recenze
Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!

Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!
Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!
00:00, 13.06.2006
Koníčci popáté

Už bylo dost všech těch preview a novinek o Heroes V. Natolik očekávaná hra byla konečně dokončena. Několik málo odkladů, které hru doprovázeli, byly naštěstí zušlechtěny a obavy z beta verze, které někteří hráči měli, nyní můžou v klidu hodit za hlavu. Nival Interactive využil všechny dny, které měl k dispozici, ke úspěšnému dokončení hry a novou gamesu doladil téměř k dokonalosti. Po úspěšné série čtyř dílů a několika datadisků přichází díl pátý, který chce být fenomenální.... Avšak, stane se nejlepším?

Ač spouštíme na PC aplikace a různé hry téměř den co den, spuštění Heroes V pro mě bylo něčím jiným (když nevezmu v potaz rychlost poklepání na ikonku hry po nainstalování). Každý otřelý stratég mi dá jistě za pravdu. Buňky ze série Heroes of Might and Magic nám putují v krvi už pěknou řádku let a s každým novým dílem se u mnoha lidí objevují příznaky nejrůznějších nemocí (nespavost, problémy močových cest, křeče v rukou a zádech, atp.), v důsledku návykovosti na hru. Takže si radši před spuštěním zatelefonujte známým a informujte je o tom, kde a na jak dlouhou dobu (radši si přidejte:)) se budete nacházet.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_01.jpgKomu fandíte?
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_02.jpgMyslivec, zdrháme!

První pohled

Jakmile si všechno zařídíte, můžete odstartovat vaši momentální nedostupnost a s chutí si vychutnat zážitek z nového dílu. Po shlédnutí log Ubisoft a Nival Interactive na vás čeká celkem vydařené intro, které vám nakousne příběh o boji dobra se zlem. Po intru vás přivítá menu s ingame animací boje Arch Devila s Inquisitorem a pak už se můžete pustit rovnou do hraní. Ve hře je pro vás přichystáno šest na sebe navazujících kampaní, podobně jako ve Warcraft 3: Reign of chaos, kde jste si okusili hrát za každý národ (nelze přeskakovat mise, musíte hrát postupně za všechny) a přitom sledovali vyvíjející se příběh. Zde je to podobně. Kampaň doprovází krátké ingame filmečky mezi jednotlivými misemi a postupně vykreslují dobře vymyšlený a občas i dramaticky probíhající příběh hry. Samotná kampaň vydá na několik desítek hodin hraní a kdo jí začne, určitě od ní jen tak neodejde, dokud ji nepokoří. V nabídce módů vás pravděpodobně nepřekvapí známý Hot Seat mód, jenž spočívá v hraní několika hráčů u jednoho počítače (je pro něj vyčleněno zhruba dvě desítky map). U multiplayeru, který je obsažen v již základní verzi hry, máte navíc možnost si zahrát tři další módy a to Dynamic Battles ,Ghost Mode a Quick Combat. Asi nejvíce pozornosti ve společnosti schytá onen Ghost Mode, který je navržen tak, aby hra šlapala dobrým tempem. Ve hře se totiž v době kdy hraje protivník ocitáte v kůži ducha, který může dělat soupeřovi kdejakou neplechu a tak to nutí protihráče hrát v co nejkratší době.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_03.jpgJá mu říkal, že je paroháč...
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_04.jpgTyhle rukavice na motorku bych bral

Zahrajte si za dobro i zlo

Všechno začíná výběrem vašeho království. Těch je v Heroes V celkem šest a jejich odlišnost je vidět téměř ve všech směrech. Na výběr máte mezi Academy, Sylvan, Haven, Necropolis, Dungeon a Inferno. Už jen při vstupu do hradu se každá rasa liší jiným prostředím, budovami a samozřejmě i hudebním doprovodem a také širokým výběrem jednotek. Jednotek je v hradech po sedmi, přičemž všechny lze ještě vylepšit na druhý stupeň. Stejně jako v předešlých dílech i zde je znát každý level jednotky (více života, damage, jsou rychlejší, atp.). Většina z nich je opatřena i nějakou speciální vlastností, což ze všech jednotek dělá originály. Všechny jednotky vypadají velmi krásně, dá se říct až pohádkově a jejich doprovázené animace zahřejí u srdíčka kdejakého příznivce Heroes.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_05.jpgTam za vodou v rááákosí...
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_06.jpgNení to moc vidět, ale sultán si na slonovi v klidu pokuřuje...nevíme ale co:)

Atraktivní ve všech směrech

Ač je Heroes V strategie a jde lze převážně o hraní hry, velkým podílem na úspěchu této hry se poznamenala grafika. Dle mého, u hry, jako je Heroes V, snad nemůže být ani lepší. Všechno je zde doladěno takřka k dokonalosti a můžete si toho všimnout na každém rohu. Už jen samotná krajina vás při prvním pohledu (výjimkou nejsou ani silné nátury) nechá mnohé z vás na větvi a slabší jedinci, aby si připravily kapesník. Se stromy si hraje vítr, u chalupy se perou kohouti, vojáci u kempu svačí, důl vytahuje kameny, magické kameny vyzařují auru, prostě idylka jak z nedělní pohádky na ČT 1. Taktéž hrady i jednotky působí příjemným dojmem a někdo by ani neuvěřil, že je ve hře. Boje se dají nazvat pravým bojem, jste postaveni přímo v animujícím se prostředí, které už není jakousi plackou okolo, ale krásným doprovodem boje a samotné atmosféry.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_15.jpgKe komu zajdu dneska na návštěvu?
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_16.jpgSkrblík jeden, nechá si to všechno pro sebe...

Bojujeme rádi

Když už jsme u bojů, zde proběhlo od předešlých dílů několik znatelných změň. Tak zejména je to přítomnost spodní lišty, na které je zobrazeno v jakém pořadí budou jednotlivé jednotky hrát, což umožňuje více předpokládat boj a pokusit se případně i o nějaký zvrat. Čtvrtý díl překvapil přítomností hrdiny v boji, což některé fanoušky zrovna moc nenadchlo. V dalším díle se hrdina do boje angažuje jen tak na půl. Postává tak nějak za jednotkami a objevuje se i ve spodní liště, takže kupříkladu kouzlit může, jen když je zrovna na tahu. Do boje může zasáhnout nějakým svým speciálním útokem nebo kouzlem, které jsou u každé rasy odlišné. Jednotky však na hrdinu zaútočit nemohou a myslím, že to ani ničemu nevadí. Boj je tak celkem vyvážený a díky spodní liště mnohem více zvratový a lze tak vymýšlet spoustu různorodých strategií.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_07.jpgKohopak asi volili tihle zelení?
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_08.jpgasi vím na koho bych si vsadil...

My Hero

Dobrý hrdina je základem nejen k boji, ale i k vývoji království. Heroes V se změnám nevyhnul ani hrdina. Takovým menším zpestřením je, že už se hrdinové příslušných království nepohybují jen na koních, ale třeba chodí sami pěšky, jezdí na slonovi či obřím ještěrovi. Hlavní změnou ale prošel vývoj hrdiny. Pětka se vrací ke kořenům trojky, kde každá schopnost mohla dosáhnout maximálně tří stupňů. Jakmile se dostanete na nový level, dostane se vám na výběr dvě nové větve a dvě dovednosti (je jich zde něco kolem dvou stovek!). Jednotlivé větve a k nim příslušné dovednosti jsou celkem logicky seřazeny, např. s výběrem logistiky se vám nabízí dovednosti pathfinding, navigation a scouting. Hrdina může mít až pět unikátních schopností z nichž každá má ještě tedy tři další dovednosti (k tomu navíc ještě speciální schopnost, která se liší u každé rasy), takže si chvilku počkáte, než se vám podaří vašeho hrdinu vymakat na maximum. Pokud se podíváme na hrdinu blíž, s nepotěšením zjistíme, že odešlo nasazování artefaktů na postavu. Jednoduše je už jen házíte do příslušných políček vedle sebe. Staré známé artefakty z předešlých dílů se přenesli i do pětky, oblíbené sady však byly zrušeny, možná kvůli složitému skládání. Na artefaktech mě překvapily popisky jejich účinku, které jsou jaksi hodně okrajově popsané. Většina hráčů, kteří již mají zkušenost s nějakým dílem ze série Heroes, sice asi bude v obraze, hůř na tom však budou nováčci, kterým to bude chvilku trvat.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_09.jpgNa velkou Pardubickou bych s tímhle ořem raději nevyjížděl...
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_10.jpgChudák jednorožec, táhnout se s takovou hromadou zlata na sobě...

Hradů je tak akorát

Podíváte-li se do jednoho ze šesti přítomných hradů, přijdete na to, že zde se už Heroes V shoduje se svými vzory jen minimálně. Nápad ze čtyřky se systémem stavění budov na jedno místo ve všech království šel do koše, každá rasa má svůj unikátní hrad (klasickou pevnost, strom, lítající skvost, atp.). Strom nakupování budou dostal také malých úprav. Například v trojce bylo možné si u některých hradů nakoupit budovu na produkci hlavních jednotek již v prvním týdnu, zatímco třeba u Dungeonu to byl nesplnitelný sen. V nových Heroes V jsou na tom všechny rasy mnohem vyrovnaněji. Za postavení jakékoliv budovy dostane jeden bod (Town Level), jejichž určitý počet je vyžadován pro postavení některých budov (pro budovu hlavních příšer je to 15). Vývoj hradu je tedy lehce usměrněn a povětšinou budete budovat postupně nákladnější stavby. S pětkou se změnil i Blacksmith, ve kterém lze nyní nakoupit jak balistu, léčící stánek, tak i vozík s neomezenou municí pro střelecké jednotky.

Kdo by nekouzlil když může

Fandíte li spíše bitvě kouzel než mečů, zaměřte se na stavění Mage guildů a nandejte si pár kouzel do nákupního vozíku. Kategorie kouzel byly sice mírně poupraveny, žádný nepořádek ale nenastal a tak každý si tu opět najde svoji oblíbenou magic (některé více destruktivní, jiné spíše ochranné, atd.). Ikony kouzel v Mage guildu a v knize hrdiny dosáhli poněkud obřích rozměrů a na zobrazených dvou stránkách se jich vejde pouhých šest. Některá kouzla z předešlých dílů byla posunuta na vyšší stupeň, jiná naopak spadla, celkově jsou zde jejich jednotlivé levely více silově vyvážené.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_11.jpgKudy vede cesta peklem
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_12.jpgNa to jaká je to velká bichle se tam moc kouzel nevejde...

Jednotky jsou jedna báseň

Snad všechny příznivce série Heroes by měla potěšit možnost upgradu všech jednotek, které lze nakoupit v hradu. Pátý díl se vyhnul i rozhodování „na jakou jednotku se zaměřit“, jak tomu bylo ve čtyřce a tak vybudováním budov už nijak nezastavujete možnost vybodovat další. Oproti čtyřce hodně jednotek odešlo do věčných lovišť a mnohé dosáhli značných změn jak ve vzhledu, tak i v podobě útočení. Jejich celkový počet zde dosahuje téměř dvou stovek. Co se týče konfrontace v boji, zde počítejte s většími ztrátami (především proti jiným hrdinům), neboť už nestačí jen vyčkat, až jednotky popojdou a pak je s chutí napadnout. S příkazem „čekat“ se totiž jen posunete ve spodní liště o pár políček dopředu. Samotná umělá inteligence jednotek i hrdinů je na slibné úrovni, můžete si to zkusit i v boji při aktivování automatického boje. Počítač už se neangažuje do boje tak bezhlavě, hodně využívá výhod své armády a slabší armády si chytře podává. Pohyb jednotek je taktéž mnohem vyrovnanější a např. Arch Devil už nepřejde celou obrazovku na jeden tah.

Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_13.jpgPěkné, že?
Klik pro zvětšení (Heroes of Might and Magic V – Dočkali jsme se!)
DubyDu_10-06-2006-15-07-29_screenshot_heroes_of_might_and_magic_5_14.jpgTakhle se dřív hráli rugby

Tak jak to s Heroes V vypadá?

Všechny tyto a mnohé další věci dělají z Heroes V už tak vydařenou hru, s grafikou a hudebním doprovodem se vše ještě mnohonásobně navyšuje. Jak jsem již zmínil, grafiku bych se nestyděl nazvat na dnešní dobu dokonalou a díky i povedené atmosféře, které napomáhá i velmi vydařená hudba, zvuky a samozřejmě i fantastická hratelnost, se tak z Heroes V stává opravdu vydařený žvanec zážitků (něco jako když se zakousnete do čerstvě vytaženého štrúdlu od babičky). Všechny obavy s příchodem pátého pokračování byly Nival Interactivem vyřešeny matově a nastoleno je vám mnoho nových nápadů a vylepšení, díky ním si můžete Heroes vychutnat po páté a to vskutku naplno. Doufali jsme v pořádný comeback a ten, Arch Andělu dík, naštěstí přišel.

SUPER
95%
CZECHGAMER
Je to comeback prostě jak má být, takové by jsme si přáli vidět častěji. „Prozatím“ fenomenální zakončení série.

CGwillWin