Loop Hero

Loop Hero - recenze
Loop Hero - recenze
09:10, 17.01.2022

Had alebo drak požierajúci svoj vlastný chvost, čiže starodávny symbol Uroboros, je súčasťou nášho života viac, než si to možno uvedomujeme. V čase, kedy pripravujem tento text týkajúci sa ďalšej originálnej produkcie z vydavateľstva Devolver Digital, sa kalendárny rok 2021 pomaly ale isto ponára na dno zabudnutia a v tesnom závese sa ho chystá nahradiť ďalší rok plný identických povinností. Iste, súčasná pandémia nám tú rutinu dokáže poriadne ozvláštniť, ale onen efekt Uroboros sa už dokázal v tomto ohľade tiež postarať o zovšednenie, a preto tak nejako vnútorne rátame s tým, že skôr či neskôr zase skončíme v karanténe a budeme musieť desať dní sedieť za pecou a nadávať na vládne opatrenia. Efekt opakovania rutiny, čiže akási jazda po ležiacej osmičke, je vec, z akej sa bežný človek sotva dokáže vymaniť, a preto často v záujme rozptýlenia siaha po videohrách, netušiac, že aj oni operujú na opakovaní tých istých rutín. Žiarivým príkladom je dielo Loop Hero, o kvalitách ktorého si povieme viac v nasledujúcom texte.

Dookola to isté

Klik pro zvětšení (Loop Hero - recenze)

Je samozrejme teraz otázne, nakoľko autori indie RPG projektu Loop Hero (spoločnosť Four Quarters, pre ktorú to bola len druhá kompletne vydaná hra) počas jeho tvorby mysleli na nejakú symboliku podkutú filozofiou. Osobne v tom však vidím jasné indície, veď čo je samotný Loop Hero? Dookola sa opakujúca rutina, kde hráč sleduje osud posledného bezmenného hrdinu v brnení putujúceho nemilosrdným svetom a svojím pričinením sa mu snaží čiastočne pomáhať, ale rovnakou mierou aj komplikovať jeho osud. Technicky sa tu rozprávame o 2D koncepte krútenia sa okolo vlastnej osy v kulisách čiernej temnoty, ktorú postupne formujete pomocou vkladania jednotlivých dielikov (zem, kamene, stavby). Loop Hero operuje s odvážnou dejovou linkou, v ktorej našu existenciu zhltla temnota a jedine posledný hrdina je schopný si zapamätať a súčasne zachovať čriepky jej reálií. Musí však putovať bez zastavenia a snažiť sa poraziť niekoľko nesmierne náročných protivníkov, to všetko za vašej asistencie a rovnako tak asistencie efektu náhody.

Chytľavá rutina

Klik pro zvětšení (Loop Hero - recenze)

Akokoľvek vo vás vyššie opísaný dej môže evokovať vážnu tému, v skutočnosti sú všetky textové časti plné anglického humoru a zámerného zosmiešňovania diela samotného. Možno aj preto som si Loop Hero, ako netradičnú RPG, zamiloval už od prvého momentu aj cez fakt, že v zásade operuje s výrazne stereotypnou mechanikou. Ústredným slovom je "repete". Hlavný hrdina vyráža z akejsi základne, malá komunita rozširujúca sa výhradne na základe v boji získaných surovín, aby putoval po ďalšej na novovygenerovanej mape. Mapa vo mne evokovala práve onoho hada hryzúceho vlastný chvost, ktorého šupiny sa postupne obnovujú vždy vtedy, keď ich hrdina zotne svojou zbraňou. A v čom spočíva interakcia vás ako hráčov? Hrdinu bez mena môžete na jeho ceste buď zastaviť alebo poslať späť do tábora aj so získanými surovinami. Všetko je však podmienené faktom, ako dlho sa tam ten chlapec už krúti a čo všetko počas toho dokázal prežiť a prekonať. Čím viac kôl dokážete po jeho boku absolvovať, o to viac nových surovín máte v talóne a rovnako tak sa zvyšuje aj sila protivníkov.

Ako keď si púšťate film

Klik pro zvětšení (Loop Hero - recenze)

Okrem skutočnosti, že na základe postupne získavaných zbraní a brnenia meníte výbavu dokola krúžiaceho hrdinu, môžete súčasne meniť aj terén okolo neho. Je to celé však dvojsečná zbraň, keďže na jednu stranu mu môžete týmto spôsobom pomáhať, ale súčasne mu aj komplikovať jeho dobrodružstvo. Boj prebieha vyložene v automatickej rovine a aj keď ste schopní hlavnú postavu kdekoľvek zastaviť, nemáte možnosť ju vrátiť späť do bezpečia - jediná záchranná brzda je únik späť na základňu, čím však, ak nie ste pri ohni, môžete stratiť významnú časť koristi. Veľkým pomocníkom sú štatistiky z bojov, kde môžete sledovať ako účinné sú vami vybrané zbrane a ktoré naopak v praxi strácajú efekt. V momente, keď zbadáte, že celé to dobrodružstvo pomaly ale iste smeruje do kôpru, zatiahnete za vyššie opisovanú záchrannú brzdu a vrátite sa späť do vlastnej dedinky. Pointou je však úspech v boji a absolvovanie čo najväčšieho počtu súbojov, kde sa v každej kapitole navyše nachádza aj nejaký ten náročný boss. Aby ste mohli byť úspešní, musíte po taktickej stránke nájsť istý konsenzus medzi tým, čo hrdinovi hodíte do cesty a tým, čo je vôbec schopný zvládnuť tak, aby neskonal skôr, než absolvuje potrebný počet kôl.

Lotéria s vybavením

Klik pro zvětšení (Loop Hero - recenze)

Nechcem popierať taktické možnosti prítomné v tejto netradičnej RPG, avšak do istej miery tu funguje aj silný efekt náhody postavený na výbere itemu ako takého. Veľakrát počas hrania sa mi totižto stalo, že som sa dostal k výbornému vybaveniu fungujúcemu na silných protivníkov, ale automatický systém podsúvania ďalšieho vybavenia ma zlákal len minimálnou odchýlkou v štatistikách a ja som sa ho zbavil, len aby som za rohom zistil, že to bola osudová chyba. Okrem zasahovania do vybavenia a umiestňovania objektov priamo na ceste, či slučke ak chcete, môžete mimo nej budovať pohoria a stavať rôzne obydlia. Tento aspekt má rovnako významný dopad na status ústrednej postavy, a preto ho nemožno ignorovať. Všetka interakcia funguje na báze kariet, ktoré sa vám hromadia na dolnej lište a ich výber je plne vo vašej réžii. Teoreticky tak môžete taktizovať a nechať hrdinu chodiť pomerne prázdnou krajinou, len aby dosiahol potrebný počet kôl a dostal sa pred bossa. Problém je v tom, že bez dostatočného počtu súbojov nebude mať váš hrdina dostatočné vybavenie a v náročnom stretnutí nakoniec zlyhá. Loop Hero síce môže v tomto smere pôsobiť ako interaktívna stolová hra, avšak osobne by som ju tak necharakterizoval - ide skôr o zmes rôznych nápadov.

Jednoduchý pixelart

Koncept Loop Hero má ďaleko od tradičného hrania sa na hrdinu, čo ste asi z textu vyššie jasne vydedukovali. Je to ako sledovať chemickú reakciu s obrovským množstvom premenných, o ktorých máte povedomie, ale reálne nie je možné, aby ste ich na prvýkrát pochopili a zaslúžili sa tak o ten správny priebeh reakcie ako takej. Hru som testoval prostredníctvom portu na Nintendo Switch a ako asi tušíte, práve tento hybridný systém je ideálnym na užívanie si graficky strohého indie diela s jednoduchou pixelart grafikou. Stačilo mi vždy pár hodín pred spaním zahrať sa takzvane na pána osudu nad činmi posledného hrdinu zeme a padol som spokojne do snov, nech už sa mi v samotnej hre vyložene darilo alebo nie. Loop Hero je síce stereotypom naplnená RPG, avšak aj ono nepopierateľné opakovanie jednej a tej istej rutiny má v takto špecificky pojatom spracovaní istý prvok originality, aký u vás môže vyvolať závislosť. Ide totižto o pútavé dobrodružstvo s jednoduchými základmi čo do hrateľnosti, aké v sebe však nesú vysoký taktický potenciál.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Devolver Digital

Klik pro zvětšení (Loop Hero - recenze)

80%