Mario Strikers - Battle League Football

Mario Strikers - Battle League Football - recenze
12:17, 21.06.2022

Charakter menom Super Mario je dnes, vďaka jeho neuveriteľnej kariére čo by maskota ikonickej značky Nintendo, možné napasovať do akejkoľvek témy bez toho, aby sa značná časť jeho skalných fanúšikov neprestala usmievať. Nintendo si je vedomé tejto skutočnosti a s daným vedomým preto podporuje rôzne projekty s rôznym obsahom zastrešené slávnym talianskym inštalatérom. V roku 2005 preto prišiel prvý zásek do futbalovej tematiky a to s vydaním GameCube projektu Super Mario Strikers, ktorý sa pod identickými vývojármi (kanadské štúdio Next Level Games) dočkal dva roky po Strikers priameho pokračovania s podtitulom Charged. Práve Charged na Nintendo Wii, aj s jeho unikátnym pohybovým ovládaním, trafil v rámci série klinec rovno po hlavičke a už toho času sme preto dúfali, že na ďalší ročník nebudeme musieť čakať nejako dlhú dobu. To by však nemohlo prísť komerčne neúspešné vydanie konzole WiiU, ktorého stroskotanie oddialilo prípravu mnohých očakávaných záležitostí, vrátane práve opisovaného futbalu. Dnes, kedy nám však spomínaný Kanaďania po pätnástich rokoch od dvojky prinášajú tretí diel Mario Strikers s dodatkom Battle League, sú už však Mario a jeho kamaráti spoločne znova navlečení vo futbalových dresoch a dejiskom ich snaženia je platforma Switch. Poďme sa preto pozrieť, ako im to v tomto prostredí ide a či stálo vôbec za to, čakať viac než dekádu na pokračovanie.

Väčšia komplexnosť

Klik pro zvětšení (Mario Strikers - Battle League Football - recenze)

Už vyššie som to snáď trocha naznačil a teraz to celé rozviniem. Tak ako sa Nintendo produkcia ich AAA diel snaží byť prístupná čo najširšiemu publiku, sa z tejto skutočnosti nesnaží vymaniť ani Mario futbal. Jeho doterajšie dve spracovania boli po stránke hrateľnosti plne prenosné a bolo úplne jedno, či ste ovládanie zverili do rúk malého dieťaťa alebo staršieho jedinca, po krátkom zasvätení do nie zrovna obrovskej škály možností interakcie, boli obe strany plne v obraze. S príchodom tretej regulárnej časti tejto série je však daný aspekt už tak trocha potlačený, keďže je priamo nutné absolvovať viacbodový tutoriál. Ak tak neučiníte a pustíte sa rovno do zápasov, sotva budete schopný pochopiť komplexnosť a hĺbku možností v tejto športovej arkáde. Stále sa samozrejme jedná o futbal v pravom slova zmysle a cieľom je preto dopraviť do súperovej brány čo najviac špeciálnych lôpt. V zápasoch proti sebe na oko nastupuje 5 a 5 športovcov, ale keďže brankár je vždy ovládaný umelou inteligenciou a hráč nemá možnosť zasahovať do jeho rozhodnutí, koncepcia zápasov ostáva vlastne vo forme 4 vs 4. Tento počet je možné naplniť v akejkoľvek podobe a to nie len pomocou AI ale aj vďaka skutočným online či offline hráčom. A v čom je teda ona komplexnosť pohybu nová a iná od starších spracovaní tejto značky?

Paródia pohybov

Účastníci tohto miniatúrneho futbalu, myslené čo do rozlohy ihriska a jeho oplotenia, majú oveľa viac možností v rámci kombinatoriky. Pohyb po trávniku sa realizuje tradične prostredníctvom analógovej páčky, kde rýchlosť a svižnosť podlieha konkrétnemu typu futbalistu (v základnej forme máte na výber desať známych postavičiek z Nintendo univerza). Pri držaní lopty máte možnosť priamo strieľať, prihrávať dvoma spôsobmi alebo skúsiť aktivovať špeciálny útok na bránu. Naopak ak loptu práve nemáte, je vám k dispozícii klasická šmýkačka po zemi alebo facka priamo do súperovej tváre - všetko v súlade s parodovaním ikonických scén z histórie reálneho futbalu. Toto samo o sebe ešte samozrejme neprináša nič zásadne nové, avšak ak si budete jednotlivé prihrávky medzi sebou časovať a skúsite do toho zapojiť aj nejakú pozičnú taktiku a nabíjanie samotnej interakcie, ste schopný vyprodukovať priam zdrvujúcu ofenzívu akú sme tu v súvislosti so staršími dielami ešte nemali. Kapitolou samou o sebe je potom využívanie dodatočných predmetov tak ako ich poznáte zo série Mario Kart, či nabíjanie špeciálnych útokov - práve druhá menovaná súčasť útočenia v sebe skrýva možnosť získať jedným kopom až dva góly súčasne. Hráč však musí zvládnuť držať akčné tlačidlo dostatočne dlho a ešte v rýchlosti označiť dva presné body na pól oblúčikovej krivke. V prípade ak hráte proti skutočným online jedincom, je práve druhý aspekt nesmierne problematický, keďže v tomto futbale neexistuje nič také ako faul.

Viacero previazaných vrstiev

Mario Strikers - Battle League Football prináša obrovskú zábavu, ku ktorej je však nutné ísť s otvorenou náručou a naučiť sa všetky variácie hrania ako aj interakcie. Akonáhle si pri útočení začnete byť čo i len trocha sebaistý, okamžite budete mať chuť vytvárať rôzne často až šialené kombinácie v rámci prihrávok a striel. Samozrejme ale, že sa tu celý čas rozprávame o striktnej arkáde a preto tak ako dokážete súpera zaskočiť sériou, z vášho pohľadu očakávaných gólov, on je rovnako tak schopný vám uštedriť veľký počet nečakaných zásahov, po ktorých môže prísť predĺženie a pokojne aj vaša následná porážka. Ideálny scenár je v momente, kedy si pustíte online turnaj (aj táto možnosť tu je) alebo ešte lepšie, keď okolo seba nájdete ďalších sedem nadšencov a vytvoríte priam elektrikou nabitý multiplayer match. Pri nastavení je možno vypnúť pomocné predmety a rovnako tak eliminovať dodatočnú výbavu samotných futbalistov - za mince pripísané na singl konto spárované s vašou konzolou, si môžete vylepšovať všetkých dostupných športovcov. Ide o nákup špeciálnych kopačiek, brnenia, rukavíc či pokrývok hlavy s cieľom navýšiť všetky známe atribúty - presnosť, rýchlosť, obranu, silu atď. V praxi som sa však pri hraní vo väčšom počte stretol s apelom kolegov práve na margo vypnutia týchto vecí, nech ona vyššie uvádzaná kombinatorika a taktika naberie na obrátkach. Za predpokladu, že by som teraz mal vybrať jedno veľké negatívum, tak u danej testovacej vzorky to bude počet modusov a obsahu celkovo.

Chcelo by to trocha viac

Mimo možnosti spustiť rýchlo jeden priateľský zápas tu máme už len základných päť turnajov (prezradím, že to nie je všetko), vytvorenie unikátneho online klubu, vybavenie futbalistov a už len tréning. Tak ako uvádzam vyššie, takmer všetko je možné nakombinovať s online alebo offline režimom pre osmičku aktívnych účastníkov, avšak nič také ako príbehový part (čo mimochodom krásne fungovalo v poslednom Mario Tenise) tu očakávať nemusíte - osobne si myslím, že je to škoda. Oceňujem však aspoň už avizovaný DLC obsah zadarmo, ktorým Nintendo postupne rozšíri počet hrdinov o ďalších desať kusov. Celkovo tu ale máme v poradí už ďalšiu Switch exkluzivitu, kde citeľne absentuje väčší tlak na dodatočný obsah získaný priamo hraním, čo sa z ich tvorbou voľakedy sotva dialo. Tak či onak, Mario Strikers - Battle League Football je športovou arkádou fungujúcou výhradne v online prostredí, respektíve v multiplayer schéme, kde máte svojich súperov priamo pod nosom. Jeho komplexný taktický náboj ožíva totižto najviac ak je poháňaný, poviem to nadnesene, osobnou pomstou a práve vtedy je úplne jedno ako vyzerá celková audiovizuálna prezentácia. Mimochodom grafika a hudba nijako nevybočuje zo zavedeného trendu celej série a tieto aspekty by som sotva mohol zaradiť do negatív.

Technicky funkčný online model rozhodne potešil

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

81%