Dynasty Warriors 9: Empires

Dynasty Warriors 9: Empires - recenze
Dynasty Warriors 9: Empires - recenze
12:01, 12.07.2022

Séria Dynasty Warriors je tu s nami už úctyhodných dvadsaťpäť rokov a za tento čas značka samotná stihla preklenúť z rýdzej Hack and slash koncepcie do strategickej roviny, aj keď jej autori, stála tvorivá dielna Omega Force, stíhajú naďalej alternovať na rôznych fúziách - najznámejšou ostáva kooperácia so značkou The Legend of Zelda. Nás však teraz bude zaujímať predovšetkým nateraz vôbec posledný regulárny diel Dynasty Warriors 9 z roku 2018, ktorý koncom minulého roka v Japonsku a v tomto čase už aj u nás, obdržal strategické rozšírenie s podtitulom Empires. Práve na tento samostatne predávaný softvér, ktorý spustíte aj bez vlastníctva DW9, sa teraz spoločne pozrieme prostredníctvom našej recenzie.

Empires je dostupný pre systémy PC, Switch, PS5, XSXS a Stadia

Klik pro zvětšení (Dynasty Warriors 9: Empires - recenze)

V úvode by som rád spomenul jeden dosť zásadný fakt, nad akým možno nezainteresovaný jedinec bude trocha krútiť hlavou. Samotná séria Dynasty Warriors sa totižto v princípe nezmenila už od svojho vzniku a ak dáme bokom pokus s otvorenou mapou, to je prípad práve poslednej regulárnej časti, vychádza nám z toho dookola recyklovaný nápad opradený ázijskou históriou a reálnymi menami. Samostatná expanzia Empires je preto ďalším menším pokusom ako sa vymaniť z tohto opakovaného koncepčného naratívu, aj keď principiálne sa nič veľké vlastne nemení. Predstavte si jedného hlavného hrdinu, ktorý sa postaví proti obrovskej presile a vašou úlohou je mu dopomôcť ku celkovému triumfu. Dej nás konkrétne privádza do poslednej tretiny existencie čínskej dynastie Han kde sa zasadilo semiačko éry akú dnes historici poznajú pod pojmom; tri kráľovstvá. Už pri výbere ústrednej postavy si znalci všimnú, že tu opäť operujeme s identickými menami tak ako tomu bolo v Dynasty Warriors 9, čiže vývojárom odpadlo nejaké budovanie nových liniek a zobrali jednoducho základný balík už vytvorených hrdinov. Vyššie síce spomínam skutočnosť, že Empires má akýsi príklon ku strategickým prvkom, ale v zásade sa naďalej jedná o sekačku tak ako ju v spojitosti s danou IP poznáme.

Jeden vodca a jedna stratégia

Akonáhle zvolíte, pre vás, toho ideálneho zjednotiteľa začne sa púť plná ťažkých rozhodnutí. V súvislosti so súčasnou situáciou odohrávajúcou sa v našom reálnom svete sa mi toto píše pomerne ťažko, mám tenisovú loptičku v krku, každopádne ústrednou úlohou v Dynasty Warriors 9: Empires je plánovať a vyberať územia akých sa chcete zmocniť a následne tam vyslať vojenské jednotky. Ste číslo jedna v kráľovstve aké ste si vybrali ale na rozdiel od istého liliputána z bunkru v červených trenírkach, vám v boji ide o česť - bojujú len armády a nie civilisti. Oceňujem prepracovanosť vývoja v rámci výberu postavy, keďže autori dali možnosť vytvoriť si vlastného hrdinu bez podpory reálnych historických udalostí. V takomto prípade je hranie samotné oveľa odlišnejšie než v momente keď siahnete po menách ako Liu Bei, Cao Cao, a Sun Jian. Ako úplná nula totižto musíte najprv naverbovať stúpencov a z nich vytvoriť bojaschopnú armádu. Nemať za sebou žiadne kráľovstvo a moc si získavať plátok po plátku samotným bojom je výborný a v rámci série Dynasty Warriors dozaista svieži nápad, s akým by spoločnosť Omega Force mohla do budúcna operovať oveľa častejšie. Po zvolení hrdinu je rovnako nutné vybrať si konkrétny scenár v rámci troch kráľovstiev, kde sa odlišujú historické reálie a rovnako tak výber generálov s akými môžete priamo v boji operovať.

Historické poučenie s príchuťou fantasy

Nech už si vyberiete akýkoľvek scenár, na pozadí sa s pribúdajúcim časom budú odohrávať úmrtia a dohodnuté svadby tak ako ich história eviduje. Ide o príjemnú kulisu v rámci hrateľnosti, pri ktorej sa ako vodca musíte starať o potreby svojich generálov a vytvárať si medzi nimi dobré vzťahy. Spokojná armáda je armáda aká vyhráva bitky a autori v tomto mysleli skutočne na množstvo detailov. Ak napríklad pod vaším vedením príde na úspešný boj a súčasťou neho bola pestrá paleta pohlavia, čiže muži a ženy, môže dôjsť na sobáše a z nich sa môže zrodiť úspešný vojak aký bude ochotný s radosťou padnúť za potreby svojho panovníka. Ako vodca však, okrem hádzania ryže a bozkania krásnych žien, budete musieť realizovať aj nie zrovna príjemné rozhodnutia. Za situácie núdze o financie a chuti expandovať, čiže rozširovať hranice vlastného kráľovstva, bude nutné pristúpiť na diverznú činnosť, úplatky či ničenie krásnej prírody. Hra všetky vaše činy bedlivo sleduje a na základe nich mení atribúty akejsi karmy. Dané strategické rozhodnutia máte priamo v rukách a ak by ste sa v danom momente nevedeli rozhýbať, je možné proces rozhodovania zvaliť na ramená umelej inteligencie. Všetko toto čo som teraz opísal sa deje prostredníctvom pre sériu typických 2D obrázkov s plynúcim textom bez dabingu.

Útok alebo obrana

Samotná akcia v Dynasty Warriors 9: Empires sa dá rozdeliť do dvoch separátnych pilierov. V jednom ide o priami útok (nech už je za ním akýkoľvek zámer) a v druhom ide o obranu. Vaše hranice budú často narúšať výpady susedných kráľovstiev a je na vás, či sa im budete chcieť aktívne brániť alebo to necháte na štatistikách - celý koncept hry operuje s tabuľkami, ktorých údaje meníte pomocou stavania statickej obrany alebo výhrami v bojoch. Pokojne môže nastať situácia, kedy sa do vášho kráľovstva rozhodne vtrhnúť hneď duo susedných armád a vi jednoducho nebudete mať kapacitu na to, aby ste tomu zabránili. Štatisticky máte šancu územie ubrániť a ponechať si ho ale rovnako tak sa môže stať, že oň prídete a hranice sa posunú. Sám som sa snažil aktívne zúčastniť všetkých konfliktov, ostatne Dynasty Warriors je stále Dynasty Warriors, avšak zistil som, že nech už sa v priamom boji snažím akokoľvek, potápajúcu loď v zmysle štatistík zachrániť nedokážem. Jednotlivé strety sa odohrávajú na vopred vytýčených mapách a účastník má možnosť pomocou svojich generálov vyvolať skutočne masívnu deštrukciu a to aj prostredníctvom rôznych folklórom odobrených povestí - ide o unikátne útoky kde často figuruje mágia a zvieratá. Boj končí v momente splnenia určitého počtu zabití, zlikvidovaním hlavného generála alebo obsadením konkrétneho bodu na mape.

Niečo je nové ale...

Audiovizuálna stránka je fakticky totožná so základnou verziou DW9 a ani vo verzii pre PlayStation 5 sa nič také zásadné na tomto konštatovaní nemení. Komu sa páči art série, bude spokojný aj v tomto samostatne distribuovanom prídavku. Ak sa rozhodnete si vyskladať vlastného hrdinu, bude vám umožnené sa s pestrosťou artu aspoň trocha vyhrať a osobne vám to aj odporúčam. V nastaveniach síce môžete prepínať medzi vyšším rozlíšením s menším snímkovaním a naopak, avšak akokoľvek som tieto modusy prepínal, nejaký markantný rozdiel som nedokázal identifikovať. Čo sa však nemenilo je drop snímok pri masívnych bojoch ako aj doskakovanie textúr v rámci všetkých svetových strán. Online kooperácia môže do zážitku z bojov vniesť nový zábavný prvok ale vôbec nerozumiem rozhodnutiu autorov vynechať lokálnu kooperáciu - asi by to taká PlayStation 5 neutiahla (vložený vtip tak suchý až má drhne v krku).

Čo dodať záverom? Omega Force vo svojom najnovšom a samostatnom "DLC" umožňuje nový pohľad na zavedenú sériu. Nezabúda na historické podklady a fakticky využíva tú notoricky obohranú platňu aká tu s nami je už dve dekády. Aj keď invencia v strategickom parte dosahuje minimálnych presahov, všetko to nové čo tu fanúšikovia nájdu, môžeme považovať za krok správnym smerom. Bavilo ma budovať si vlastné kráľovstvo a aktívne sa zúčastňovať bojov a rovnako tak som vedel doceniť dopad svojich rozhodnutí v tom zákulisnom divadle bez naškrobených rób. Skôr či neskôr ale akékoľvek nadšenie udupe onen dobre známy DW stereotyp a opakovanie tých istých rutín. Táto IP jednoducho potrebuje zmenu oveľa razantnejšiu než zvláda podtitul Empires a tam spadá aj celkovo archaický engine a rovnako vizuálny part.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme KOEI TECMO

60%
Žiadna veľká stratégia, ale len pár podarených nápadov integrovaných do notoricky známeho obsahu