Zatímco konkurenční Pro Evolution Soccer směle útočil na první příčky v prodejnosti, FIFA se krčila opodál. Recenzenti na ni, respektive na její PC verzi, zanevřeli, neboť rok co rok omývala ty samé mechanismy a bála se čehokoliv inovačního. Bylo tedy na čase udělat krok kupředu. Je ale opravdu podivné, proč se k přechodu na engine, který pohání konzolovou verzi už hezkých pár let, rozhoupali v EA až nyní. V době, kdy PES dokonce spřádal okázalý plán, že se vyřítí na pulty ve stejný den jako FIFA. Bylo asi nutné trochu mu srazit hřebínek. Nicméně zároveň s tím vyvstává vcelku logická otázka: Bude to stačit?
Next-gen verze. Co si pod tím sakra představit? EA Sports takhle označovala engine, který následně užívala v konzolových verzích svých her. Líbivá, reálná grafika s širokými možnostmi co se fyziky týče samozřejmě oku lahodí. A naproti tomu stará a omšelá, jakýsi vedlejší produkt – grafika PC verze. Je to jako nebe a dudy, jako česká a anglická liga a jako spoustu dalších věcí, co nejdou srovnat. A teď se majitelé počítačů konečně dočkali toho, čemu konzolisté neřestně holdují už několik let. Taky se vám ale zdá, že radostné „jupíí“ teď není nějak na místě?
Kdo okusil FIFu na konzoli, nic ho v letošním PC ročníku nepřekvapí. Dokonce se tvůrci ani nenamáhali přepsat tlačítka, takže místo enteru vidíte xboxové áčko v zeleném kroužku a tak podobně. Hra vás vhodí hned na tréninkové hřiště, kde můžete kdykoli pilovat techniku a střelbu. Prostě tak, jak to znáte v krabičkách od Sony či Microsoftu.
Ještě než se vrhneme na trávník, zastavme se v šatně. Autoři omezili herní módy jen na dva nejdůležitější – Be a Pro a Be a GM. Vedle nich se ještě krčí mód turnaje. Trochu mi chyběl nějaký zkrácený mezinárodní šampionát, ale to lze lehce odůvodnit letošním Mistrovství a k tomu přidružené hře taktéž od EA Sports (2010 FIFA World Cup). Oběma největším módům se podíváme detailně na zoubek později, teď už je totiž nejvyšší čas vběhnout před bouřícími ochozy na zelený pažit.
Jakkoli mám raději klávesnici než gamepad, moc dlouho jsem tentokrát v jejích službách nezůstal. Upřímně, už o poločasové pauze jí vystřídal xboxový ovladač. Ať už s ním, nebo s jakýmkoli jiným gamepadem se hraní stává daleko intuitivnější a hlavně zábavnější než když si lámete prsty ve snaze zmáčknout několik kláves naráz. Hratelnosti ale i tak nelze co vytknout. Tedy samozřejmě, ve srovnání s minulými léty.
Kostrbatost přihrávek a celé hry vymizela. To se dalo čekat. Právě ona – řekněme – tupost hry hloubila rok za rokem větší a větší jámu skomírající FIFě. Hráči nově získali mnoho nových pohybů, provádějí spoustu technických fines, míč ctí základní zákony fyziky a to vše přispívá k tomu, že se ten fotbal konečně po letech dá hrát i s plným žaludkem.
A co víc, dá se u něj i vydržet. PES zatím jen přešlapuje v boxech, čekaje na své vpuštění do ringu. Srovnání tedy nemáme. Ale jedno už lze říct s neochvějnou jistotou: FIFA 11 na PC už mu může konkurovat.
Atmosféra na hřišti je fajn, potěší třeba, že hlasatel na stadionu hovoří mateřštinou nebo že fanoušci skandují srozumitelné a dobře známé pokřiky. Sice to není novinka – tou je možnost nahrát si do hry chorál vlastní – ale zaujme to.
Teď se téma logicky musí stočit na gólmany. Ano, přesně na ně. Na tu poslední instanci mezi brankou a útočníkem, která v minulosti tropila neskutečné hrubky a nejednoho hráče doháněla k vyřčení slov, která třeba ani neznal. Nejkontroverznější postava každého virtuálního fotbalu se ročník od ročníku zlepšuje, to bezpochyby. Ale na minelu si prostor vždycky najde. Jeho největší potíž tkví asi ve vybíhání. I na úrovni Pro zůstává do poslední chvíle přilepen na brankové čáře. A situaci tak forvardovi značně zlehčuje.
Když jsem se, zhruba měsíc před vydáním hry, díval na jeden z trailerů ke hře, měl jsem pocit, že gólmani budou v novém ročníku snad nepřemožitelní. Totiž abych to vysvětlil, vývojáři na něm předváděli hrátky s fyzikou a to konkrétně s fyzikou gólmanů. Jak nasnímali pohyb skutečných brankářů a jak se jim daří přenést jej do hry a podobně. Výsledek je, pravda, dost odlišný. Ale i tak zaslouží pochvalu, byť bezvýznamnou.
Nedílnou součástí každého zápasu jsou bezpochyby komentátoři. Projekt Záruba-Vichnar v NHL selhal, a tak buďme rádi, že jejich fotbalová alternace Bosák-Svěcený se zatím drží. A to i přes fakt, že Petr Svěcený už se komentování nevěnuje. Spolu ale tvoří fajn dvojku. Pomineme-li tedy, že občas komentují úplně jiný zápas, že Mírovi Bosákovi skáče hlas jako uhrovatému pubescentovi a že si sem tam výrazně protiřečí s děním na trávníku. Do uší bijící je to hlavně při posuzování offsidových linií.
Jak jsem sliboval výš, teď přišla řada na dva největší módy. Určitě je všichni dobře znáte, a tak není potřeba nijak detailního rozebírání. GM mód je převzatý – stejně jako všechno – z konzolí, tudíž i propracovanější. A asi i hezčí na pohled. Správní rada vás šikanuje a nutí k výhrám, musíte si hlídat své renomé a taky bojovat za slávu a čest klubu. Míchat sestavou a starat se o to, aby hráči byli fit. Zkrátka, jako základní kámen hry slouží dokonale.
Be a Pro mu však zdatně sekunduje. I jeho podstatu patrně nemusím nikomu blíže specifikovat. Vytvoříte si hráče, navléknete na něj dres jednoho z klubů a snažíte se s ním prorazit. Přičítají se vám kladné body, vedete-li si dobře. Záporné zase, běháte-li po hřišti jako praštěná slepice. Sem tam si vás kouč nároďáku vyhmátne pro své potřeby. A tak to jde po zbytek kariéry. V mém podání to zní možná trochu smutně, ale věřte, že vás to bude bavit. Jen škoda, že možnost hrát Be a Pro za gólmana zůstala jen na konzolích.
Graficky se letos FIFA vytáhla, o tom žádná. Next-gen na slušném PC se tak možná, ale opravdu jen možná vyrovná, ne-li dokonce předčí konzoli. Nedívejte se ale do hlediště. Tam na vás mávají pořád titíž 2D diváci, co na virtuální fotbal chodí snad už od dob FIFY 99. Znovu taky nezbývá než vyseknout poklonu skvělému soundtracku. To je taková pojistka. Když v EA Sports jak se říká posíří úplně vše, vemte jed na to, že hudební podklad bude dokonalý.
Pcčkáři se – alespoň tedy ti, kteří zůstali věrni FIFě – konečně dočkali fotbalu, který se velmi podobá konzolovému. Tomu, o kterém celá ta léta jen snili. Zcela jistě není dokonalý, u někoho asi neprojde díky své arkádovosti, ale je alespoň nějaký. Ba co víc, je dobrý. PCčkáře ale z konzolisty neudělá. Takový potenciál v něm není. Ale co si budeme povídat, to ani v Pro Evolution Socceru.