NBA 2K21 (next-gen update)

NBA 2K21 (next-gen update) - recenze
NBA 2K21 (next-gen update) - recenze
12:00, 09.12.2020

Kalifornská spoločnosť Visual Concepts je ekvivalentom továrne na športové hry, ostatne za svoju viac než tridsaťdva ročnú kariéru toho stihli v tomto smere vyprodukovať obrovské kvantá a od roku 2005, kedy prešli pod krídla koncernu Take-Two Interactive, sa venujú výhradne spracovávaniu ich "spotených" licencií. 2K je pojem a nech už si ho spodobníte s akoukoľvek športovou značkou, ide stále o jedinú konkurenciu postavenú čelom k EA Sports. Vo svetle práve končiacej generácie herných konzol si tak ona továreň na interaktívne športy strihla ďalší ročník basketbalovej simulácie a pod očakávaným názvom NBA 2K21 dorazila slávnostne na scénu. Ešte než sa vôbec pustíme do porovnávania s minulým ročníkom, ako aj hodnotení kvalít výsledného produktu, treba určite spomenúť avizovanú next-gen podporu pre PlayStation 5 a Xbox Series X/S, ktorá sa priamo spája aj s projektom NBA od 2K, takže kto by prípadne chcel s kúpou počkať až na predposledný mesiac tohto roka, určite o virtuálny basketbal nepríde.

Viac režimov, avšak chýba progres

Klik pro zvětšení (NBA 2K21 (next-gen update) - recenze)

Začneme všeobecnou kritikou. Tá sa jednak dotýka stálej absencie sebareflexie u tak veľkých firiem ako je 2K, kde už mnohí pomaly ale isto začínajú chápať, že vydávať rok čo rok nový futbal/basketbal/golf bez reálnej invencie je jednoducho zlé. Napríklad také Konami sa preto pre svoju sériu PES rozhodlo upustiť od súčasného ročníka a za menšiu sumu poskytnúť update štatistík, ktoré rozbehnete aj na starej verzii ich softvéru. Dobrý nápad? Rozhodne áno, a jeden by si myslel, že podobné nápady sa začnú realizovať aj v zázemí iných konkurenčných firiem, čo je však evidentne chybný predpoklad. 2K totižto prináša ďalší rok zámorského basketbalu opatreného nekonečným zástupom licencií, ktorý sa však navonok tvári ako nová AAA produkcia, avšak vo vnútri je z väčšej časti zase len prepisovaním tabuliek. Pritom moje prvotné zoznamovanie s menu hry nebolo vôbec takto kategoricky negatívne, ostatne oproti NBA 2K20 sa nám tu vynorilo niekoľko vylepšených režimov, a to menovite MyCAREER, MyTEAM a MyGM / MyLEAGUE a WNBA. Z čoho vôbec najčerstvejší vietor prináša režim kariéry.

Zdola hore

Vybudovať si svoj sen a zo začínajúceho športovca pomocou tvrdej práce vytvoriť legendu naleštených paluboviek je opäť najväčším lákadlom singl režimu staronového basketbalu od 2K. Naratívna časť je v tomto prípade sprevádzaná istým otcovským komplexom, kde ste ako syn, čo musí pokračovať v otcových stopách skúseného športovca a zatiaľ čo sa vaša kariéra len rozbieha, pomaly ale isto zisťujete, že stať sa legendou znamená viac než len hádzanie loptou cez obruč. Celkovo sa režim kariéry dá označiť za zaujímavý hlavne vďaka invencii hereckého obsadenia a slušne spracovaného dabingu, avšak osobne by som si vedel predstaviť viac možností pri samotnom smerovaní osudov spomínaného mladíka, kde hlavne celý záver dejovej linky a prechod do NBA pôsobí prehnane skratkovito. Pre každého, kto chce nahliadnuť za oponu poloprofesionálneho až priamo profesionálneho zámorského basketbalu, kde sa výber vysokej školy stáva alfou a omegou pri určovaní tej správnej budúcnosti, je však práve tento režim ideálnou cestou poznávania. Príbeh obsahuje aj desať plne licencovaných programov NCAA Basketball a ide tak v obsahovej stope poriadne do hĺbky. Ostatne tejto časti sa nedá vôbec uprieť silný edukačný element, kde vás neustále sa striedajúci komentátori priamo vyučujú históriu basketbalu v zámorí.

Upravená umelá inteligencia

Poďme teraz priamo do stredu diania, a teda na virtuálnu palubovku. Umelá inteligencia je vždy onen medzistupienok medzi krásnym zážitkom a podivnou grimasou znechutenia. Ak hráte proti "počítaču", sotva chcete vidieť komické prešľapy a nelogické správanie. Tento nechcený aspekt sa s novým ročníkom vývojári snažili opäť potlačiť, avšak musím konštatovať, že tam, kde sa im to čiastočne podarilo, sa nakoniec vynoril zástup ďalších problémov. Áno, vaši spoluhráči sú po novom oveľa intuitívnejší počas hlásenia sa o prihrávku a dokonca bez cudzej pomoci vedia odstaviť nejednu agresívnu hviezdu súpera, avšak na dva pekné momenty, kedy sa vaša snaha stretne s potleskom neživého publika, pripadne často jeden moment s nápisom; čo to do pekla stvára? Ďalší nie práve vhodene zvolený atribút padá na hlavu streľby na kôš. Máme tu upravený systém mierenia, ktorý sa síce dá natrénovať, avšak v určitých situáciách, zvlášť ak ste pod tlakom obrany, je z neho skôr len zbytočne štatisticky nekonzistentný sluha a nie spoľahlivý pomocník. Ťažko povedať, či sa týmto vývojári snažili nový ročník NBA 2K prispôsobiť širšiemu publiku, avšak mne osobne to príde ako snaha o invenciu tam, kde to vôbec nebolo vlastne nutné.

Zaplatil si? Tak zaplať ešte raz!

Dobre viem, na čo všetci v tomto texte úpenlivo čakáte a nie, nie sú to moje rádoby vtipné komentáre na adresu podivných animácií vlasov (zvlášť v ženskej lige), ktoré tu môžu vystrašiť nejeden kŕdeľ virtuálnych vrán. Pochopiteľne nastal čas oprieť sa o koncept mikrotransakcií, teda dodatočného platenia za niečo, čo už ste raz vyplatili. NBA 2K21 má síce dokonalé animácie tvárí športovcov, dokonca aj tie roztlieskavačky snáď vyzerajú ako keby ich niekto prišiel domov reálne skenovať a nezabudol na tie farebné bambule, avšak audiovizuálne orgie sotva zakryjú plánovaný mamon. Pri opise režimu MyCareer som vyššie zámerne vynechal jeden značný rozpor v progrese, kde vás koncept hry neustále tlačí do toho, aby ste tasili peňaženku a pomocou kreditnej karty si zlepšili štatistiky a iné vedľajšie atribúty hlavnej postavy. Nie snáď, že by sa to isté nedalo vykonať tvrdou prácou priamo na palubovkách, avšak koncept vás neustále bombarduje pripomienkami o možnosti investovať a ušetriť si tak drahocenný čas. Iste, v tomto momente by mohol nejeden z vás namietať a označiť moju kritiku za prehnanú, zvlášť ak sa hra dá prejsť aj bez ďalšieho platenia, avšak pri hre, ktorá vás v neskoršej next-gen verzii príde na šialenú sumu na hranici sto eur, je takéto podliezanie skôr na facku než akýkoľvek pozitívny komentár.

Áno alebo nie?

NBA 2K21 prináša v zmysle hrateľnosti rozhodne poctivú simuláciu plnú očakávaných potešení, ako aj nežiadúcich prekážok, avšak pred jeho kúpou si treba dobre premyslieť nasledujúce. Ak už vlastníte minulý ročník a od investície do toho aktuálneho očakávate nejaký rapídny progres (mimo štatistík samozrejme), sotva vás NBA 2K21 poteší. Kto však už pár rokov neinvestoval do solídneho basketbalu, aktuálne má šancu tak učiniť, aj keď s ohľadom na prichádzajúce next-gen platformy by bolo možno rozumnejšie vyčkať. Drahšie to totižto už nebude - dúfajme.

Next-gen update (Daniel Serafin)

Jednou z prvých PS5 hier, ktoré som mal možnosť testovať na novej konzole bola práve populárna športová značka NBA 2K21. Musím povedať, že sa jednalo o skutočné vizuálne orgie, no na druhú stranu aby som sa neopakoval a nehodnotil už zhodnotené, tak sa zameriam na záležitosti, ktoré som pochopil, že sú čisto záležitosťou mnou recenzovanej verzie.

Hlavnou devízou next-gen updatu je bez pochyby technická stránka hry. V niektorých momentoch som prestával vnímať rozdiel medzi skutočnosťou a samotnou hrou, dokonca som sa v jeden okamih donútil na YouTube pustiť NBA zápas a v reálnom čase som sledoval obe varianty. Jediný rozdiel, na ktorom snáď ešte budúcnosť zapracuje je reálnosť pohybov, oproti reálnemu zápasu sa stále niektoré pohyby zdajú umelé, prípadne niektoré mimické gestá hráčov úsmevné. Každopádne chápem, že zrovnávať realitu s hrou je asi silné kafe ale pri tak krásnej technickej stránky hry sa to priamo ponúkalo.

To z čoho som bol extrémne očarovaný je samotná plynulosť a rýchlosť, viem, že Sony túto funkciu dlhodobo propagovalo pred vydaním konzole ale nejak som si reálny dopady tohto efektu nevedel predstaviť. Výsledkom je absolútne plynulé prechádzanie z obrazovky na obrazovku, medzi menu a samotným gameplayom a to všetko s takmer neexistujúcimi časmi nahrávania. Jednoducho WAW.

Všetko čo som zatiaľ ale zmienil sú tak nejak veci, ktoré ste asi prirodzene očakávali od next-genovej verzie NBA 2K21, hlavne ak teda ide o plnohodnotnú next-gen hru a to aj po stránke ceny. Ako som však spomínal, nie len technické vylepšenie je súčasťou vylepšenia. Predovšetkým sme sa dočkali takmer kompletne novej hry v podobe WNBA, ktorá obsahuje všetky štandardné módy a tak si môžete vyskúšať, aké je to sledovať alebo byť súčasťou najprestížnejšej ženskej basketbalovej ligy. Pár zápasov som v tejto kategórií absolvoval a musím povedať, že to bolo pomerne zaujímavé aj keď si myslím, že mód skôr nájde uplatnenie u nádejných mladých basketbalistiek, ktoré majú možnosť vyskúšať si, aké je to byť v koži ich športových vzorov.

Ďalším novým módom a rozhodne najvýznamnejším módovým rozšírením pre nové konzole sú nové možnosti v oblasti MyCareer, ktorá vám ponúkne open world. Áno, počujete správne a je to asi prvý krát v športovej histórií videohier, kde získate prístup do obrovského mesta, no sveta je asi silné slovo ale máte k dispozícií mesto, ktoré funguje, ako sociálny HUB a miesto pre vaše nákupy.

Tu ale začína problém. Nákupy. Bohužiaľ, tak ako minulé diely hry tak aj tento je doslova prešpikovaný mikrotranzakciami a rôznymi skvelými a zaručenými ponukami, ktorých úlohou je aby ste do hry investovali viac a viac peňazí. Pri cene hry, ktorá sa pohybuje okolo dvoch tisíc korún v základnej verzií, mi toto príde neakceptovateľné. Chápem, že znižovať hodnotenie, kvôli mikrotranzakciám hlavne ak sa jedná o výbornú športovú hru nie je moc fér, hlavne keď sa dá argumentovať tým, že nikto ma nič nenúti kupovať ale v tejto hre mi to zrovna príde naopak.

Mal som pocit, že som do nákupu tlačený, nie z toho dôvodu, že by som nebol schopný vyhrať alebo by som vyložene niečo potreboval pre postup v kariére ale hlavne preto, pretože zo všetkých strán ma hra upozorňuje na možnosti nákupu a to mi príde už trošku, ako násilná forma tohto modelu.

Pomaly ale iste sa dostávame k negatívam, spomenul som mikrotranzakcie ale bohužiaľ sa nejedná o jediný problém. Kritickým problémom je pri hraní v singlu rozhodne umelá inteligencia, alebo AI ak chcete. Po úspešnom zvládnutí útočného manévru hoď a bež sa stanete prakticky neporaziteľný, pretože hra nie je schopná na tento útočný manéver patrične reagovať, takže ak venujete dostatočný čas zvládnutí tohto triku máte vyhrané. Chápem, že športové hry sú hlavne záležitosťou multiplayeru, či už online alebo gaučového, každopádne verím a som o tom presvedčený, že s týmto by šlo niečo zásadnejšie spraviť aj v móde pre jedného hráča. Novogeneračná verzia, by si rozhodne zaslúžila verziu umelej inteligencie hodnú výkonu nových konzolí.

Suma sumárov je NBA 2K21 výborná športová hra, osobne nie som priaznivec nakupovania športových hier každý rok ale myslím si, že ak sú kúpite k novej konzole tento basket určite vám vydrží nejaký ten rok, ak by ste chceli basket v ešte lepšej forme, osobne odporúčam ešte ročník dva počkať pokiaľ táto séria nevyužije plný potenciál novej generácie a to myslím hlavne v oblasti AI. No ale ak ste nedočkavý s chuťou sa do nového NBA pustite, jeho prezentácia vám v mnohých ohľadoch vyrazí dych.

Hodnotenie next-gen verzie: 7/10
Recenzovaná verzia: PS5

70%