recenze
Harvest Moon: One World

Harvest Moon: One World - recenze
Harvest Moon: One World - recenze
12:00, 14.04.2021

Značka Harvest Moon začala dýchať tempom svojej vlastnej existencie ešte v čase, kedy som ja osobne ani len netušil, čo je to koncept farmárskej simulácie. Iste, v tej dobe, keby mne samotnému bolo len dvanásť rokov a pojem internetová sieť mi toho logicky veľa nehovoril, sa o simulovaní v hernom svete nehovorilo vôbec. Aj preto je dôležité si dnes často opakovať málo známu skutočnosť, že to bol práve japonský projekt Harvest Moon, ktorý ako jeden z prvých zasadil ono povestné semiačko dnes už bežne využívanej koncepcie. Osud to tak chcel, a to vás teraz zase držím za golier a ťahám do čias druhej polovice deväťdesiatych rokov, že som sám vlastnil platformu, na akej sa značka Harvest Moon zrodila, a to Super Nintendo Entertainment System. Vďaka tejto konzole som tak mal možnosť objavovať nové a nové cesty zábavnej interakcie bez toho, aby som čo i len tušil, že raz sa budem živiť ich hodnotením. V hrejivom svetle mojich vlastných spomienok vás dnes chcem pozvať na trochu nepodarený návrat série, aká v zmysle kvality zažíva čoraz drsnejší pád o dno súčasných nárokov platiaceho zákazníka.

Story of Seasons a Harvest Moon

Klik pro zvětšení (Harvest Moon: One World - recenze)

Ešte než sa naplno pustíme do rozoberania kvalít Harvest Moon: One World, exkluzívnej farmárskej adventúry lomeno RPG určenej pre systém Nintendo Switch, určite je dôležité pripomenúť jeden zásadný fakt. Story of Seasons, alebo pre nás skôr známejší názov Harvest Moon, sa už dlhé roky triešti na rôzne separátne produkované diely, ktoré spadajú pod niekoľko vydavateľstiev ako Natsume a XSEED. Výsledok je jednak totálny chaos v tom, kto čo vlastne vydáva (všetko je to jedna séria pod dvoma hlavnými názvami a často nič nehovoriacimi podtitulmi), ale hlavne aj opakované rozbíjanie pôvodnej myšlienky. Vo finále tu trpí hlavne fanúšik, ktorému je dodávaný prinajlepšom priemerný zážitok, čo si v nasledujúcom texte budeme môcť prezentovať na čerstvom a žiarivom príklade. Harvest Moon: One World sa totižto v mojich očiach stal synonymom zmaru samotnej IP, ktorá sa plnou parou rúti priamo do prepadliska dejín, kde som ho ešte ako dvanásťročný chalan objavil, toho času so žiarivou iskričkou v oku. Možno vás napadne niečo v tom zmysle; ako asi náročné môže byť zobrať pôvodný recept inak úspešnej značky a prepracovať ho do nového dielu, no bohužiaľ v tomto prípade je odpoveď až neprístojne krutá.

Fantasy prvky sú ten najmenší problém

Klik pro zvětšení (Harvest Moon: One World - recenze)

Dajme teraz bokom príbeh a jeho gro. Harvest Moon sa vždy snažil inklinovať k fantastickým bytostiam, vďaka ktorým funguje príroda v celej sérii tak, ako funguje, možno často nelogicky a v prospech grindu farmárskeho pozadia, každopádne celé to išlo na akejsi vlne znesiteľnosti - jednoducho ste prijali skutočnosť, že tam niekde na oblohe sedí dvanásť mesiačikov v čapičkách a ich prírodné zákony sa musia dodržiavať. Oveľa dôležitejší aspekt sa rodil priamo v strede hrateľnosti a motivácie točiť tie zdanlivo nekonečné roky na poliach a v stajniach, len aby ste si raz pred tvárou samotného boha (aj ten mal asi čapičku, ale aby sa odlíšil od mesiačikov, mal na jej konci zvonček) povedali áno s vaším životným partnerom. Socializácia išla vždy ruka v ruke s farmárskym umom a zatiaľ čo (nasleduje rodovo vyvážená veta, ktorá je overená notárom) sa vám manželka/manžel nemohla/nemohol postarať o splodenie potomkov, odvádzala/odvádzal svoje materinské pudy smerom k stajniam. Čo tým vlastne chcem povedať? Každý jeden kvalitný diel série Story of Seasons alias Harvest Moon sa mohol vždy spoliehať na onen farmársky aspekt. Táto skutočnosť však u One World neplatí a to je prvá zásadná facka priamo do tváre milovníkov celej značky.

Šesť oblastí a šesť druhov atmosféry

Klik pro zvětšení (Harvest Moon: One World - recenze)

Mapa sa delí do separátnych krajov, v ktorých vládne odlišné podnebie a kde už navonok prebývajú rôzne národnosti - síce to tu nie je priamo špecifikované, ale konkrétny zámer autorov vypozorujete aj bez špecifických nápisov u textových bublín. Primárnym cieľom vás, ako začínajúceho farmára, je splnenie zadaných misií pre jednotlivé kraje a objavenie samotnej bohyne prosperity a úrody. V čom spočívajú dané potreby bežných ľudí v tejto hre? V základe od vás chcú vypestovať konkrétny počet plodín alebo priamo potravín získaných od vašich hospodárskych zvierat, ktoré im doručíte pomocou jednoduchého vkladania do jednej rozvozovej krabice. Toto by v zmysle starších dielov nebolo nič šokujúce a objavné, avšak problém nastáva v momente, keď si uvedomíte, že na celej mape sa nenachádza ani jeden obchod so semenami a jediná možnosť ako sa k nim dostať je skúmať mapu a hľadať špeciálne orby. Tie obsahujú rôzne druhy semien, avšak je ich len určitý počet a nie sú vôbec ľahko dostupné. Túto novinku vnímam ako totálnu hlúposť, ba až šialenosť, ktorou vývojári svoje dielo fatálne poškodili. Z farmárskej koncepcie spravili pátraciu adventúru s nelogickými zákonmi o sadení, vďaka ktorým musíte behať po dizajnovo holej mape hore dole ako taký...

Bez hĺbky

Klik pro zvětšení (Harvest Moon: One World - recenze)

Druhou fackou priamo na líce je systém odmien pri staraní sa o zvieratá. Čím lepšie so svojimi kravičkami a inými hospodárskymi zvieratami zaobchádzate, o to viac vás majú radšej - opäť nič prevratné čo do samotnej IP. Avšak tentokrát sa vaša láska neprejavuje na kvalite ich mlieka, syra, vlny, vajec a tak ďalej a tak podobne. Tento komplexný systém socializácie, ktorý nás v minulosti priam nútil starať sa o každé jedno zviera zvlášť, je preč a tým pádom vystala otázka okolo ďalších aspektov hry samotnej. Nastavenie meny je rovnako šialené ako nápad neumožniť nakupovanie semien, keďže všetko je extrémne drahé a ani bizarným grindom pri kradnutí prírodných zdrojov a následným speňažením nedokážete nahrabať viac než len pár šestákov. Vzdialenosti na mape medzi dôležitými bodmi sú extrémne a často tak nemáte ako stihnúť dostať sa zo vzdialenej dedinky domov na niekoľkohodinový spánok a doplnenie energie, čím sa pod tlakom rutiny doslova zamotáte do opakovania tých istých úkonov medzi vlastnou farmou a ďalekými NPC postavami. Navyše ani level dizajn, akokoľvek sme vo vodách technických možností konzole Switch, nedisponuje ničím uhrančivým. Jedná sa o jeden veľký tunel s topornými animáciami a fádne podaným spôsobom farmárčenia, kde si navyše autori nedali ani tú prácu, aby dokázali využiť funkciu dotykovej obrazovky.

Ako si nestáť za svojím rozhodnutím

Mohli by sme sa tu ešte spoločne rozhorčovať nad mnohými aspektami diela samotného, ale záverom mám snáď už len posledné políčko plné negácie. Pôvodne sa v hre nachádzala aj možnosť uzatvárania manželstva medzi rovnakým pohlavím, ktorú ale firma Natsume v strachu z homofóbnej reakcie istých jedincov nakoniec odstránila. Tento krok myslím hovorí za všetko a o čo viac sa to v porovnaní s mizernou hrateľnosťou a hromadou nelogických prvkov nakoniec hodí do celého výsledku. Podtitul One World je len chabým parazitovaním na legende menom Harvest Moon. Táto farmárska adventúra nemá absolútne žiadnu hĺbku, nech už sa rozprávame o pestovaní plodín, alebo staraní sa o inak pekne spracované zvieratká. Mapa je plná nudných tunelov bez interakcie, po ktorých vás koncept núti behať sem a tam, zatiaľ čo interná mena dosahuje ekvivalentu hodnoty Bitcoinu. Nesmierne ma mrzí, kam to celé s touto značkou speje a zdá sa, že záchrana pod daným vydavateľstvom ostáva v rovine beznádeje.



Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

Klik pro zvětšení (Harvest Moon: One World - recenze)

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

(@_@;)
37%
CZECHGAMER
Nehodné značky Harvest Moon

CGwillWin