Pod pojmom hlásajúcim niečo na štýl modernej adventúry sa pochopiteľne môže skrývať všetko možné aj nemožné, od snahy autorov zakryť svoju neschopnosť v zmysle vytvorenia plnohodnotného a evolučného diela, až po chuť pokľaknúť pred legendami minulosti. Retro hry tu s nami budú fakticky večne, keďže to, čo dnes považujeme za modernu, sa za dvadsať rokov rozpadne na prach a nájdeme to tak maximálne v digitálnom múzeu, preto sú projekty ako Alwa's Legacy akýmsi tužidlom medzi starou a novou érou. Toto tužidlo sa koncom minulého roka objavilo na scéne aj vo verzii na Nintendo Switch a my spoločne si teraz rozoberieme jeho výslednú kvalitu.
Poznáte to, z ľavej strany do pravej a zhora zase dole, u rýdzeho 2D konceptu vás nemá čo prekvapiť a tak jediné, čo autorom leží na srdci, je ideálne namiešaný koktail zvaný hrateľnosť. V tomto smere spadá Alwa's Legacy rozhodne do toho kvalitnejšieho než zvyšok preplnenej indie scény, ostatne stačí sa len pozrieť na pár obrázkov s in-game nálepkou a okamžite vo vás musí niečo zopnúť. Možno chuť zhostiť sa hlavnej hrdinky Zoe, ktorá sa snaží dostať na kožu zlému čarodejníkovi menom Vicar, ale keďže v tejto plošinovke platí to, čo aj v mnohých iných, že nič nie je zadarmo, proces celého dobrodružstva podlieha istej postupnosti. Na začiatku máte doslova len holý zadok a pár ambícií, ale čím ďalej skúmate jednotlivý a dosť členitý terén plný tajomstiev a prekážok, o to lepší arzenál sa vám rodí vo vrecku deravého habitu.
V úvode viete vyskočiť a buchnúť protivníka po hlave, čo sú dosť obmedzené nástroje na nejaké to komplexné dobrodružstvo, avšak oceňujem snahu vývojárov zo štúdia Elden Pixels nepodľahnúť pocitu nutnosti viesť hráča za ručičku. Aj z tohto dôvodu sa treba pri hraní ich diela sústrediť na postupné skúmanie dungeonov a nečakať, že vám niekto dá priamo indíciu, kde sa čo nachádza. Jednoducho stará a dobrá náročnosť spojená s túžbou pátrať po skrytých zbraniach, predmetoch a mágii, to všetko uprostred nebezpečných príšer. Protivníci na vás budú bezhlavo útočiť aj keď sa nemáte práve čím brániť, čo je fakt priamo spojený s komplexnou hrateľnosťou. Postup cez Alwa's Legacy je postavený na mnohých cestičkách a je len na vás, akou z nich sa rozhodnete vybrať. Sám som napríklad skúšal hojne využívať mágiu a likvidovanie súperov z diaľky, v čom som nakoniec našiel najväčšie zaľúbenie.
Na jednej strane máme dosť suchý boj sečnými zbraňami, ktorý navyše sprevádzajú chabo spracované pixelart animácie a na tej druhej naopak prepracovaný systém riešenia hádaniek v jednotlivých oknách (postup hrou funguje ako u 2D diel z osemdesiatych rokov, kde je pointa skrytá vždy len v jednom obraze). Drvivá väčšina riešení hádaniek sa ukrýva v tradičnej formulke ohľadom pokusu a omylu, ale čím ďalej v inak samozrejme sotva prepracovanom a zaujímavom príbehu ste, o to jednoduchšie sa vám budú jednotlivé puzzle časti prekonávať. Stačí len dostať rytmus tejto hry pod kožu a pôjde to väčšinu času samo vpred. Súperi a ich znovuoživenie vždy, keď sa vrátite späť o jedno okno, sú však časom zárodkom pre nudu a stereotyp, čo už je taký tradičný neduh v tomto diele naplno využitého konceptu Metroidvania. Čom som nakoniec začal trochu nenávidieť, tak to bol až prehnane prísny postup pri likvidovaní každého otravného strašiaka, čo sa vám hrnie do cesty.
Čo dodať záverom? Ak dáme bokom plocho spracovaný soundtrack a postupne sa zväčšujúci stereotyp, hlavne v zmysle likvidovania každého súpera separátne, ostane nám v ruke zaujímavo riešená pocta voči 2D logickým adventúrkam spojeným s akciou. Alwa's Legacy funguje hlavne vďaka svojej vyššej náročnosti a v niektorých bodoch aj pomocou vetvenia možností ako riešiť jednotlivé problémy, avšak nič viac od tejto hry čakať nemôžete.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Elden Pixels
Recenzovaná verze: Nintendo Switch Lite