V roku 2010 sa toho na hernej scéne udialo pochopiteľne obrovské množstvo, avšak s týmto dnes už od slnka vyblednutým kalendárom sa v mojom prípade pojí len jedno jediné dielo. Uhrančivo (ne)dokonalý survival horor Deadly Premonition z dielne japonskej spoločnosti Access Games vtrhol na scénu ako žiariaca hviezda plná neočakávanej originality a nie všetci sa dokázali pozerať na jej horiaci chvost dosť dlho, aby nakoniec pochopili samotnú podstatu. Aj z tohto dôvodu nájdete projekt Deadly Premonition v Guinnessovej knihe rekordov pod kolónkou; hra s najväčším nepomerom v hodnotení kritikov. Našli sa totižto médiá a stránky, ktoré životné dielo vývojára menom Hidetaka Suehiro zostrelili s bizarne nízkou známkou rovnako tak, ako sa našli kolegovia, ktorým nevadilo udeliť maximálny počet percent. Pochopiteľne, a nemôže za to len reakcia odbornej verejnosti, sa behom krátkej doby profil Deadly Premonition premenil na regulárny kult aj s dostatočným publikom bažiacim po priamom pokračovaní. Osobne spadám práve do tejto skupiny konzumentov a musím sa vám hneď takto úvodom priznať, že po ohlásení podtitulu A Blessing in Disguises som neudržal svoje slzné kanáliky na uzde. Až takto silná môže byť láska k nejakej videohre.
Mnohých možno status exkluzivity pre Nintendo Switch prekvapil, avšak z pohľadu producentov z Rising Star Games to celé dáva obrovský zmysel. Je to práve táto platforma, ktorá je dostatočne populárna ako na západe, tak pochopiteľne aj na domácej pôde, aby sa akýkoľvek investičný plán dokázal pokryť ešte skôr, než príde prípadný port iným smerom. Tak či onak, Deadly Premonition 2 prichádza ako regulárny sequel a aj keď pre mňa v nasledujúcom texte bude nesmierne náročné vás zasvätiť do jeho obsahu tak, aby som neporušil ani jeden bod pomerne obsiahleho embarga, pokúsim sa o to zo všetkých síl. Spomienky na mestečko Greenvale, v ktorom sa odohrával celý dej prvej časti, si hlavný hrdina Francis York Morgan nestihne ani poriadne vychutnať v dokonalej samote a už mu na dvere jeho bostonského bytu búchajú jemné hánky kolegyne z FBI. Píše sa rok 2019 a York (ako by určite sám chcel, aby som ho volal) je starý šedivý pán, ktorý vyzerá, že má minimálne vážnu poruchu stravovania a niekoľko psychických ochorení. Na vraždy v Greenvale nikdy nezabudol, avšak spomínaná dvojica, menovite agentka Aaliyah Davis a agent Simon Jones, k jeho prahu prichádza na základe úplne iného prípadu. Svojho bývalého kolegu totižto podozrievajú z manipulácie okolo dôkazového materiálu, ako aj úmyselného zatajovania informácií súvisiacich s ich aktuálnym prípadom.
Diskusia medzi kolegami je ako virtuálna vstupenka na cestu do minulosti. Vďaka nej sa pomocou systému kapitol presunieme do fiktívneho mestečka Le Carré, ktoré je zasadené do prostredia štátu New Orleans. Ak sme teda v minulej časti mali možnosť čerpať z folklóru upršaného štátu Washington, tak v prípade Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguises sa presúvame na nové pole nápadov. A kto iný by ich vo svetle minulosti tejto značky mal realizovať než sám Swery65, a teda v tomto texte už spomenutý Hidetaka Suehiro. Malomesto Le Carré navštívil York krátko po prípade v Greenvale a pôvodne si tam len chcel jednoducho oddýchnuť a relaxovať pri pití dokonalej kávy a jedení ešte dokonalejších pokrmov. Ako to už tak ale býva, osud mu priamo pod jeho FBI preukaz podsunul ďalšiu záhadnú vraždu, ktorej nitky o necelých desať rokov neskôr zviažu jeho meno s už spomenutým vyšetrovaním, tentoraz v čase jeho dôchodku. Prečo tak komplikovane? Pretože celé univerzum Deadly Premonition sa snaží aj naďalej vzdať hold legendárnej tvorbe Davida Lyncha a aj z tohto dôvodu sa pripravte na skutočnosť, že celá mapa v tejto komplexnej survival horor adventúrke je plná bizarností a lepkavej hrateľnosti. Ak sme teda v roku 2010 definovali zrod DP ako niečo kompletne mimo akejkoľvek škatuľky, tak ani v tomto prípade sa nič nezmenilo.
V rukách máte úplnú voľnosť po pomerne rozľahlej oblasti, ktorá číta centrum mestečka s pár rušnejšími ulicami, ale hlavne obrovský kus prírody naokolo. Členitosť terénu je síce minimálna, avšak cez to všetko sa svalstvo na nohách hlavného hrdinu len tak nezastaví. Na rozdiel od prvej časti nás totižto tentokrát odstrihli od jazdenia na motorových vozidlách a nechali nám len drevenú dosku s kolieskami. York to však berie s jeho klasickým nadhľadom a z tejto negatívnej veci spraví hneď niekoľko pozitív. Pomocou jazdy na skateboarde máte totižto oveľa lepší prehľad o kompletnej interakcii a navyše je to jednoducho zábava letieť cez park a v plnej rýchlosti strieľať agresívne veveričky rovno medzi oči. Áno, toto je len jedna z mnohých minihier, ktoré si užijete počas pracovnej dovolenky v tajomnom mestečku Le Carré, ovládané bohatou rodinou s logom vážky v erbe. Deadly Premonition 2 je o vyšetrovaní a zbieraní dôkazov okolo nechutných zločinov, ktoré v histórii toľko spomínaného mesta vytvorili akúsi sociálnu sedimentáciu zakorenenú v tamojších obyvateľoch. Aby to však bola dostatočná sranda, na jeden hororový part pripadne celá kopa humorných situácií a geniálna na tom celom je skutočnosť, že celá tá zábava je vlastne zástupcom survival elementov. Jesť, spať a umývať sa už nie je len nejakou nudnou povinnosťou.
Nové DP som testoval prevažne v handheld režime, kde kvalita technickej stránky išla o nejaké to percento dole. Celkovo sa u hrania mimo doku asi najviac poškodí rýchlosť snímkovania, čím sa nám pri spomenutej jazde na skateboarde vytvára menšie negatívum. Mapa je však v zmysle nejakých NPC postáv dosť prázdna aj pri hraní v doku. Na jednu stranu sa to dá vysvetliť oblasťou ako takou (jednoducho malomesto s pachom hnoja), ale dôvod strohého level dizajnu pramení logicky práve v slabšom výkone konzole Nintendo Switch. Autori sa však snažia vás zamestnávať desiatkami postranných misií tak, aby ste nemysleli na to negatívne a skôr sa sústredili primárne na hrateľnosť. V tomto smere je už všetko viac ako nadštandardné. York sa lusknutím prsta premení na hrdinu zo série Resident Evil a pomocou špeciálnej zbrane likviduje hnusné príšery a ešte hnusnejších bossov, to všetko, aby prišiel na kĺb záhadám skrytým za tabuľou Le Carré. Čím viac sa začnete ponárať do kvalitne poskladaného scenára, o to viac zabudnete na nejaké technické limity platformy Switch. Obrovský palec si suverénne zaslúži celý ansámbel dabingových hercov, keďže všetky dôležité dialógy tu sú sprevádzané reálnym hlasom a to nesmierne pomáha atmosfére tohto diela.
Asi vám nemusím vysvetľovať tú mieru zodpovednosti, čo padá na hlavy vývojárov pri tvorbe pokračovania akéhokoľvek kultového diela. Deadly Premonition si dodnes nesie obrovský kus jedinečnosti a od dvojky sme preto žiadali minimálne rovnakú porciu kvality. Po prejdení A Blessing in Disguises sa našťastie moje potreby, ako milovníka prvej časti, naplnili až po samotný okraj a aj keď by som si hru ako takú vedel predstaviť s hutnejším grafickým obsahom, všetko ostatné tu funguje bez väčších problémov. Archaická grafika z pôvodného DP sa síce obliekla do oveľa modernejšieho kabáta, ale aj z nej tu ostal kúsok vibrujúcej struny s tónom nostalgie. Progres používaných predmetov doznal oveľa lepšej komplexnosti a navyše aj s prímesou reálnej histórie oblasti, kde sa dej odohráva. Za predpokladu, ak pre svoj Switch hľadáte niečo jedinečné, schopné obsiahnuť aj desiatku žánrových charakteristík a ste zároveň milovníkom tajomných príbehov, odporúčam vám investovať do Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguises, ale ešte skôr si nezabudnúť prejsť The Director's Cut predchádzajúcej časti. Pre pochopenie komplexnej dejovej linky je to dosť dôležité a navyše tak, za predpokladu vašej doterajšej neznalosti tohto univerza, získate vstupenku do jedinečnej hernej série.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Rising Star Games
Recenzovaná verze: Nintendo Switch (Lite)