recenze
Humankind

Humankind - recenze
Humankind - recenze
12:00, 11.09.2021

Francúzska spoločnosť Amplitude Studios, ktorej doterajšia kariéra stojí a padá na koncepcii 4X (doslovný preklad by mohol byť; preskúmať, rozšíriť, využiť, vyhubiť), vás počas jednej dekády pôsobenia mohla osloviť predovšetkým vďaka svojej IP Endless. Z nej boli prostredníctvom sotva tridsaťčlenného zoskupenia vývojárov dodnes vytvorené dva podtituly a ten druhý sa dočkal dokonca priameho a kritikou súčasne uznaného pokračovania. V tomto bode sa k tomuto talentovanému tímu pripája japonský koncern SEGA games, ktorý v nich vidí jasný potenciál a pomôže im s vývojom akejsi priamej konkurencie slávnej série Civilization od Firaxis Games. Reč je o práve vydanom diele s názvom Humankind, ktoré sa dostalo von exkluzívne pre stolné počítače, a zomierajúci projekt Stadia, aby skúsilo potešiť nielen fanúšikov 4X konceptu, ale súčasne aj náruživých budovateľov civilizácií. Ako sa im to nakoniec podarilo a či do celej veci skúsili zapracovať aj nové a svieže nápady, tak o tom si povieme v našej tradičnej textovej recenzii.

Snaha o vyčlenenie

Klik pro zvětšení (Humankind - recenze)

Novinka z rúk štúdia Amplitude rozhodne vykazuje snahu neskĺznuť do zabehnutých koľají žánru 4X, prípadne ťahových stratégií ako takých, a preto vo svojom obsahu ráta s niekoľkými zaujímavými spestreniami. Než sa však k nim prepracujeme, poďme si celý projekt rozobrať ako tú povestnú skladačku, čo sa vám pri nočnej ceste na záchod zaryje do päty ako nôž do masla. Primárnym základom, na čo je konzument bažiaci po 4X šablóne zvyknutý, ostáva osídľovanie panenskej pevniny a postupný exodus ignorujúci vodné prekážky (ak vám to pokrok a výskum danej civilizácie samozrejme umožní). Začínate v čase, kedy by ste márne hľadali prípojku na internet a máte možnosť si vybrať z niekoľkých národov v neolitickej ére. Ste ako tá rakovinová bunka, čo preniká do zdravého tela a po stáročiach svojho vplyvu naň sa môže spokojne obzrieť a s rukami v bok prehlásiť; ľudstvo je ako mor. Odpustite mi trocha tej ekologickej politiky v texte o hrách, avšak práve vývoj civilizácií prezentovaných v tomto komplexnom softvéri mi neustále pripomínal nie práve ideálnu súčasnosť a ako sme sa k nej prepracovali.

Kaskádový efekt

Klik pro zvětšení (Humankind - recenze)

Úlohou hráča je neustále skúmanie a prieskum terénu s cieľom rozmachu vlastnej civilizácie. Aby však bolo možné napredovať a rozťahovať sa, často nielen v úvodzovkách, je nutné mať na konte dostatočný počet špeciálnych bodov moci, či prípadne vplyvu. Na základe nich sa z vás stáva vedúca osobnosť dominantnej populácie, ktorej vrcholom nebude objavenie trojnožky pre dojenie kôz, ale naopak, kde sa myseľ a um skĺbi s prienikom do žiarivej budúcnosti. Celý progres funguje na princípe ťahových príkazov počas úkonmi limitovaných kôl. Zozačiatku má ešte hráč dostatok času sa orientovať vo všetkých tých vývojových tabuľkách, avšak akonáhle sa všetko naplno rozbehne a mestá začnú rásť ako huby po daždi, je nutné trocha spomaliť tempo a začať dávať oveľa väčší pozor. Váš úspech totižto stojí nielen na výške obranných valov pred nepriateľmi, ale rovnako aj na ťažbe surovín, kvalitnej pôde, raste populácie a potravinovej sebestačnosti. Tieto atribúty, a to som zďaleka nevymenoval úplne všetky, sú medzi sebou poprepájané niťou zdravého progresu. Netreba totižto zabúdať, že len spokojné obyvateľstvo môže prosperovať, a tak napríklad prinášať nové položky do výskumu v zmysle technológií.

Špinavá diplomacia a nechutná politika

Klik pro zvětšení (Humankind - recenze)

Musím autorom priznať nadšenie z toho, že aj keď sa niektorá časť vývoja civilizácií dá čiastočne označiť za stereotypnú, vo väčšine prípadov sa okolo vašich zverencov skutočne niečo deje. Dajme teraz bojom kriminalitu v chudobných štvrtiach veľkomiest a venujme sa politike a s ňou spojenej diplomatickej práci. Tu musíte neustále riešiť priame či nepriame dobiedzanie pridružených území iných národov, čo v sebe skrýva komplexnosť a pavučinu pretkanú možnosťami ako sa prepracovať k väčšej moci a vplyvu. Na rozdiel od konkurenčných sérií 4X sa Humankind neutápa v prvoplánovom uplácaní susedov lacnými darmi a všetko tak necháva na tradičnom spôsobe predpripravených zmlúv - kto vždy miloval tú lotériu okolo výberu spojenca a priameho nepriateľa, bude v tomto smere určite nadšený. Postupom času sa v súvislosti s umelou inteligenciou dostaví dosť nepríjemné zistenie, že v talóne zase nemajú toľko nových strategických ťahov, aby dokázali aj pri dlhej partii pôsobiť uveriteľne, a preto musím autorov za tento aspekt výraznejšie pokarhať. Nechajme však politiku teraz bokom a poďme na vývoj civilizácie ako takej.

Po kom sa to opičíš?

Klik pro zvětšení (Humankind - recenze)

Rastová krivka vášho národa stojí a padá na dosiahnutí určitej hranice progresu a vývojového stupňa. Akonáhle vám na konte blikne požadovaný počet zlatých hviezdičiek, môžete preskočiť do nového obdobia a novej éry. V tomto bode si hráč vyberá konkrétnu veľmoc a jej historicky presnú štruktúru, aká bude udávať tempo ďalšiemu vývoju. Pestrosť je tu dostatočná, ostatne ten, kto by sa chcel uberať skôr cestou diplomacie a financie dedikovať na rast kultúrneho dedičstva, nájde v tejto hre pre svoje potreby to správne smerovanie rovnako ako po vojne bažiaci despotický tyran, čo možno drieme tam niekde hlboko vo vás. Každý jeden smer má špeciálnu vývojovú tabuľku, a preto vás hranie projektu Humankind neomrzí ani pri rozbehnutí tretej či štvrtej partie. Toto preskakovanie naprieč motiváciami národov je zámerne postavené na členitej voľbe, čo možno uberá na realistickosti, avšak každý z vás snáď dá radšej prednosť zábavnej interakcii pred akademickým výkladom dejín. Čím viac rastie populácia vašej mocnosti, o to viac možností ako ju zamestnať, či už napríklad stavbou nových budov alebo vierovyznaním, sa vám naskytne.

Pacifisti majú smolu

Klik pro zvětšení (Humankind - recenze)

Pri jednej konkrétnej partii som sa zámerne snažil účelovo vyhýbať agresii a skúšal som tak zažehnať každý jeden potencionálny konflikt s okolím. Táto moja snaha sa nanešťastie pre prípadných herných pacifistov ukázala byť ako nereálna a skôr či neskôr sa tie povestné meče museli skrížiť a krv predsa len preliať. Kto nemá rád taktizovanie v boji u herných stratégií, môže akúkoľvek akciu v tomto smere nechať na automatike, avšak kto chce zažiť trocha tej TBS koncepcie odohrávajúcej sa na šachovnici zloženej z hexagónov, dostane príležitosť zažiariť ako slávny vojvodca. Umelá inteligencia pri vojenských konfliktoch spadá skôr do stredného stupňa náročnosti, aj keď sa nájde pár svetlých momentiek, kedy vás svojou stratégiou môžu zaskočiť a prekvapiť. Pomáha budovanie vysokých bezpečnostných múrov okolo dôležitých miest a rovnako tak predvídanie ešte pred stavbou - vytvorenie kotliny môže pohyb súperiaceho vojska pekne skomplikovať a vám naopak pomôcť zaútočiť viackrát po sebe. Nezabúdajme ani na vždy cenných spojencov, akí radi pribehnú priložiť svoju vojenskú ruku k dielu, ako sa povie, a často tak môžu zvrátiť potenciálnu hrozbu porážky.

Nezabudlo sa ani na multiplayer

Klik pro zvětšení (Humankind - recenze)

Amplitude Studios do svojej hry integrovalo aj schému multiplayeru, ktorá vám umožní definovať mapu podľa daného obdobia, ako aj nastaviť hromadu ďalších aspektov ideálnych pre vami zvolenú partiu - v predbežnom prístupe som však nemohol pre vás otestovať nič viac než len ono uvedené nastavovanie. Na úplný záver som si nechal audiovizuálnu stránku projektu Humankind, ktorý v zmysle grafiky ide na vlne jemného nadpriemeru. Z dostatočnej diaľky máte možnosť sledovať krásne svieže animácie doplnené rovnako pôsobivým soundtrackom, avšak akonáhle by ste chceli nabehnúť na detail, razom si uvedomíte istý stupeň fádnosti a šedi. Čo viac dodať? Žáner 4X sa v prípade tejto produkcie nemusí báť prijať firmu Amplitude za svoju dvornú továreň, aj keď by som si po stránke komplexnosti vedel predstaviť oveľa viac možností v gameplay forme. Ak bolo však zámerom autorov priniesť menej detailnú, ale o to lepšie zrozumiteľnú, stratégiu, v tomto bode sa im to rozhodne podarilo a ešte k tomu prihodili aj pár svojich nápadov. Najlepšie na celej veci je tá pestrá paleta zmien ohľadom smerovania vašich národov, ktorá sa vám počas jednej partie núka ako dokonalo vychladený melón v tridsaťstupňovej horúčave. Kto by odolal?

Zábava má prednosť



Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega

Klik pro zvětšení (Humankind - recenze)

Recenzovaná verze: PC

SKVĚLÉ
83%
CZECHGAMER
Podarená 4X stratégia

CGwillWin