Just Dance 2022

Just Dance 2022 - recenze
Just Dance 2022 - recenze
09:40, 09.11.2021

Tancuj, tancuj vykrůcaj, zpívá se v jedné lidové písničce, a i tak by se dala shrnout nejnovější verze taneční hry Just Dance 2022. A ačkoliv tuhle klasiku v nabídce nenajdete určitě bude na co zatrsat. Pojďme si tedy titul nejdřív trochu představit. Tenhle kus má na svědomí už drahně let Ubisoft, což je pro mě osobně poněkud překvapivé jsem od nich zvyklý na strategie jako Heroes of Might and Magic nebo historické akce jako Assassin´s Creed.

Taneční série každopádně dostala svůj základ v roce 2009 a od té doby je tu s námi dodnes. Původní titul pro Nintendo Wii se nakonec rozrostl na další platformy kromě PC, dostal nespočet DLC, speciálních vydání zaměřených na konkrétní umělce nebo kapely např. Michaela Jacksona nebo ABBU a nezapomněl přitom ani na ty nejmenší, kteří mohli cupitat do rytmu Disneyho písní nebo se oddat rytmu s některým z modrých Šmoulů. Stejně jako FIFA nebo NHL jsme se každý rok dočkali nového vydání a mohli znovu rozhoupat boky s novou náloží songů a jak dopadla letošní nadílka? Udělejte místo, hoďte vlasy do culíku, a uvažte šňůrky u kalhot Let the party begiiiin.

Přiznávám, že stejně jako v dosti podobném hudebním SingStar jsem se s tímhle kouskem prozatím setkal pouze z doslechu a jedinou taneční hru kterou jsem kdy zkusil bylo Dance Dance Revolution na podložce a v jedné herně přímo na profi automatu. Vědom si svých tanečních dovedností, které jsou někde mezi kaprem na souši a chromým rackem jsem se nicméně s velkou zvědavostí vrhl na pomyslný parket. Hned v úvodu jsem si mohl vybrat, jestli chci dětský mejdan, rychlý výběr nebo hlavní program večera.

Vzal jsem tedy nejdřív dětské menu abych se rozmlsal nebo spíše rozcvičil a nedělal potom Travoltovi jen křoví na parketu pro dospělé, ale pak mi spadla čelist. Výběr dětských písní je opravdu zvláštním mixem. Jsou tu skladby, která bych pouštěl opravdu batolatům jen tak pro poslech, ale v nabídce se objevují songy jako You´ve Got a Friend In Me z nesmrtelného Toy Story nebo Let It Go z Frozen. To je ok, však on myšák zase tolik písní nemá a co si budeme obzvláště song z Frozen byl hit. Na druhou stranu zpracování klipů je dost nešťastné. Místo kreslených postav, které by se určitě daly za tímto účelem vytvořit s přesnými pohyby, skáčou po obrazovce dospělí maskovaní za hrdiny z filmu. Uf, když jsem viděl Jafara z Aladina a vedle Džina nevěřil jsem hrůzou vlastním očím. Takové kostýmy patří do Disneylandu, ale v rámci interaktivní zábavy to zajisté mohlo být pojaté jinak. Když pominu vizuál tak věřím, že se děti u televize určitě zabaví a rodiče budou mít na chvilku volno nebo se možná i přidají v nějakém tom skupinovém tanečku.

Po rozehřátí v dětské sekci jsem přeci jen začal JD 22 brát trochu vážněji a řekl si, že nechám náhodě, co se bude dít dál a zvolil režim quick play. Jedná se samozřejmě o náhodně vybrané písně, pokud bych si náhodou nemohl ze seznamu vybrat na co bych měl zrovna chuť. Ohledně aktuálního playlistu bych se rád vyjádřil hlouběji, ale co si budeme nalhávat každý z nás má jiný vkus a co se líbí jednomu se nemusí líbit druhému. Jistotou je, že playlist obsahuje 40 v hlavní hře a dalších osm pro děti (výše uvedené dětské songy v základu nejsou). Časová škála písní se pohybuje od roku 1978 až do letoška, i když klíč výběru mi zůstává záhadou. Na výběr je například Believer od Imagine Dragons, Rock Your Body od Justina Timberlakea nebo Happier Than Ever od Billie Eilish. Osobně jsem neznal tak půlku písní a pokud bych je neznal dále i tak by se mi svět nezhroutil, ale jak už jsem řekl, každý podle svého gusta.

Pokud jste si vybrali gratuluji, můžete začít trsat. U mě první volba padla na Levitating, kterou nazpívala Dua Lipa a kterou znám jen díky traileru na seriál The Prince z HBO MAX. A pak mě rozbolely oči. Potom co jsem viděl v dětské sekci mě mohlo napadnout, že grafické pojetí je pojato poněkud jinak, ale na ženu nabarvenou do modra ve zlatých šatech, ze kterých občas vykouknou zlaté kalhotky jsem opravdu připraven nebyl. Navíc když se vznášela dosti zvláštním prostředím, takže to celé vyvolává pocit, že je u nás nalité něco v nádrži s pitnou vodou nebo na něčem silně ujeli tvůrci. Navíc musím dodat, že tohle nebyl jediný klip, kde se tato mimozemská diva objevila, narazil jsem na ní ještě například v Save Your Tears, kde se snaží vyhodit pánev s nějakým čarodějem, který má pro změnu solo ve zmiňovaném Rock Your Body. Přišlo mi dost zvláštní, proč jsou stejní tanečníci použiti u úplně jiných písní nebo jim alespoň nejsou vyměněny kostýmy, ale asi šlo o umělecký záměr. Kromě základních písní jsou dopředu vytvořeny i různé playlisty, takže stačí jen vybrat a nechat se unášet hudbou než si lámat hlavičku co dalšího zvolit. Koho by předdefinované seznamy nebavily může si samozřejmě vytvořit vlastní.

No a jak probíhá samotný tanec? Původně jsem žil v omylu, že jako například u PlayStation Move nebo Kinectu budu potřebovat kameru nebo nějaký dodatečný hardware pro snímaní a vyhodnocení mých dokonalých pohybů. Switch mě v tomhle ovšem mile překvapil, když stačilo vzít do ruky pravý ovladač a začít jančit nebo se aspoň pokoušet o něco blízkého tanci. V tomhle vidím trochu nedostatek i když pro někoho může být spíše výhodou. Zatímco u pěveckého SingStar šlo o to udržet výšku hlasu a alespoň trochu trefovat slova a bylo jedno jestli jste zpívali do mikrofonu nebo do mobilu, Just Dance je ohledně pohybu dost benevolentnější. Jde vlastně o to mávat rukou a udržovat ten správný rytmus mávání. Jestli přitom postava na obrazovce vrtí boky nebo přešlapuje z místa na místo je úplně jedno. Pokud máte ruku v určitý okamžik na správném místě máte bod. Samozřejmě musíte dělat potřebné oblouky a výkruty nebo mávat, ale zbytek těla může klidně sedět, když to trochu půjde. Jednu písničku jsem si takhle úplně v klidu odmával. Samozřejmě nejde být úplně jako prkno tak snadno se systém zase ošidit nenechá, ale přísná na vás taky nebude. Na jednu stranu to dává smysl, pro dokonalý sběr dat tanečních kreací bych potřeboval nějaký haptický oblek a o dokonalost nikomu úplně nejde, přeci jen nejde o výukový trenažer pro adepty na pozici tanečníka u Britney Spears. Na druhou stranu bych si dokázal s klidem představit využití obou ovladačů, kdy by přesnost dodržení tanečních kreací byla přeci jen větší.

Kromě ovladačů je možné navíc využít i mobil. Zkusil jsem během hraní připojit pomocí vygenerovaného kódu a stažené aplikace Just Dance Controller iPhone 12 a vše proběhlo bez problému. Pomocí gest na obrazovce se hra ovládá snadno jako s normálním ovladačem. Navíc jsem byl příjemně překvapen plynulostí snímání při hraní kdy mi chvilkami i přišlo, že mobil reaguje lépe než základní software. Nevýhodu ovšem je, že mobil je přeci jen méně pohodlný při držení a pokud se při tanci zapotíte může vystřelit z ruky rychleji než špunt z čerstvě otevřeného sektu. Výhodou je, že není potřeba dokupovat další ovladače a jednoduchou cestou se může připojit k tanci víc hráčů.

Tanec ovšem není vše, co JD 22 nabízí a může se velmi rychle stát i vaší cestou za hezkou a štíhlou postavou. Stačí aktivovat sweat mode a během tance uvidíte, kolika kaloriím jste během řádění řekli nezvratné sbohem. Příjemná věcička, ale upřímně nemám ani tušení podle čeho systém vyhodnocuje kolik jsem doopravdy spálil už jen s ohledem na výše uvedené někdy neúmyslné nedodržování přesných kreací. Jako bonus je navíc možné ať už během normálního nebo hubnoucího módu za svoje výkony získávat zlaťáky. Ty se následně hází do automatu, ze kterého vypadne kulička s překvapením. V té se většinou nachází buď nové pozadí na profil, nebo nový avatar či titul hodný vašeho krále nebo královny diskotéky. Milý bonus, ale k tomu abych si kvůli tomu zamotal nohy a vyhodil pánev to moc neláká. Víc už navnadí složitější verze písní, které lze dokončit pouze získáním vysokého score v základní verzi songu. Popravdě jsem neodemkl ani jednu.

Pokud by se Vám zdálo, že hrát samotný může být nuda a nemáte přitom s kým rozjet párty, nemusíte smutnit, je tu plný internet podobných nadšenců, kteří netouží po ničem jiném než vám dokázat, že nikdo neumí tolik protančit střevíce jako oni. Za tímto účelem existují speciální eventy, které prověří vaši zdatnost. Komu by to pořád bylo málo může si rozšířit základní hru ještě o takzvané Just Dance Unlimited. Tato placená služba dodá titulu teprve ten správný náboj, když k základním skladbám přidá 700 dalších, a to všech druhů. Kdo by neznal např. ABBU nebo Bonnie Tyler. Tady přiznávám, že mě mrzelo, že chybí např. Michael Jackson jehož Thriller nebo Smooth Criminal by si určitě zkusil každý. Otázkou spíš zůstává nakolik je etické nechat si k již tak drahé hře připlácet za rozšíření, které přinese o dost více zábavy než samotný základ. Pokud byste totiž chtěli Unlimited používat tak oficiální stránka nabízí předplatné na měsíc za něco málo přes 3 libry, čtvrtletní za 10 liber a roční za 20 liber. Když si k tomu připočtu 1500 za základní hru tak křeček ve mně pláče.

Suma sumárum i přes hate výše Just Dance 2022 není špatnou hrou. Pokud Vám sedne výběr písní, na vizuál si zvyknete rychle. Ovládání je pohodlné a nezatěžuje. Při tanci navíc nepotřebujete ani moc prostoru, pokud vysloveně netančíte skupinový tanec. Záporně ale vnímám skoro nutnost dokoupit rozšíření, resp. jeho cenu v případě dlouhodobějšího hraní, protože základní písně se ohrají opravdu rychle. A ano i když si na vizuální stránku zvyknete rychle, nemění to nic na tom, že v některých klipech je opravdu strašná až děsivá. Nesmím pominout ani praktickou nemožnost hraní na vydokovaném Switchi, protože na maličké obrazovce toho už tolik jako na televizi vidět není a hra více hráčů je prakticky nemožná, protože by se při koukání blízko sebe pomlátili. I tak má hra ale potenciál zabavit, připojená k dokině v rámci rodinného hraní nebo setkání s přáteli. Já se k ní určitě do budoucna vrátím.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti ConQuest entertainment a. s.

Klik pro zvětšení (Just Dance 2022 - recenze)

75%