7 divů světa: Architekti

7 divů světa: Architekti - recenze
7 divů světa: Architekti - recenze
11:30, 31.10.2021

Aj keď je samozrejme pevne dané, čo zoznam siedmych divov sveta má obsahovať, ja osobne by som sa nebál ho rozšíriť minimálne o novú kategóriu zastrešujúcu bizarné divy súčasného staviteľstva, či prípadne verejné záchody na vlakovej stanici v Bratislave - to sú totižto tie pravé divy. Dajme však teraz môj trápny záchodový humor bokom a poďme sa pozrieť cez rameno skúseného konštruktéra spoločenských hier menom Antoine Bauza. Tento pán má mimo iného na konte sériu začínajúcu názvom 7 divou sveta, ktorý v základnej podobe debutoval ešte v roku 2010 a prístupnosťou svojich pravidiel dokázal zaujať aj menej skúsených budovateľov a milovníkov kartovej zábavy. Ako tak roky plynuli a Antoine Bauza vylepšoval základnú kostru o prídavky (Duel, Panteon, Island, Cities, Armada, Agora), lokálne zastúpenie vydavateľstva Blackfire súčasne túžilo lokalizovať čo najviac z vyššie definovaného zoznamu. Aktuálne tu však v tejto súvislosti paradoxne máme vôbec najnovší prírastok do predmetnej IP a to 7 divů světa: Architekti, s akým som strávil niekoľko zaujímavých hodín.

Svižné tempo

Klik pro zvětšení (7 divů světa: Architekti - recenze)

Primárnym cieľom zúčastnených hráčov (od dvoch do siedmych jedincov) je postaviť, a teda vybudovať, čo najveľkolepejší div sveta, čo je oproti hlavnej myšlienke základnej verzie 7 divov sveta o niečo menej práce - v pôvodnej hre ste totižto museli vyprojektovať celé mesto a nielen jednu jeho časť. S touto zmenou automaticky súvisí aj oveľa rýchlejšie tempo, kde sa koncept nesnaží tlačiť na prehnanú komplikovanosť, ale naopak podnecuje chuť vo svižnosti. Aj keď koncept umožňuje rozohrať partiu len vo dvojici, tá pravá zábava sa dostaví predovšetkým až keď rozdáte celú sedmičku divov a každá jedna pozícia vedúceho architekta tak bude obsadená. Ak ste to doteraz nevydedukovali, tak úlohou vás hráčov nie je vymýšľať úplne nové divy, ale naopak konštruovať už tie existujúce a známe. V praxi to tak vyzerá nasledujúco; náhodným losom si každý jeden zúčastnený vyberie plastovú krabičku obsahujúcu presný počet kariet a konkrétny div sveta rozložený do niekoľkých dielikov. Všetko toto si následne pre sebou rozloží tak, aby bolo možné badať siluetu pripravovanej a dúfajme aj dokončenej stavby a hra môže začať.

Jednoduché pravidlá

Veková hranica, akú autori odporúčajú pri skladbe osadenstva náruživých projektantov, je osem rokov. Osobne si však viem predstaviť, ako samotné pravidlá zvládnu pochopiť aj o niečo mladšie ročníky, ostatne skutočne tu nejde o žiadnu vedu. Jednotliví projektanti a zhotovitelia svojho vylosovaného divu sveta sa striedajú v smere hodinovej ručičky a snažia sa nahromadiť dostatok surovín na vybudovanie predmetného divu. Každý jeden dielik je podmienený určitým počtom a skladbou surovín vyobrazenej na kartách a aj keď hra končí otočením poslednej časti predmetného divu, výhercom sa nestáva ten, čo prvý strhol hodvábnu plachtu, ale ten, čo má na konci najviac bodov. Body sú logicky naviazané na jednotlivé divy sveta, ale súčasne je možné sa k nim dostať aj získavaním špeciálnych žetónov (tie sú viazané na istý typ kariet) a dokonca aj úspechom počas vojnových ťažení. V prípade bojov sme zažívali skutočne zábavné momenty, kedy autori v návode priamo vyzývajú účastníkov partií, aby simulovali trúbenie na vojnový roh. Akonáhle si utriete vyprsknuté sliny z predmetných papierových komponentov, môžete v boji získať body len na základe vlastníctva dostatočného počtu vojenských kariet.

Mačka

Z dvadsiatich našich partií nevyhral nikdy ten, čo prvý dokončil stavbu, zvlášť ak to bolo extrémne rýchlo. Cieľom je tak jemné taktizovanie a skúšanie preniknúť nielen do tajov vojenskej stratégie (samozrejme, že to v tomto prípade dosť preháňam, keďže v skutočnosti sa žiadna stratégia nekoná), ale súčasne sa snažiť získať čo najviac zelených kariet. Stolová hra 7 divů světa: Architekti je predovšetkým kartovou záležitosťou, ostatne v balení na vás čaká celkovo 235 pekne ilustrovaných kariet, a preto aj onen kľúč k výhre stojí a padá na kartách. Zaujímavou výhodou sa môže stať vlastníctvo posvätnej mačky, ktoré jej majiteľovi umožňuje nahliadať do neodkrytého balíčku s kartami a čiastočne tak meniť nielen svoj, ale aj osud ostatných naokolo. A to je z hrateľnosti ako takej vlastne všetko. Ešte než sa spoločne odoberieme do tajomnej hrobky starovekého faraóna zvaného Percento, poďme si čo to povedať o kvalite spracovania hry ako takej. Všetky dieliky zobrazujúce slávne historické stavby, ktorých názvy v tomto prípade nie sú vôbec podstatné, boli vyrobené z dostatočne tvrdého a pekne ilustrovaného papiera. Jednotlivé balíčky kariet patriacich pod divy sa vám nemajú ako medzi sebou pomiešať, keďže sú uložené v plastovej kolíske.

Po prvom rozbalení hry je nutné si zobrať vyššie spomínané krabičky a polepiť ich príslušnou ikonografiou znázorňujúcou jednotlivé stavby tak, aby následné hranie, či už príprava alebo samotná realizácia, nepodliehali žiadnemu chaosu. Organizér a uloženie komponentov je celkovo na vysokej úrovni a každý, kto má u tohto formátu stolovej zábavy rád pedantný poriadok, nájde u 7 divů světa: Architekti dostatočné sebauspokojenie. Ide totižto o spoločenskú hru určenú predovšetkým väčšiemu počtu ľudí, kde je vítaná nielen nižšia veková hranica, ale rovnako tak aj menej skúseností. A presne týmto smerom by som sa na vašom mieste uberal v prípade, ak by ste chceli vybrať vhodný vianočný darček pre svojich potomkov milujúcich stolové hranie a súčasne aj ich kamarátov.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

75%
Jednoduchá budovateľská zábava určená predovšetkým pre dospievajúce publikum