Clea

Clea - recenze
Clea - recenze
11:00, 22.03.2021

Je to tak trochu paradoxné, že už niekoľko dekád sa značka Nintendo v očiach videohernej histórie menej znalých konzumentov javí ako piesoček vhodný tak maximálne pre maloletých a sotva dospievajúcich jedincov. Pritom skutočnosť je taká, že každá jedna z konzol od tohto japonského gigantu si niesla so sebou hneď niekoľko ikonických hororových diel, z čoho v súčasnosti nevypadáva ani populárny systém Nintendo Switch. O to viac v dobe, kedy je nezávislá scéna takpovediac pri chuti a kedy túži zaujať širokú verejnosť svojimi neobyčajnými nápadmi. Či do tejto kategórie spadá aj indie horor Clea, si teraz spoločne rozoberieme v nasledujúcom texte.

Nie je survival horor ako survival horor

Klik pro zvětšení (Clea - recenze)

Verím, že z názvu tejto ručne kreslenej 2D značky ste už popredu identifikovali meno hlavnej hrdinky. Mladá a dozaista sympatická dievčina Clea sa po boku svojho o niečo mladšieho brata snaží preskúmať tajomný zámok Whitlock s cieľom uniknúť z jeho premrznutých a zdanlivo prázdnych chodieb. Ich snaha je však marená magickými bytosťami zrodenými zo samotného chaosu, za ktorých existenciou a zlobou stoja vlastní rodičia ústredného dua kladných postáv. Príbeh ako taký si sotva môže požiadať o nejaké významné ocenenia, každopádne by sme v podobne koncipovanej dvojrozmernej projekcii nemuseli vo finále dostať v tomto duchu ani jednu súvislú vetu, a preto scenár beriem ako uspokojivé spestrenie.

Skrývačka s duchmi

Klik pro zvětšení (Clea - recenze)

Za predpokladu, že by ste po mne chceli nejakú stručnú charakteristiku pointy tejto celkovou dĺžkou nie práve obsiahlej hry, tak by sa hodilo vytiahnuť slovíčko; trpezlivosť. Tá je hlavnou pointou pri postupnom skúmaní sídla vašich rodičov, ako aj priľahlého okolia a keďže sa pred služobníkmi chaosu nemáte ako brániť, vašou jedinou možnosťou je skrývanie a následné časovanie taktiky ako vpred. Ak je teda trpezlivosť jednou nohou celej koncepcie, tak tou druhou je naopak zvukové pozadie. Vďaka echo odrazom ste schopní sa orientovať aj v totálnej tme a vyhnúť sa tak prípadnému odhaleniu skôr, než by vás prekvapil nejaký ten nechcený nápis o konci hry. Záložným pilierom hrateľnosti sa následne stávajú nie práve náročné puzzle hádanky, ktorých vyriešenie spočíva v kombinovaní nájdených predmetov.

Atmosféra

Klik pro zvětšení (Clea - recenze)

Dôvodom, prečo je vhodné projekt Clea zaradiť do svojej prípadnej kartotéky, nech už hráte na PC, alebo na príslušnej konzole (v mojom prípade to bolo práve Nintendo Switch, ktoré spomínam v úvodnom odstavci), je dozaista jeho jedinečná a podmanivá atmosféra. Predstavte si hlbokú noc, vonku za oknom ševelí vietor a neďaleko vzdialené konáre uschnutého smreku pritláča o múr vášho domu. Podvedome viete za čím je ten šúchajúci zvuk, ale cez to všetko si nemôžete pomôcť a necháte vlastnú predstavivosť konať to, čo jej ide najlepšie, teda preháňať. Dielo s jednoduchým názvom Clea je nenápadným doplnkom k tým uschnutým vetvičkám, po ktorých by sa bála kráčať aj skúsená veverica. Hra jednoducho umne využíva svoju prostú ale účelovú audiovizuálnu stránku, čo pochopíte už pri jej samotnom úvode.

Bábky z profilu

Klik pro zvětšení (Clea - recenze)

Konceptuálne je Clea zároveň akousi rovnicou tvorenia v strese. Je tu veľa situácií, kedy dobre viete, že nebezpečenstvo sa blíži a na krátkom úseku tak musíte konať rýchlo a uvážlivo. Má to svoje čaro, tak ako temný a kreslený art, avšak čo jemne atmosféru zráža dole, sú animácie zrovnateľné so sledovaním bábkového divadla z profilu. Suma sumárom je Clea životaschopným zástupcom survival hororu v indie vodách a navyše pri cene niečo málo cez desať eur obstojí aj vo vašich rukách, len netreba mať príliš veľké očakávania, o to viac môžete byť následne prekvapení.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti InvertMouse

Klik pro zvětšení (Clea - recenze)

60%