speciál
Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?

Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?
Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?
11:40, 16.12.2020

Po dlhých ôsmych rokoch čakania a troch odkladoch, máme AAA klenot poľského štúdia CD Projekt Red konečne v našich rukách. S hrou, ktorá podľa prvotných špekulácií mala byť tou najnákladnejšou na svete a rozpočtom predbehnúť aj doterajších rekordmanov ako GTA V, či Call of Duty: Modern Warfare 2, je samozrejmosťou aj široká podpora kozmetických, či výkonnostných technológií, akými sú aj raytracing a DLSS. Nakoľko sme sa tejto stránke Cyberpunku rozhodli v plnej recenzii hry nevenovať a vyhradiť jej o čosi väčší priestor, prinášame vám v tomto článku samostatné porovnanie života v Night City za rôznych grafických nastavení na PC.

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Na čo nám je Raytracing a DLSS (v skratke)

Raytracing je technológia počítačovej grafiky, ktorá dokáže simulovať správanie svetelných lúčov a ich odrazov tak, aby dosiahli výsledok čo najbližší reálnemu svetu. Od ďalších alternatív grafiky sa teda líši svojim princípom, ktorý je založený skôr na fyzike ako na matematike, ale samozrejme tak aj množstvom výkonu, ktorý je potrebný na jej výpočty. Spoločnosť Nvidia predstavila v roku 2018 grafické karty série RTX 20, ktoré boli ako prvé dostatočne výkonné na raytracing v reálnom čase a teda bez potreby akéhosi predvypočítania svetiel, odrazov a tieňov.

V ten istý rok, predstavila Nvidia aj prvú verziu technológie DLSS (Deep Learning Super Sampling), ktorá je jednoducho povedané, na základe umelej inteligencie schopná niekoľkokrát zvýšiť rozlíšenie obrazu a zlepšiť tak framerate hry, nakoľko grafickej karte stačí vykresliť len menšie rozlíšenie. Jej prednosťou je však to, že potrebné pixely nie len zdvojnásobí, ale dokáže reálne vytvoriť aj nové pixely podľa toho, čo sa na obrazovke nachádza. Prvá verzia DLSS bola akousi beta verziou, pri ktorej sme častokrát mohli pozorovať chyby v podobe rôznych čmúh a rozmazaných povrchov. DLSS 2.0 však okrem odstránenia týchto bugov prinieslo aj viacero možností nastavenia, na ktoré sa pozrieme už v samotnom Cyberpunku 2077.

Night City s raytracingom a bez neho

Musíme si priznať, že surová aktivácia raytracingu v akejkoľvek hre nám okamžite zhodí framerate aj na polovičnú hodnotu. Je však veľmi dôležité, ako túto technológiu nastavíme a najmä skombinujeme s DLSS, ktorá nám nezanedbateľnú časť výkonu dokáže vrátiť spät. Oplatí sa nám však raytracing kvôli jeho "svetelnému pornu" zapínať? Aby si každý z vás dokázal na túto otázku odpovedať sám, prikladáme niekoľko klasických porovnaní RTX OFF a RTX ON (Pre tvorbu materiálov k tomuto článku sme využívali kartu Nvidia RTX 2080 Super a hrali sme na rozlíšení 1440p. )

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Ako môžeme vidieť, Night City je na svetelné efekty ako stvorené. Všadeprítomné neóny, osvetlené reklamy a digitálne prvky nám tvoria veľkú časť jeho atmosféry, ktorú nám Raytracing robí svetelnou simuláciou ešte viac realistickou. Samotný spínač ON/OFF však zďaleka nie je jediný, ktorý pri možnosti raytracingu v Cyberpunku nájdeme. Vypnúť či zapúť si môžeme jednotlivo aj raytracované odrazy, tiene alebo globálnu svetelnosť - tá navyše obsahuje aj 4 rôzne módy a to: kompletné vypnutie, Medium, Ultra a Psycho

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

DLSS v Cyberpunk 2077

Aj možností využitia DLSS nájdeme v Cyberpunku 2077 požehnane. Troma základnými módmi sú Quality, ktorý cieli viac na vizuálne vylepšenie, Performance, ktorý sa snaží viac odľahčiť framebuffer grafickej karty a zvýšiť tak FPS a takzvaný Ultra-Performance, ktorý ide takmer výhradne po zvýšení FPS. K dispozícii sú ešte automatický a vyvážený mód, ktoré funkcie DLSS striedajú podľa konkrétnej scény.

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Ak sa zapozeráme na detaily scény a porovnáme si napríklad DLSS Quality a Ultra-Performance (medzi ktorými by mal byť pochopiteľne najväčší rozdiel), vidíme, že Ultra-Performance o čosi viac zanedbáva ostrosť, avšak tiež prináša rozdiel o takmer 20 FPS. Na RTX 2080 Super sme sa pri (síce vyššom) rozlíšení 1440p s Raytracingom takmer nepohli, nakoľko sme pri pomerne jednoduchej scéne v byte boli na 19 FPS. Vidíme však, že DLSS netreba brať ako akúsi stratu kvality na úkor frameratu. Upscale funguje výborne a zachováva všetky potrebné detaily.

Klik pro zvětšení (Cyberpunk 2077 - ako vyzerá vlajková loď raytracingu a DLSS?)

Ak ste sa za posledný týždeň do sveta Cyberpunku vrhli, alebo sa doň ešte len chystáte ponoriť a zvažujete či sa kúpa RTX karty oplatí, veríme, že vám naše porovnanie môže pomôcť v rozhodovaní. K tomu je ale nutné podotknúť, že avizovaný raytracing na grafických kartách AMD, Cyberpunk 2077 zatiaľ nepodporuje.


CGwillWin