Mario Golf: Super Rush

Mario Golf: Super Rush - recenze
Mario Golf: Super Rush - recenze
12:00, 07.07.2021

História športových arkád a akýchsi polovičných simulácií sa v podaní značky Super Mario dá len sotva zhrnúť do jednej stručnej vety. Skutočnosť je totižto taká, že nech už sa zameriate na akúkoľvek športovú disciplínu, čo vás len napadne, skôr či neskôr vám dôjdu prsty na rukách, ale aj na nohách, zatiaľ čo sa počas zrátavania všetkých tých videohier onen notoricky známy maskot neprestane tváriť nesmierne dôležito. Mario má jednoducho dosah a presah ďaleko za akoukoľvek v tomto odvetví sotva schopnou konkurenciou a žiarivým príkladom je práve obnovená séria ohľadom golfu. Snobské a naškrobené nohavice s károvaným vzorom si onen fúzatý inštalatér vôbec po prvýkrát obliekol s hrou NES Open Tournament Golf, ktorá dorazila na trh v roku 1992 (toho času som mal osem rokov a na poličke sa mi povaľoval zaprášený a kompletne falošný Famicon z ruského trhoviska). Golfová produkcia pod patronátom Big "N" dokázala dodnes pojať celkovo sedem regulárnych dielov a práve ten aktuálny s podtitulom Super Rush prichádza ako inak než exkluzívne na Nintendo Switch. S istým ohliadnutím cez rameno, zatiaľ čo úkosom sledujem výšku a kvalitu jemne posekaného trávniku, sa tak teraz spoločne môžeme pozrieť, pod akým tlakom interaktívnej evolúcie sa celá táto golfová odysea dostáva rovno do rúk starých veteránov, ako aj nových žiadateľov o vstup do klubu. Nech si totižto váš inštruktor golfu hovorí, čo chce, tento šport je svojím spôsobom stále definíciou istého elitárstva a nadradenosti pre horných desať tisíc, aj keď ho dnes samozrejme môže skúsiť už úplne každý.

Rozmlátené okno...

Klik pro zvětšení (Mario Golf: Super Rush - recenze)

Môj prvý a posledný kontakt so skutočným golfom v jeho reálnom prostredí sa udial pred mnohými rokmi, keď som počas jazdy osobným automobilom popri tréningovom golfovom ihrisku pri Bratislave schytal ranu loptičkou priamo do čelného skla. Ešte dnes si spomínam na ten neskutočne hlasitý zvuk praskajúceho okna a piskot pneumatík drhnúc rozpálený asfalt. Táto situácia sa mi pochopiteľne vybavila aj počas rozbaľovania graficky vydareného prebalu od práve vydaného Mario Golfu a keďže ma v živote všetky tie športové arkády od Nintenda málokedy sklamali (kedy bude konečne nový Mario Futbal?), nič iné než pozitívnu zábavu som neočakával ani od tej najnovšej. Veď za vývojom stála firma Camelot Software Planning, bez ktorej si celú tú potom podtrhnutú sériu športov v podaní značky Nintendo vieme dnes len sotva predstaviť. Aby ste sa dostali do obrazu, tak Camelot stál za vývojom úžasného diela Mario Tennis na Nintendo 64, ako aj rovnako ceneného Mario Golf: Advance Tour pre Game Boy Advance. S golfovou tematikou v podaní známych postavičiek zo sveta Super Maria majú preto bohaté skúsenosti a práve z tohto dôvodu som, možno trochu predčasne, veril v maximálnu kvalitu ešte skôr, než som sa vôbec dostal, ako sa povie, na green.

Dlhých sedem rokov sme čakali na nový diel

Je tomu skutočne tak. S posledným momentom, kedy si Mario nabral piesok do topánok, sa spája ešte vydanie projektu Mario Golf: World Tour na Nintendo DS, čo bolo v roku 2014. Potenciálny hlad po novom spracovaní tejto IP bol teda hlavnou motiváciou k vývoju Super Rush a ja osobne som rád, že k niečomu takémuto vôbec prišlo. Camelot v tomto prípade logicky chcel využiť možnosti platformy, pre ktorú hru vyvíjal, a preto prišiel s očakávanou integráciou pohybového ovládania, aké však samozrejme nie je podmienkou pre hranie samotné. Projekt je totižto akýmsi hybridom medzi šialenou arkádou a serióznou simuláciou a aj keď konsenzus medzi týmito nespojiteľnými štýlmi sem tam škrípe, hre samotnej sa v celku dobre darí triafať do stredu oboch terčov. Kto hľadá komplexný systém golfovej koncepcie so všetkým tým rotovaním do strán, čítaním sily vetra a dynamickým terénom, bude s výsledkom rovnako spokojný ako ten, čo túži len po čírej zábave s priateľmi po boku. Pritom učenie sa hrať golf tak, ako to káže ona golfová etiketa, nevyžaduje v tomto prípade stovky hodín na trenažéri. Akonáhle si vyberiete jeden z vami preferovaných Nintendo charakterov, stačí sa len postaviť na značku a pristúpiť k úvodnému odpalu. Počujete ten zvuk svištiacej loptičky?

Komplexný návod ako na to

Systém umožňuje vstup aj pre úplných nováčikov, v zmysle chápania golfu ako takého, čím sa hra stáva košíkom plným sladkej radosti dostupnej pre všetkých. Ak by ste to na základe integrácie prostredia zo sveta Super Maria nepredpokladali, tak táto hra sa naozaj dá hrať ako reálny golf, aj keď pochopiteľne musíte strpieť zopár arkádových invencií. Vôbec najlepším vstupom je príbehový režim (Adventure), kde si po vytvorení svojho Mii športovca môžete prejsť postupným učením sa všetkých golfových terminológií a zároveň zažiť onen toľko cenený pocit rastu skúseností a výšky úrovne hlavnej postavy. Zo začiatku to síce vyzerá ako nevinná prechádzka po jasne zelených trávnikoch, ale čím ďalej v príbehu sa ocitnete, o to náročnejšie bude pre vás zvládnuť všetky jamky bez penalizácie. Na každý odpal máte len určitý časový limit a aby toho nebolo málo, limit bol stanovený aj na celkový počet odpalov. Komu sa to už teraz zdá ako stresujúci zážitok, môže mu prísť poriadne zle pri zistení, ako komplexný terén ho pri zdolávaní všetkých jamiek vlastne čaká. Nebojuje sa tu len proti vetru a času, ale aj proti rôznym nepriateľom, vrátane extrémnych výškových rozdielov. Tento aspekt ma na príbehovej kampani nakoniec bavil zo všetkého naviac, keďže okrem taktiky okolo golfu samotného som sa musel sústrediť aj na vyriešenie hádanky, s akou jamkou je najlepšie začať (nemusíte ísť vôbec postupne).

Na púštnom ihrisku si dávajte pozor na dehydratáciu

Bolo pre mňa zaujímavé sledovať, aké nové problémy do hry prinesie prechod do nového prostredia a rovnako tak bolo jasne vidieť, že vývojárov pri tvorbe príbehovej kampane vyložene tešilo vymýšľať zaujímavé spestrenia - napríklad na púštnych ihriskách si musíte dávať pozor na úroveň dehydratácie. K tomu si pripočítajte nutnosť častého nakupovania nových palíc, ako aj špeciálneho, pre daný turnaj, potrebného oblečenia. Koncept levelovania ústrednej postavy je rovnako tou správnou motiváciou ako sa nenechať odradiť akýmkoľvek zlyhaním (a nebolo ich v mojom prípade vôbec málo) a čím dlhšie som sa s možnosťami svojho Mii zžíval, o to istejší som bol za rôznych extrémnych situácií. To, čo bolo v úvode nemožné, napríklad trafiť pat z obrovskej vzdialenosti, sa neskôr stalo samozrejmosťou len preto, že som mal chuť vytrvať a učiť sa. Navyše vás ťahá za ruku aj celý ten naratív okolo, ktorý sa logicky snaží spájať s univerzom Super Maria a ide mu to vcelku dobre. Dosť však bolo príbehovej kampane, poďme sa pozrieť, čo iné na vás môže v menu hodiť zvodné očko. Ak už vám režim kariéry nebude ponúkať žiadnu výzvu, môžete prepnúť na výzvy pre jedného hráča (čas alebo skóre). Ďalšou možnosťou je multiplayer pre štyroch hráčov súčasne (online alebo offline), ktorý zahŕňa hneď niekoľko režimov. Vôbec najzábavnejší mi prišiel takzvaný Speed Golf, v ktorom sa pomocou ťahov naučených z kampane snažíte dostať loptičku čo najďalej, a to skôr než vaši súperi.

Obrovské množstvo možností ohľadom nastavenia

Speed Golf je tou pravou Nintendo zábavou na štýl Mario Kart či Mario Tennis, kde sa naplno rozhorí chuť zlikvidovať všetkých kamarátov naokolo, len aby ste sa im počas konečnej štatistiky mohli vysmiať rovno do tváre. Kontaktný golf, počas akého sa hráči naháňajú za loptičkou a strkajú do seba rukami, to je niečo, čo zabáva aj bez možnosti hádzania korytnačiek a banánových šupiek - to tu samozrejme nesmie chýbať. Z toho pestrého zoznamu režimov pre viacerých vám chcem ešte vybrať Battle Golf, kde sa v aréne proti sebe postaví štvorica golfistov. Ich úlohou je uzavrieť tri jamky z celkového počtu deviatich jamiek ešte skôr, než to urobí súper a dosť zásadnou informáciou tu je, že akonáhle sa vám podarí jednu jamku úspešne trafiť, tá už nie je aktívna a všetci ostatní sa musia vybrať za inou. Ak som preto Speed Golf definoval ako šialené pobehovanie po trávniku, tak Battle Golf prináša ešte o kus viac hektickej atmosféry, a to si k tomu pripočítajte špeciálne schopnosti, aké môžu jednotlivé postavy využívať kedykoľvek sa im naplní unikátna linka energie. Mario Golf: Super Rush prináša vrece plné zábavy a nech už sa rozhodnete túto hru ovládať klasicky alebo využijete motion funkcie Joy-Con gamepadov (Lite má v tomto smere smolu), v oboch prípadoch ide o intuitívny spôsob, ako si tento virtuálny golf užiť do posledného dychu.

Chcelo by to viac ihrísk

Ak by som mal tejto podarenej športovej polosimulácii niečo vyložene vytknúť, tak by to boli v prvom rade dve veci. Obsahovo som si predstavoval trochu väčší tlak na počet ihrísk, ako aj možno o chlp dlhšiu príbehovú kampaň. Čo ma však vyložene sklamalo, bola nie práve stopercentná technická stránka a špeciálne grafika pri určitých animáciách. U firmy Nintendo som už od mala navyknutý na isté štandardy, minimálne čo do ich vlastnej produkcie, a preto takéto výkyvy musím hodnotiť o niečo kritickejšie, než je bežné. Aj cez tieto prekážky však hru samotnú musím odporúčať, keďže si pečiatku Switch exkluzivity dozaista zaslúži.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

85%
Hole-in-one to síce tentokrát nie je, ale cez to všetko sa tu zábava dá vyvážiť tonami polámaných palíc