Odysea: společně k deváté planetě - recenze
12:00, 26.07.2020

Odysea je kooperativní štychová hra o cestě vesmírem za účelem hledání deváté planety naší Sluneční soustavy. Že si nedovedete představit, o čem to vlastně je? Čtěte dál, pokusíme se Vám to osvětlit.

Klik pro zvětšení (Odysea: společně k deváté planetě - recenze)

Kooperativní štychová hra

Kooperativní je asi jasný termín. Přece jen vychází kooperativních her stále více. Budete tedy spolupracovat s vidinou týmového úspěchu.

Odysea: Větší bere a Sedma zkřížená s vysokoškolskou matematikou

Štychová je o něco méně známý pojem. Hráči začínají se stejným počtem karet a jeden z nich zahraje vybranou kartu doprostřed stolu. Ostatní přihodí po jedné vybrané kartě ze své ruky, tomu celému se říká „štych“. Po porovnání získává všechny karty hráč, který vyložil kartu nejvyšší hodnoty a zároveň ctil barvu. To je sedma, říkáte si, nebo větší bere. V podstatě ano.

Hra o cestě vesmírem

Po přečtení předchozích dvou odstavců asi přemýšlíte, co má sedma nebo větší bere společného s cestováním po vesmíru. A jak vlastně může být kooperativní hrou?

Předně tím, že postupně plníte mise, jež můžete zdolat pouze spoluprací. Do jednoduchého konceptu hry vstupuje příběh zakomponovaný do hry tak, že vzniká padesátka jedinečných misí, které budete muset projít. A příběh je chytrý způsob, jak udržet pozornost u zdánlivě jednoduchých zadání, která Vám řádně procvičí mozkové závity.

3… 2… 1… Odlet!

Po otevření kompaktní krabičky na Vás čeká 45 větších a 36 menších karet a 17 žetonů. Překvapivě tlustý je sešítek pravidel. První polovina tohoto sešitu obsahuje pravidla a vysvětlení pojmů a značek. Můžete si tak vyzkoušet první partii, ale primárně se naučíte mechanismy hry. Těch sice není mnoho, ale pochopit je může chvilku zabrat a více bude dávat smysl až první počatá partie.

Celé Vaše dobrodružství je sestavené z padesátky misí. Každá má jiné zadání a obtížnost se postupně eskaluje.

Hru si zahrajete nejlépe ve třech až čtyřech hráčích. V pěti hráčích může být náročnější, ale s malou úpravou pravidel jde hrát též. Pokud si chcete zahrát pouze ve dvou, je to možné s větší úpravou, jež přináší „umělou inteligenci“ - fiktivního hráče, kterého bude obsluhovat kapitán dané mise. Jednotlivé partie, či mise, odehrajete v rámci minut, ve většině případů se vejdete do dvaceti, v případě prvních misí ale bude stačit i pět minut.

Druhá polovina sešitu je Lodní deník. V něm je popsán příběhový úvod do každé z 50 misí, a následně jejich zadání. Ta jsou jedinečná, takže i po odehrání všech 50 misí neodehrajete dvě stejné partie. Lodní deník myslí i na varianty, kdy budete chtít hrát (souběžně) s více hráči či skupinami. Můžete vyrazit na celé dobrodružství v šesti různě sestavených týmech a zapisovat si skóre pro každý z těchto týmů zvlášť.

Mise se postupně stávají složitější a zapeklitější. Na své si přijdou matematičtí nadšenci, přece jen se jejich schopnosti hodí. Zároveň je pro adekvátní a zábavný zážitek třeba, aby na podobné úrovni byli všichni hráči týmu. Pokud jakoukoli misi nesplníte, zkoušejte to znovu, dokud neuspějete. Podle svých výkonů si budete psát a počítat své skóre. Teprve po projití všech padesáti misí se dozvíte, jak úspěšní jste byli a kolik pokusů Vám to zabralo.

Odysea má propracovaný příběh. Zaujme mnohé svým tématem, ale je určena primárně pro matematicky obdařené hráče.
Co ta devátá planeta – existuje?

Nerad Vás napínám, ale zase Vám nechci prozradit nic víc z příběhu, než co je nutné k začátku hry. Právě průběh příběhu je tím, co Vás na hře zaujme a udrží Vás u stolu. Formát hry láká k tomu vzít jej na cesty, ale na jednotlivé mise budete potřebovat plné soustředění, takže si to klidně zkuste, ale pravděpodobně skončíte s hraním v klidu domova nebo u přátel, kde nebudou okolní vjemy tolik rušivé.

Odysea je rozhodně zajímavá hra s propracovaným příběhem, která mísí zdánlivě nemožné – hry typu sedma nebo větší bere, kooperativní styl hry a sci-fi příběh o cestování vesmírem. To vše zní příliš šíleně, než aby to byla pravda… ale přesto to funguje!

Koupit hru Odysea

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK

87%