raz za čas postará o jej pripomenutie, nech už sa snažíte pred okolitým svetom akokoľvek pretvarovať. Niečo podobné prežíva aj spomínaný hlavný hrdina Daniel, ktorého dospievajúca dcéra už niekoľkýkrát po sebe utečie z domu, ale jej vôbec posledný útek navedie starostlivého otca rovno do srdca nádhernej moravskej prírody. Pomocou mobilného telefónu začínate stopovanie na okraji hustých lesov a ešte než sa stihnete zorientovať a uvedomiť si, že vaše kroky sa čoraz viac strácajú v prostredí úzko spojeným s vašou minulosťou, spadne na vás lavína nepríjemných udalostí. Stela je ako návnada, ktorú vám neznáme sily zavesili rovno pred nos a vedú vás do epicentra bizarného hororu, z ktorého sa nedá prebudiť. Ak sa budeme rozprávať o scenári ako takom, tak musím zhodiť onen imaginárny klobúk z hlavy a pogratulovať strojcom príbehu za úžasnú prácu. Someday You'll Return si totiž, aj na moje prvotné pochyby, berie budovanie atmosféry za svoj primárny cieľ a postrkuje hráčov neomylne vpred tak, aby sa za žiadnych okolností nenudili a túžili odkryť tú sladkú pointu.

Virtuálna prechádzka čarovnou prírodou

Ďalší palec hore na margo detailnosti je na mieste, keďže vierohodnosť moravskej prírody tu reprezentujú všetky návestidlá a turistické chodníčky s farebným označením a podrobnou legendou. Veľkým prekvapením je implementácia QR kódov, ktoré vás cez mobilný telefón môžu naviesť na prípadný výlet s celou vašou rodinou. Kto by si takto chcel spojiť príjemné s užitočným a overiť si, do akej miery je mapa v Someday You'll Return zrkadlom skutočnosti. To nás ďalej privádza aj k aspektu grafickej stránky, kde sa tento projekt nemá absolútne za čo hanbiť a pokojne by mohol súperiť s akoukoľvek konkurenciou voči štúdiám s oveľa väčším počtom zamestnancov. Hra je navyše slušne optimalizovaná a dokážete ju rozbehnúť v dobrej kvalite aj na slabšom kuse hardvéru. U podobne ladených hororov z prvej osoby, ktoré nedisponujú nejakými prehnane akčnými momentami (ak nerátam zbesilé úteky pred neznámou a ničivou silou), je grafická stránka dosť dôležitým argumentom a hlavne pilierom pre skladbu poriadnej atmosféry. Všetky tie obrazy pokrivenej reality totižto musia vyzerať čo najreálnejšie, aby sugescia u vás, hráčov, brnkla na tú správnu strunu. Grafiku a celkovú voľnosť, ktorú vám v tomto prípade mapa umožňuje (takmer žiadne bariéry a tunely), si pripíšme na zatiaľ viac ako bohatý zoznam kladov projektu Someday You'll Return.

Interakcia a hádanky rovnako nesklamali

Presuňme sa teraz k ďalšiemu nesmierne dôležitému pilieru celkovej hrateľnosti, a teda k interakcii a hádankám. Puzzle prekážky sa tu delia hneď do niekoľkých kategórií, čo pochopiteľne znamená odlišnú náročnosť a proces riešenia. Danielov inventár je schopný pojať všetky pozbierané dokumenty, ktoré môžete v budúcnosti potrebovať na vyriešenie hádaniek, ale rovnako tak si v kapse dokáže skryť celý set na varenie a prípravu bylinných nápojov. Vďaka nim ste schopní potlačiť strach z výšok a prejsť cez nebezpečné mostíky, alebo si vyliečiť otravu temnou silou, či dokonca permanentne zdokonaliť zrak. Bylinky a ich spracovanie v kotlíku je však len jeden dôležitý interaktívny element, tým ďalším je tradičná manuálna práca a spájanie predmetov. Tu sa ocitáme v mixéri s nápadmi práve okolo sérií Silent Hill a Alone in the Dark. Aj preto musím uznať, že táto časť krásne upokojí tempo hry v momente, kedy absolvujete nejaký priamy stret s neznámou temnotou a ste svedkom hnusných momentov plných krvi a zapáchajúceho slizu. Nejde navyše len o nejaké kompletné recyklovanie hernej histórie, štúdio CBE software tu dokáže prísť s vlastnou invenciou a ponúknuť pár originálnych a ešte nevidených noviniek. Znova teda, aspoň z môjho pohľadu, palec hore, a tak sa mi zdá, že nám tie palce začínajú nejako dochádzať.

Decentný soundtrack a kvalitný dabing

Poďme teraz na tie chrupavky, ktorým sa, ako už asi tušíte, nedokázal nakoniec vyhnúť ani Someday You'll Return. Je toho však našťastie poskromne. Aj cez vyššie spomenutý chválospev sa vám môže do cesty pripliesť nejaký ten chrobák v zmysle nefungujúcej interakcie a problémov s ovládaním, ale to sú veci, ktoré autori ešte jednoducho vyladia. Oveľa väčšia prekážka môže nastať u menej zdatných hráčov, ktorých koncept tohto príbehu nedokáže naviesť práve tam, kam je treba a z tohto dôvodu môžu v pár kapitolách poblúdiť a stratiť kontakt s atmosférou (veľkosť mapy tomu dosť napomôže). Uvedomujem si skutočnosť, že toto nie je až tak veľký problém hry ako takej (ba naopak), ale považujem za nutné na to upozorniť a možno vás aj trocha varovať a postaviť pred istú výzvu. Keďže moje celkové sympatie vyplávali na povrch hneď v úvodnom parte tejto recenzie, nebudem ďalej naťahovať už tak evidentné nadšenie. Projekt Someday You'll Return má totižto právo zaradiť sa medzi dnes už legendárne značky, z ktorých si sám berie podiel inšpirácie a na základe vlastnej unikátnej atmosféry sa v mojom osobnom rebríčku československej produkcie s prehľadom vyhupol do prvej desiatky. Má schopnosť vydesiť, pobaviť, zamotať, ale aj inšpirovať, a to sa v dnešnej dobe miliónových produkcií bez výslednej pointy poriadne cení.

Istý závan komunizmu a retro nálady?

Na úplný záver som si nechal obligátne potvrdenie prítomnosti lokalizácie pomocou CZ textu. Keďže z pochopiteľných dôvodov vývojári chcú so svojim výtvorom preraziť v prvom rade v zahraničí, primárne tu znie angličtina, avšak lokálne texty ostali verné oblasti, kde sa nachádzajú. Ide teda o taký lingvistický kompromis, ktorý by nemal uraziť ani fanatických milovníkov českej lokalizácie, aj keď si viem predstaviť opak, ale to už necháme na vás konkrétne. Preklad je však viac ako uspokojivý a kto nevládne iným než materinským jazykom, má možnosť ponoriť sa do krásneho príbehu aj cez svoj handicap. Už teraz sa preto teším na port pre konzoly Xbox One a PlayStation 4, avšak ak máte prostriedky a chuť užiť si kvalitnú novú hru z tunajších vôd prostredníctvom PC, neváhajte a investujte do tejto, nebudete ľutovať.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti CBE Software

90%
Jedinečná atmosféra s príchuťou nám blízkeho prostredia vás v tomto podarenom mixe žánrov dokáže pohltiť a nepustiť až do vypätého finále