Jako každá správná strategie i Medieval II musí mít datadisk. O takovém datadisku se obvykle tvrdí, často oprávněně, že jde o dojení. Dojení kolouška, to je ten, co má maminku bachyni, no možná je to spíš nějaká kráva nebo ovce či koza, ale to je teď jedno. Podíváme se tedy, co nám koloušek nadojil. Hned na počátku nás zaujme instalace. Trvá neobyčejně dlouho, protože se instaluje patch 1.02, po něm 1.03 a poté samostatně spustitelné kampaně, které jsou základem celého dílka. Již z toho je zřejmé, že nepůjde o nějaké drobátko. Kampaně jsou celkem čtyři a my si alespoň jednu podrobně rozebereme.
Nejdříve se na své pouti oblastmi světa vydáme do cíle křížových výprav. Úrodný půlměsíc, Palestina, Malá Asie, severovýchodní Afrika... prostě žůžo. V roce 1174 začíná kampaň za jeden z těchto národů. Máme tu Antiochii, Království jeruzalémské, Turky, Egypt, Byzanc a toť vše. Do boje se tradičně přimelou Mongolové, kteří stejně jako Benátky, které touží po Konstantinopoli, nejsou hratelnou stranou. Problém, koho si na začátek zvolit, abyste neskončili po pěti tazích na dlažbě, je zde vcelku jednoduchý. Doporučuji Antiochii. Jistě, jsem sice na střední obtížnost a nejtěžší bitvy dosti kovaný stratég, ale tahle frakce je prostě super. Těžko hledat slabiny. Určitě si zvolte dlouhou kampaň, protože tady je na začátek, na rozdíl od původní hry, výhodnější. Jen tak Vás někdo nezničí. Proč Antiochie? Mají nejen dobré jednotky, ale i solidní úvodní situaci. Pokud budete neustále útočit a velmi uměřeně utrácet za budovy, vítězství nad Turky a obsazení potřebného počtu provincií vás nemine.
Super jsou nejen pěší, ale i jezdecké jednotky. Mezi těžkou pěchotou září Edessanská garda (útok 15, obrana 13, zteč 9), v obraně jsou super Opěšalí rytíři z Antiochie (11/17/3) a mezi unikátní jednotky řadíme Canons of The Holy Sepulcher neboli Ochránce svatého hrobu (18/14/9), kteří mají unikátní + 2 hit pointy. Střelci sice nejsou extra, ale Špitální kušostřelci se střeleckým útokem 12 nejsou k zahození. Kopiníci mají název Špitální seržanti (9/16/4) a poslední zajímavou pěší jednotkou jsou Špitální střelci, kteří sice svou účinností 13 neohromí, zato do řad nepřítele vnesou pořádný zmatek. K základním Rytířům z Antiochie a Edessy se brzy přiřadí lepší Špitální rytíři (11/16/7). Pak již tradičně můžete spoléhat na bodyguardy generála, nebo dokonce maršála řádu Špitálníků. Zajímavou jednotkou je i Great Cross of Antioch. To je vozík se zlatým křížem a 24 kopiníky. Má super statistiky (14/18/5). Těžší kampaní je boj za Království jeruzalémské, kde bych zmínil nejen kvalitní rubající pěchotu (Opěšalí rytíři Jeruzaléma, Panoši z Tripoli, Templářští seržanti), ale hlavně vynikající střelce z kuše (Missle attack 14). Z jízdy zmíním jen zřídka se vyskytující Constable of Jerusalem a Maršálské bodyguardy s dvěma hitpointy. I Jeruzalém má svůj vozík s křížem. Doporučuji používat i jízdní lukostřelce. Mírný nedostatek je pouze u základní dělové výzbroje. To, že Byzanští mají plamenometčíky (řecký oheň), víte již dávno z různých preview. Turci i Egypťané konečně dostali nějakou tu těžkou pěchotu, která je bezesporu posílí. Jednoznačně radím útočit, co to dá a armády sestavovat ze silných jednotek. Nemá cenu taky příliš utrácet, to daleko nedojdete. S příběhem si hlavu lámat nebudu, prostě si ho prožijte sami. Není důležitý. Významné postavy nakonec nehrají téměř žádnou roli a třeba smrt Saladina nemůže zhatit vaše revanšistické rejdy. Potěší naopak pěkný song při dobytí Jeruzaléma.
Zde je možná prostor pro novinky v umělé inteligenci. I když jsou spjaty s kdejakým patchem, jistě potěší. Střelci třeba již tupě nestřílí na chumel vzájemně propletených bojovníků, tentokrát vás vlastní palba zasáhne jen výjimečně a především z nepřesných katapultů. Obzvláště si dávejte pozor na ohnivé střely. Zlepšení vidíme i v přesném rozložení síly jednotek. Kopiníci jsou opravdu silní proti jízdě a pěchota s mečem je proti ní celkem slabá, o střelcích ani nemluvě. Na umělé inteligenci je pozitivní hlavně to, že nepřátelské posily se zdržují v blízkosti hlavní armády a pokud porazíte třeba tři menší, tak zaútočí ty další v blízkosti. Tento fenomén vychází jednoznačně z možnosti ovládat více armád, která měla tento datadisk pozvednout k nevídaným výšinám. Bohužel není tomu tak. Můžete ovládat pouze druhou armádu do party a to ještě pouze za použití tří tlačítek. Dáte jí agresivní, obranné nebo distanční chování. V tom posledním se bude držet na střelecké vzdálenosti a bude se vyhýbat přímému boji. Navíc není jisté, že vám přijde opravdu na pomoc. Ani její inteligence není nejvyšší. Nečekejte žádné zázraky. Bohužel jsme se také nedočkali většího počtu jednotek pod svým velení. Je to pravděpodobně největší zklamání datadisku, ale možná se dalo i čekat. Více jednotek prostě není engine schopen zpracovat... Další mínus náš čeká v Americe.
Oni totiž indiáni nemají nějakou velkou možnost rozvoje. Zpočátku budete koukat na nové budovy, vyrobíte si nejlepší armády a dobyjete nějaké provincie, ovšem brzy zjistíte, že bez zlepšování hradeb, brnění, cechů, obléhacích strojů, to prostě není ono. Španělé mají zase málo jednotek, takže ani za ně to nemusí být úplně ideální. Navíc je smutné, když vám je v průběhu kampaně někdo zlikviduje a vy máte za soupeře pouze indiány. Apačové jsou z nich jasně nejslabší, takže ty taky nebrat. Celkově jde o nejhorší kampaň. Počáteční nadšení z nových jednotek brzy opadne při pohledu na jejich slabý vývoj.
Další kampaně v Británii a v oblasti křížových výprav již nejsou ničím výjimečné. Myslím, že obě mají své opodstatnění a i když nový mangonel není žádný zázrak, potěší. Nových jednotek není až tolik, ale i těch pár je příjemné ovládat.
Chybička se vloudila...Když jsme si charakterizovali, co vlastně hrajeme, řekněme si také, co nám vadí. Nejotravnější mi přišlo stálé padání hry. Tentokrát jsem se, na rozdíl od původní hry, setkal často se zatuhnutím při bitvě, jednou se objevil problém, že nešlo obsadit dobyté město (Bagdád). I když tedy máme patch 1.03, problémy jsou tu zas a znovu. Drzost producenta nezná mezí. Program je nadále nestabilní, což nám naštěstí nemůže zkazit náladu. Hraje se i tak dobře.
Problémem číslo dvě je umělá inteligence. Nevím sice, jak s tím souvisí situace, kdy se Vám v hradbách nebo na hradbách zasekne vojáček a nemůže sem ani tam, ale inteligentní asi taky nebude. Když ho chcete zabít šípem, tak to nejde a blbý May nejde ani zavraždit obsidiánovým mečem. Moje jednotka se přiblížila a od vlastních věží to pořádně schytala... fuj. Kdyby byly tyto situace časté, přelezl bych nepřelezitelné zábradlí jistého mostu a... Klasickou chybou umělé inteligence je posílání slabých armád, složených ze silných a slabších jednotek, armád, které se skládají pouze z dobývacích prostředků apod. Dosti blbě působí, když vaše nebo protivníkova posilová armáda dlouho nebo do konce bitvy stojí a nezapojí se do boje, když by to bylo nejvhodnější. Na druhé straně, historie válek je posetá totálními břídily, kteří dokázali prováhat i ty nejideálnější situace, nebo zavedli armádu do naprosté katastrofy. Škoda je, že umělá inteligence není taková, jakou bychom si všichni představovali, totiž že by třeba přednostně usilovala o obsazení náměstí. Zde mívají borci potíže a několikrát náměstí s klidem opustí, aby se vydali vstříc boji.
ZávěremJe jednoznačné, že datadisk je povedeným kusem softwaru. Čtyři solidní kampaně, něco nových jednotek a fůra zábavy velí k pořízení. Negativa tu jsou ovšem také. Amerika není taková bomba jak se čekalo, jednotek není moc a rozhodně není možné ovládat více armád. Hrdina nemá žádnou sílu a celkově je změn jen poskrovnu. Největším negativem je bezesporu padání hry, které se opakuje i u patche 1.03. To jediné bych tvůrcům opravdu vyčetl. Hodnocení se nepohybuje v superlativech, protože k tomu není žádný důvod. Datadisk navíc není samospustitelný, což je také škoda. V podstatě však jde o kvalitně odvedenou práci obohacenou o krásné randerované obrázky při načítání. Nyní zbývá už jen jediné, počkat si na Empire Total War a těšit se na salvu mušket z nejkratší vzdálenosti.