Farming Simulator 22

Farming Simulator 22 - recenze
Farming Simulator 22 - recenze
09:00, 25.11.2021

Simulátor farmárčenia sa po dvoch rokoch vracia opäť na scénu a tentokrát môžeme hovoriť o skutočnej evolúcii v zmysle možností a grafickej prezentácie, aj keď evolúcii preriedenej notoricky opakovanými nedostatkami z rokov minulých. Než vám však o mojich skúsenostiach s projektom Farming Simulator 22 poviem viac, určite bude vhodné začať trocha odľahčene, ostatne ja to vlastne asi nijako inak ani neviem.

Klik pro zvětšení (Farming Simulator 22 - recenze)

Vždy som túžil po tom mať vlastný vinohrad a produkovať "stlačené hrozno hnevu" tej najvyššej kvality. Vstávať za zvuku spiacich sliepok a ešte než prvé svetelné lúče vytlačia ranné kvapky rosy z kapoty klepotajúceho traktora, chodiť po viniči a uznanlivo skúšať tvrdosť svojich plodov. Pekná idylka, čo poviete? Skutočnosť je však taká, že jediné, čo dokážem ohľadom vína, je proces otvárania fľašky - zvládam to pomocou podrážky, varešky, plameňometu, a samozrejme pitie ako také. V predstieranej a erudovanej degustácii so slovami; Hmmm, biele, som schopný konkurovať komukoľvek na svete a ešte lepšie zvládam loviť tú povestnú pravdu z dna pohárika. A prečo vám tu básnim o svojom nesplnenom sne opradenom nábehom na alkoholizmus? Jednou z významných noviniek vo Farming Simulator 22 sa totižto stala možnosť pestovať vlastné hrozno so všetkým, čo k tomu patrí, a preto som konečne aj ja dostal šancu stať sa skutočným vinárom, respektíve rozbehnúť impérium postavené na posvätenom alkohole. Okrem hrozna sa medzi novinkami čo do plodín objavili aj olivy a cirok (druh obilniny).

Stále tomu chýba akási ucelenosť

Pre nemecké štúdio Giants Software je číslovka 22 veľkým medzníkom, a to teraz nenarážam vyložene len na obsahový aspekt ich simulácie páchnucej po hnoji (v tom dobrom slova zmysle). Premiérovo idú totižto s kožou na trh v kompletnom pokrytí svojich vízií a okrem vývoja si obstarávajú aj vydanie pre PC a konzoly. Čo z toho pramení? Potenciálny úspech im prinesie viac financií, ktoré môžu obratom napumpovať do pokračovania, z čoho nám teoreticky vypadne ešte o kus kvalitnejšie spracovanie. A aké je to aktuálne? Okrem už spomínaného tria nových plodín sa ďalším nosným PR ťahákom stal sneh. Zimné obdobie, v akom sa síce na poliach toho príliš veľa nedeje, avšak ktoré z pohľadu farmárčenia nie je ani náhodou dovolenkovým. Začnime však pekne od začiatku. Po prvom spustení ste ako potenciálny farmár vyzvaný k výberu jednej z troch náročností, ktorých odlišnosť definuje ekonomický aspekt a počiatočnú sumu na spravovanie farmy. V prípade, ak ste úplným nováčikom a nikdy ste nehrali ani jeden diel tejto inak celosvetovo stále viac populárnejšej série, odporúčam vám si vybrať tú najzakladanejšiu fázu rozbehu, nie snáď aby ste s ňou odohrali celú sezónu, ale skôr aby ste si spravili svoj vlastný kurz spoznávania hry samotnej. A tu je celá tá nie úplne vhodne definovaná konzistentnosť obsahu série Farming Simulator - v hre neexistuje žiadna forma komplexného tutoriálu s názornými príkladmi a všetko je len v rovine textu v menu. Autori síce poskytujú akýsi Farming Simulator Academy postavený na postupnom vydávaní video návodov ako sa stať dokonalým farmárom, ale aj keď ich krok oceňujem, oveľa radšej by som niečo takéto videl priamo v hre, respektíve prevedené na gameplay obsah.

Farmár sa učí každý deň niečo nové

Cieľom vás, ako nového farmára v kraji, je zveľaďovať svoju usadlosť a rozširovať ju v znamení ekonomického rastu. Čím vyššia náročnosť v zmysle nastavení, o to pomalšie napredovanie. Akonáhle si kúpite svoj prvý traktor a rovnako tak svoje prvé pole, zoznam starostí sa začne plniť a vám začne ten pravý život na farme. Výber tohto povolania, to nie je totižto len ranné vstávanie a všadeprítomný zápach prírody - ste farmár, čo musí uvažovať komplexne a plánovať každý svoj krok. Sledovanie krivky ekonomického rastu s jednotlivými komoditami je váš každodenný chlebík a ak už spomínam práve chlieb, druhý biznis, do ktorého som sa ja osobne po vinárstve pustil, bolo práve pečenie pečiva. Aspekt pestovania plodín sa od minula nijako nezmenil a všetko je to o postupnosti - zorať, kultivovať, zasadiť, hnojiť, zožať úrodu (samozrejme, sú tu isté odchýlky podľa toho, aké plodiny pestujete). S tým sa spája aj úvodný výber jednej z troch máp, kde si svoju farmu vlastne zasadíte. K dispozícii máte americký zapadákov, francúzsky kraj plný úrodnej pôdy a niečo na štýl rakúskej lomeno švajčiarskej dedinky v tieni hôr. Ďalším veľkým spestrením oproti starším dielom sa stal aspekt vytvárania vlastných distribučných sietí. Získanú plodinu tak už nie je nutné okamžite predať ďalším obchodníkom, ale vďaka možnosti vybudovania vlastnej továrne na jej spracovanie ste schopní svoje plodiny premeniť na výrobky a tie následne premeniť na oveľa vyšší balík peňazí rozposlaním do reštaurácií a obchodov. A o akých výrobkoch schopných vám pomôcť vybudovať svoje vlastné impérium je reč? Mlieko, čokoláda, syr, olej, malinovky a tak ďalej a tak podobne.

Chčije a chčije

Za všetko sa tu platí, či už si idete kúpiť vrecko hnoja za pár eur, alebo kombajn za pol milióna eur. Čím viac pozemkov a budov prejde pod vašu správu, o to viac pomocných síl si budete musieť najímať a to chce ďalší objem peňazí. Dobrý farmár preto musí vedieť svoju pôdu a zvieratá využiť na maximum a čo sa týka pôdy, takticky plánovať vysadenie plodín v ideálnom čase na to určenom. Hráč tak musí neustále sledovať plán, kedy sa plodinám darí najlepšie, aj keď je tu stále možnosť tento aspekt simulácie vypnúť a prejsť do arkádového konceptu hrania - je to na vás. Apropo, čo do nastavení nám vývojári ponúkajú zase o kus viac priestoru na prispôsobenie si hry pre svoje potreby, začo dávam palec hore. Kedy som mal z testovania nového Farming Simulátor vôbec najlepší pocit? Asi tak desať hodín po úvodnej obrazovke a po tom, ako sa na mojom konte začal konečne generovať poriadny zisk - do tej doby to bolo skôr trápenie s ekonomickým aspektom, kedy mi síce bola ponúknutá pôžička, ale dobre vieme, ako ťažko sa tieto veci splácajú, a to dokonca aj vo videohre. Farming Simulator 22 je v určitom smere rozhodne kvalitným simulátorom, avšak všetko záleží od toho, ako poctivo budete chcieť hrať podľa jeho pravidiel. Pretože v tom momente, keď začnete "podvádzať", atmosféra a celý ten ťažko vybudovaný pocit farmárčenia sa rozplynie ako ranný opar nad kopou hnoja (nedám tomu hnoju pokoj). O to viac vás ona poctivosť bude tešiť pri pohľade na portfólio vášho zakúpeného vybavenia, keďže ponuka plne licencovaných vozidiel a vybavenia je enormná.

Case IH, CLAAS, Fendt, John Deere, Massey Ferguson, New Holland, Valtra

Vybavenie tu prekročilo magickú hranicu čísla 400 a všetko je plne licencované a po grafickej stránke verné originálu. Nájdete tu dokonca stroje, ktoré ešte len čakajú na svoju reálnu premiéru, čo pre fanúšikov poľnohospodárstva znamená oveľa viac než pre bežného laika, ako som napríklad aj ja sám. Musím uznať, že grafická stránka napojená na autentické zvuky motorov, ako aj správanie sa strojov priamo na poli, si zaslúži veľké uznanie. Stroje sa počas orania pôdy špinia a zanášajú prachom a pri drsnejšom teréne sa nesprávajú ako doska na kolieskach - nádhera! Menej nadšenia už však človek zažije mimo polí pri prejazde dedinami, kde všetko aj naďalej vyzerá dosť chabo a vôbec najhoršie sú na tom kolízie s osobnými vozidlami, ktorým sa niekedy jednoducho nedá vyhnúť. Testoval som verziu pre PlayStation 5, ktorá bežala v stabilnom snímkovaní 60 fps a bola plná zaujímavých detailov, ktoré ono farmárčenie ešte viac umocňovali. Avizovaná podpora komunitných modov nám z hry ako takej navyše časom začne vytláčať ešte viac zaujímavého obsahu, ktorému navyše pomáha aj multiplayer s podporou kríženia platforiem. Po novom si tak môžete užiť kooperáciu aj s online svetom mimo hraníc PC či konzol (PC, Mac, PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One a Stadia), avšak treba rátať s tým, že PC komunita môže pri hosťovaní serveru počítať s podporou šestnástich hráčov a naopak konzolová komunita len so šiestimi. Dá sa to však obísť cez server spoločnosti Nitrago, ktorý môžu využiť aj majitelia konzol a na spomínanú šestnástku hráčov sa tak či onak dostať.

Crossplay je možné deaktivovať

Návrat série Farming Simulator dopadol z môjho pohľadu nad očakávania dobre. Aj keď by som si želal oveľa väčšiu previazanosť s výukovým aspektom mimo čítania textu, čo by do hry prilákalo oveľa viac nováčikov, cez to všetko sa pre znalcov tejto IP dá hovoriť o veľkom progrese. Mechaniky simulácie sa ešte o kus prehĺbili, ekonomický aspekt a možnosť vytvárania svojich vlastných obchodných sietí tu hrá prím a rozhodnem nesmiem zabúdať na enormnú ponuku autentickej a komplexne spracovanej techniky. Zmena ročných období dáva hráčom šancu sústrediť sa na ďalší dôležitý aspekt farmárčenia (na zvieratá) a aj keď som od snehu v hre očakával trochu viac, vo finále je príjemným vizuálnym spestrením. Farming Simulator 22 nie je samozrejme plnohodnotnou AAA produkciou, ale aj ako AA vám dá možnosť zažiť nezabudnuteľné a vizuálne podmanivé zážitky. Teraz už bude záležať len na komunite starajúcej sa o dodatočný obsah, aby z diela firmy Giants Software vykresala ešte viac zábavy, čo sa im dozaista aj podarí.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

80%
Aj keď by som rád videl oveľa väčší tlak na celkovú konzistentnosť tejto inak prepracovanej simulácie, stále ide o dôstojné pokračovanie a pre milovníkov série jasná povinnosť