A Juggler's Tale

A Juggler's Tale - recenze
A Juggler's Tale - recenze
09:50, 04.10.2021

Loutkové divadlo, kdo z nás by ho neznal. Místo, kde doslova platí, že jsou to prkna, která znamenají svět. Nejeden z nás zná našeho Hurvínka a Spejbla nebo rovněž celosvětového Pinochia. A právě příběh dřevěného chlapce, který se chtěl stát opravdovým klukem mi vytanul na mysli během hraní Juggler´s Tale několikrát společně s dalším kusem. Ale hezky popořadě. Takže se posaďte chlapci a děvčátka a poslechněte si příběh z daleké země. Příběh holčičky, která byla neobyčejná a jmenuje se Abby.

Klik pro zvětšení (A Juggler's Tale - recenze)

Abby putuje s cirkusem a na představeních ohromuje obecenstvo svojí chytrostí, kdy přechytračí krvelačného medvěda, aby získala cylindr principála. Působivé představení až na to, že hned po něm je zavřena do klece stejně jako méďa a principál si jde přepočítat vydělané groše. Tak nějak začíná ve zkratce příběh nebohé dívky, jejíž role se v tomhle kousku zhostíte.

Hrdinka je od základu prostá dřevěná loutka, která má ohýbací klouby nějaké ty šatičky a jakž takž podobu dívky a co je hlavní i nitky. Co je ovšem neobyčejné je její příběh. Tleskám tvůrcům tohohle představení za kouzelný nápad, kdy celý příběh je nejen loutkami vyprávěn včetně loutkových kulis, opony a zkrátka všemu co k tomu patří, ale loutky jsou hlavními účastníky děje s velmi zajímavým zvratem, který z nich nedělá pouhé předměty pro pobavení diváků.

Bez spoilerů zkrátka o téhle hře nejde z hlediska příběhu říct více. Jediné, co mohu snad naznačit je, že se nakonec nebude snažit utéct pouze před principálem cirkusu a vůdcem tlupy Tondou, kterého si najme, aby ji chytil, ale projde i kus světa stvořeného vyprávěčem za hledáním něčeho většího. Vypravěč je přitom alfou a omegou příběhu, neboť on určuje další kroky nebohé dívky a je jen na něm, zdali bude hodným strýčkem nebo ďábelským manipulátorem. A tak zatímco ona kráčí širými poli, on dokresluje svým hlasem celou scenérii a navozuje celkovou atmosféru, přičemž většinu času tak činí ve verších. Když jsem slyšel tenhle monolog poprvé upřímně jsem se zděsil, ale po chvilce jsem si nejen zvykl, ale navíc si ho užíval, protože bývá opravdu vtipný.

Zde musím navíc pochválit anglický dabing. V příběhu je totiž možné zvolit i německou verzi dabingu, ale ta mi po chvilce vyzkoušení prostě nesedla. Nejde ani tak o jazyk jako takový jako spíš hlas vypravěče, který po celou dobu hraní moc zticha není. A kdo by se chtěl trápit s posloucháním nesympatického hlasu. Ne že by tedy příběh byl kdo ví jak dlouhý. Proběhl jsem ho za zhruba hodinku a půl, a to jsem se nesnažil o strhnutí nějaké rekordu. Abby si sice svůj příběh užije, ale je prostě krátký. A to bych v tomto případě bral jako velké mínus, protože věřím, že hra měla co nabídnout a při troše fantazie mohla být alespoň na ty tři až pět hodin natažena.

Nevíce jsem na při hraní myslel na Limbo. Prostě dítě utíkající před nebezpečím, i když ne tak depresivní jako bylo šedivé Limbo i když občas pořádně morbidní. Scenérie se zde často mění, takže chvilku utíká dívka lesem, aby následně narazila na bažinu a najednou jsou tu stromy z lepenky a divadelní dekorace a zpět. Nejvíce se ovšem během příběhu nacházíme ve světě, který divadlo nepřipomíná a pokud se objeví nějaká divadelní kulisa je to spíše na začátku nebo konci některého z aktů.

Těch je ve hře celkem pět, přičemž hra je během hraní dělí na různé pasáže, takže si je později můžete z menu pěkně projít znovu a zopakovat si tak některé epičtější okamžiky. Ačkoliv je příběh téhle malé uprchlice opravdu krátký opravdu se tu pár epických okamžiků najde, což mě mile překvapilo a rozhodně za to tvůrcům dávám palec nahoru. Osobně u mě vyhrává útěk na otevřeném moři, kdy loutka vesluje skutečně o život. Ostatně ona toho ani o moc víc dělat nemůže. Během celého hraní může buď sbírat předměty, aby je po něčem, co potřebuje hodila nebo tlačit například bedny a tím její kooperace s okolními předměty tak nějak končí.

Speciální okamžiky nastávají v okamžiku, kdy musí použít svoje nitky za které ji vodí vypravěč. Může se tak stát, že je potřeba posunout chybějící kus nějakého převodu ve výšce kam nedosáhne, a tak kolem něj jednoduše projde nitkami se zachytí a dotlačí ho tam kam potřebuje. A zatímco loutkovodiči v reálu by si raději usekali prsty, než aby vystavili svoje dřevěná dítka možnosti zašmodrchání nitek, naše hrdinka to dělá vcelku v pohodě. V takových bodech jsem musel vzpomenout na Unravel.

Bohužel většina puzzlů, se kterými se během úniku setká je vcelku jednoduchá a není potřeba si vytáčet mozkové závity do nebeských sfér. Obtížnost je tak dána spíše hbitostí prstů hráče, kdy jediný špatný skok, neopatrné přešlápnutí do bádajícího světla lucerny nebo pomalé šplhání mohou být osudovou vteřinou, která dělí Abby mezi svobodou a jejími vězniteli. Podotýkám, že ve všech akčnějších scénách vše výborně dokresluje i hudba, ale ta je vcelku líbivá během celého hraní.

Co říct na závěr. Tuhle hru určitě zkuste. Netvrdím, že na ni budete vzpomínat ještě za deset let nebo že vám čelisti vypadnou z pantů, ale ačkoliv je hra opravdu pekelně krátká, je prostě v tak hezkém prostředí, a tak roztomilá, že jí prostě nejde říct ne. Ano, grafika možná také není z nejúžasnějších, ale jedná se o indie titul, takže nečekám kus rovnající se Cyberpunku. Možná by se dalo vytknout i to, že hra pro PS5 nenabízí žádné funkce využívající možnosti ovladače, ale vzhledem k délce hry a jejímu celkovému rozsahu platforem bych to osobně viděl jako vyhození peněz za něco co by ve hře nebylo možné skoro ani užít.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Future Friends Games

80%
kouzelný svět proložený hádankami a zajímavými zvraty