Spelunker HD - recenzia

Spelunker HD - recenzia
Spelunker HD - recenzia
12:00, 01.01.2022

Za názvom Spelunker sa skrýva 8-bit arkáda z roku 1983, ktorú by ste si mohli dnes trocha nešťastne, ale cez to všetko právom, pomýliť s koncepčne podobným projektom Spelunky od Mossmouth, aký sa dočkal dokonca dvojdielnej publikácie. Projekt Spelunky dokázal zobrať základnú premisu od Spelunker a prepracovať ju do modernej, ale hlavne prístupnej podoby. Zatiaľ čo premýšľate o tom, či ste niekedy danú arkádu videli aspoň na videu, ja vám v rýchlosti opíšem, čo to vlastne onen jemne bizarný názov skrýva za pointu. V preklade ide o speleológiu, čiže o jaskyniarstvo a náuku o vzniku a výskyte jaskýň, čo je z časti aj náplňou hrateľnosti pôvodného diela Spelunker, ako aj jeho modernej reinkarnácie.

Dekáda plná zabudnutia

Klik pro zvětšení (Spelunker HD - recenzia)

Teraz, keď sme si ujasnili aspoň základné pojmy, bolo by vhodné spomenúť ďalšiu pomerne dôležitú vec. Spelunker HD ako modernizácia pôvodnej arkády z roku 1983 vyšiel pred desiatimi rokmi na PlayStation 3 a ako asi tušíte, príliš veľa ovácií sa mu zožať nepodarilo. Ak ste hrali práve už pomaly ale iste dekádu starú edíciu, do tej novej vkročíte ako do starej známej kaluže pred domom. Významných zmien je tu skutočne minimum, každopádne upravená bola nielen technická stránka, ale aj počet jednotlivých režimov. Spelunker HD si navyše môžete skúsiť dokonca aj na platforme Nintendo Switch, čo bol súčasne aj náš prípad - tento text preto vychádza z hybridnej platformy od Nintenda. Vôbec najvýznamnejšia novinka ale tkvie v integrácii online multiplayer režimu, ktorý však, ako už asi tušíte, v súčasnosti nikto nevyužíva.

Užijete si aj sólovú jazdu

Nulová komunita síce predstavuje menší problém, avšak stále máte možnosť spustiť striktne sólovú misiu alebo skúsiť zohnať ďalších priateľov a zahrať si offline multiplayer. Ešte než vám, v značke tápajúcich jedincov, opíšem podstatu hrateľnosti, asi by bolo férové spomenúť, že Spelunker z roku 1983 a Spelunker HD sú v fakticky identické koncepcie a spoločne zdieľajú minimálny záujem verejnosti. Autori pridali možnosť prepnúť z pôvodnej audiovizuálnej stránky do tej novšej, čím naznačili, kam ich práca má vlastne cieliť. Je však len škoda, že nové vizuálne prevedenie je v istom ohľade ešte horšie než to pôvodné arkádové, a to hlavne u jednotlivých modelov postáv - tie jednoducho nezapadajú do okolia a pôsobia ako päsť na oko. Navyše nový vizuál komplikuje aj stránku prehľadnosti, a preto som po čase radšej zvolil originálne retro prevedenie, len aby som vôbec mohol hru hrať bez komplikácií.

Nejasná mechanika

Ak ste z doterajšieho textu vytušili výrazne nekonzistentnú kvalitu okolo Spelunker HD, máte svoje senzory nastavené viac než dobre. Ďalším problémom sa navyše stáva aj hrateľnosť, kde nie je úplne dobre poznať, kedy sa interakcia s okolitými predmetmi skutočne vydarila a kedy vaša postava jednoducho netrafila. Rovnako problematické je aj skákanie, ktorého si pri skúmaní jaskýň užijete viac než dostatok. Pohyb hlavných postáv je síce rýchlejší než tomu bolo v originálnej verzii, ale reakcie sú rovnako tak ako zvyšok interakcie celkovo nesúrodé a hráč tak stráca pocit, že má všetko vo svojich rukách. Hlavnou pointou je klesať čo najnižšie v priestore jaskýň a pri tom zbierať potrebné kľúče, ako aj riešiť problémy okolo skrytých pascí. Aby toho na vás nebolo málo, neustále vám do cesty kadia netopiere, sem tam na vás vybehne aj zablúdený duch a hladina kyslíku stále klesá - čiže ide o čas a nemôžete sa tam dole len tak prechádzať.

Skúsenosti ako hnací motor

Viete, čo je zaujímavé? Aj cez tú hromadu vyššie opísaných problémov ma v istom bode Spelunker HD skutočne chytil a chcel som preskúmať čo najviac z dostupných máp, aj keď to znamenalo vstrebať hromadu technických, ale aj iných problémov. Možno to bola tá pravá retro náročnosť a fakt, že ma pri hraní nikto nedržal za ruku a všetko som si musel vydrieť doslov sám, každopádne, ak by ste túto arkádu dali do rúk mladším ročníkom, asi by si s ňou nevytreli ani zadok. Ide preto o produkt pre úzko profilované publikum, ktoré jednoducho vie doceniť isté čaro pôvodných hier z čias, kedy som sa ja len chystal prvýkrát zakričať z plných pľúc.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ININ Games

50%
Technicky nepodarená spomienka na dávno zabudnutú arkádu