Big Brain Academy: Brain vs. Brain

Big Brain Academy: Brain vs. Brain - recenze
13:39, 04.01.2022

Fakt, že sa videoherné princípy dajú v praxi aplikovať aj do zdanlivo nesúvisiacich sfér využitia, je dnes už všeobecne známym. Špecialistom na podobné fúzie je japonský gigant Nintendo, ktorý sa už od prvých verzií svojich prenosných konzol Game Boy snažil aj v spojení s handheldmi prinášať edukačný softvér a šíriť ho po rôznych inštitúciách a zariadeniach. Svojho času ste si napríklad v múzeách v Tokiu mohli vytiahnuť dnes už ikonický systém Nintendo DS a pomocou stiahnutia špeciálnej aplikácie sa nechať vodiť virtuálnym sprievodcom prehovárajúcim k vám prostredníctvom DS-ka. Druhým, v súvislosti s touto recenziou oveľa príhodnejším príkladom, je snaha Nintenda pomáhať cibriť mozog starších obyvateľov Japonska, keď do rôznych zariadení určených pre najstarších ľudí nezištne navozili uvedené konzoly a umožňovali tak záujemcom o hranie redukovať ich vážne diagnózy, medzi ktoré spadá napríklad roztrúsená skleróza. Ak by sme v tomto duchu mali hovoriť o komerčne úspešnejšom projekte pre DS, určite musím spomenúť sériu Big Brain Academy debutujúcu v roku 2005. O dva roky neskôr prišlo pokračovanie na Nintendo Wii a o dlhých štrnásť rokov, čiže dnes, prichádza ďalší diel s názvom Big Brain Academy: Brain vs. Brain.

Potrápte si mozočky

Klik pro zvětšení (Big Brain Academy: Brain vs. Brain - recenze)

Ďalšia akadémia s veľkým mozgom na titulnom prebale je pochopiteľne exkluzívna na systém Nintendo Switch a chce pokračovať v tradícii takzvanej značky Touch Generations - čiže hier ovládaných pomocou dotykovej obrazovky (musím vám však už v takto v úvode povedať, že Bran vs. Brain môžete cez Switch pokojne hrať aj výhradne cez analógové ovládanie, avšak tá rýchlosť je tým pádom rapídne nižšia). Už po letmom prezretí úvodného menu vám bude hneď jasné, že prím z dlhodobého hľadiska tu hrá online lomeno offfline multiplayer, ku ktorému sa prepracujete po absolvovaní niekoľkých výukových programov v singl schéme. Čo sa týka lokálneho multiplayeru, tak tu máte možnosť voľby od dvoch až po štyroch účastníkov, kde je k dispozícii manuálny výber minihier, alebo sa všetko realizuje náhodným výberom prostredníctvom kolesa šťastia. V oboch prípadoch sa vyberá neustále z jednej porcie minihier, ktorých schéma je identická so všetkými zvyšnými modusmi. Ak sa budeme rozprávať práve o možnostiach pre viacerých hráčov, tak musím sám doceniť veľkú škálu nastavení a špeciálne handicapu v prípade, ak máte v skupinke už ostrieľaného účastníka, ktorý by bol schopný dosiahnuť istú základnú hranicu bodov skôr než úplný nováčik. Takýmto spôsobom si môžete užiť pomerne slušnú zábavu aj v rôzne skúsených skupinkách.

Proti celému svetu

Vstúpiť do sveta online konkurencie a hodiť tak svoje schopnosti a reflexy do ringu so zvyškom sveta nemusí byť vždy úplne jednoduché, avšak môžem vás ubezpečiť, že Big Brain Academy: Brain vs. Brain nechce nikoho v tomto ohľade zhadzovať a dehonestovať. V skutočnosti sú jednotlivé zápolenia s ďalším skutočným hráčom pomerne prívetivé a ide o princíp súperenia so štatistikami iných reálnych jedincov. Ak si preto vyberiete online boj, fakticky bojujete proti osobnému výkonu iného hráča kdekoľvek na svete, a to v danej kategórii a sérii vopred určených minihier. Okrem tejto možnosti vám novinka z kreatívnej dielne Nintendo EPD umožňuje pozvať na test ľudí z vášho friend listu, rodinu sediacu po vašom boku, jednoducho každého, kto bude chcieť prijať výzvu samotnú. Online systém pracuje na báze neustáleho obmieňania takýchto výziev a čím viac minihier absolvujete, o to vyššie v celosvetovom rebríčku sa ocitnete. Za zisk určitého počtu mincí vás dielo navyše odmení aj in-game predmetmi, čo sú v skutočnosti kúsky oblečenia a doplnky pre vami vopred vytvoreného avatara - v tomto ohľade je všetko realizované pomocou síce jednoduchého, ale tak nejako roztomilého 2D artu, s akým som ja osobne nemal žiadny problém. K onej schéme zápolenia s duchmi štatistík mám však menšiu poznámku. Oveľa zaujímavejšie by bolo stretnúť sa takzvane zoči voči skutočným hráčom, minimálne v jednom špeciálnom režime, keďže po čase nadobudnete pocit, že tie mená si umelá inteligencia generuje sama a to celkovú atmosféru zráža smerom dole.

Motivácia postupne klesá

V úvode som zámerne vynechal hlbší opis samotného režimu pre jedného hráča, keďže som si to jednak šetril na samotný záver a potom zase nie je príliš o čom písať. V zásade ide o tréningový modus, kde si máte možnosť postupne prebehnúť všetky minihry rozdelené do jednotlivých kategórií (vlastnými slovami; postreh, rýchlosť, matematika, odhad, logické uvažovanie) a zbierať tak hodnotenia v podobe medailí. Svoje nazbierané skúsenosti potom overíte najlepšie práve v online modusoch a v režime pre viacerých hráčov. Je síce pekné, že na základe vašich osobných výsledkov je vám hra samotná schopná stanoviť akýsi graf výkonnostnej úrovne, avšak pri počte samotných testov je to pomerne skreslený a o ničom vyložene nevypovedajúci obraz. Počet minihier (je ich len 15!) by som rád videl v oveľa vyšších číslach - po pár hodinách opakovania toho istého prišla nuda a človeka už to prestávalo zabávať tak ako nazačiatku. Ak by Nintendo v budúcnosti chcelo tento problém riešiť šírením DLC balíčkov vo free forme, určite by som hodnotenie neskôr navýšil, ale už teraz je jasné, že sa asi nič také asi diať nebude. Big Brain Academy: Brain vs. Brain sa ako edukačný herný softvér dá do istej miery brať vážne, avšak jeho obsahová stránka by potrebovala navýšiť a určite pridať priamy PvP online režim.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

70%
Zábavný edukačný softvér trpiaci malým počtom minihier