Všichni příznivci vesmírných bitev, strategií a světa Warhammeru jsou jistě už v pozoru. Ještě aby ne. Nedávno vyšla netrpělivě očekávaná strategie Battlefleet Gothic Armada od Studio Tindalos Interactive . Taková věc nenechá nikoho jen tak chladným. Věčný souboj mocností Impéria, Chaosu, Orků a Eldarů nad vládou světů. Kde jinde byste měli trávit čas v těchto chladných večerech, než bojovat za věčnou slávu císaře na zlatém trůnu? Je čas vzdát se (alespoň na čas) světských radostí a převzít velení nad mocnou bitevní flotilou Gothic.
Pokud jste hráli hru v předběžném přístupu, už máte jistě určité tušení, jak vypadá začátek kampaně. Ocitnete se v roli kapitána, který dostal za úkol ochránit danou část galaxie proti invazi Chaosu. Jenže ouha, není tu jen Chaos, ale také zelení (Orkové) a Eldaři. Nebudete mít jednoduchý život. Prostor který musíte chránit je velký a vaše možnosti jsou relativně omezené. Celou kampaní vás provází množství informací, hlášení, událostí a v neposlední řadě i řada krásných prologů.
Boužel to nemění nic na vaší situaci. Tu můžete shrnout velice snadno. Jste celkem v háji. Nepřátelé na vás dotírají ze všech stran, možnosti omezené a každá prohraná bitva vám jen pěkně ztrpčí život. Kampaň se, jak už jste jistě pochopili, rozkládá ve více sektorech. Každý sektor má několik planet, přičemž při každém kole je šance, že nepřátele zaútočí na vaše državy. Vy máte na druhé straně omezený počet tahů na kolo. Konkrétně tři. Tři tahy = tři mise.
Obecně si mise můžeme rozdělit na dva typy. Následně se liší dle úkolu, tu máte eskortovat transportní lodě, jindy zase získat data či zničit nepřátelskou hlavní loď. Výběr je rozmanitý. Ale zpátky k hlavnímu dělení na příběhové a ostatní. Ty příběhové doporučuji vřele plnit. Nechcete se přece ochudit o ten skvělý pocit třeba ze záchrany mocného artefaktu. Navíc jejich nesplnění vás později ve hře bude hodně mrzet.
Druhou kategorií jsou vedlejší mise, které byste měli, pokud možno, plnit úspěšně také. V těchto misích buď zabraňujete invazi na vámi vlastněný svět, nebo dobýváte nepřátelský svět. Nemusím napovídat, že ztráta vlastního světa sebou přináší vždy nějaké postihy. Většinou se jedná o různé bonusy, jako možnost na bonusový tah, suroviny atd. Ostatně tyto bonusy a jejich velikost je reprezentováno malými ikonkami u každého světa. Čím vícekrát selžete, tím horší to postupně pro vás bude. V tomto ohledu se mi BGA opravdu líbí. Nečeká vás nalajnovaný příběh, kde pokud nesplníte misi, čeká vás její, mnohdy otravné opakování. Zde si prostě plavete dál, akorát s cihlou přilepenou na zádech. A s každou další prohrou se cihly hromadí, až vás utopí.
K tomu abyste se neutopili, slouží vaše flotila. A to je mocný nástroj. Tedy za předpokladu, že dokážete využít jejích silných stránek a být si vědom slabin. Každá frakce je totiž velmi specifická.
Impérium, za které hrajete kampaň, má silně obrněné a majestátně vypadající lodě, s působivým arzenálem torpéd a nova kanónů. Jejich devízou je ovšem rychlost, která by se hodila v některých misích.
Orkové mají zas lodě, které vás často budou ramovat a vypadají jako zmačkaná plechovka vyklepaná kanibalem. Jejich hlavní kanónové baterie na přídi je také lepší nepodceňovat, jelikož dokáží způsobit vážné škody.
Chaos je, jak já říkám, sniper rasa. Podlouhlé lodě na rozdíl od imperiálních trochu zploštělé, z nichž cítíte hnilobu, rozkládající se ostatky a smrt, jsou minimálně obrněné, zato rychlé a s velkým palebným dosahem.
A nakonec Eldaři. Jejich lodě jsou extrémně rychlé a elegantní. Dle mne asi designově nejkrásnější lodě ve hře. Většina jejich výzbroje směřuje dopředu, mají silné paprskové zbraně a nejlepší letky stíhačů a bombardérů. Na rozdíl od ostatních ras, mají své unikátní štíty zvané holo-fields. Kromě bitevní lodě, eldarské lodě nedisponují žádným pancířem. To ale právě vynahrazují již zmíněné holo-fields. Ty se nabíjí pohybem. Zásadou je, zůstat v pohybu, neboť stojící loď je mrtvá loď.
Čemu se rozhodně v BGA nevyhnete, je nutnost taktického uvažování. Po čase zjistíte, že ne vždy je nejlepší způsob vzít si nejsilnější lodě. Jelikož různá nasazení vám poskytnout určitý počet bodů, které můžete utratit za jednotky, přijdete na to, že dva lehké křižníky jsou občas lepší než jeden normální. Ovšem v případě že máte bodů dostatek, vrhněte do hry to nejlepší, co vaše flotila poskytuje. S tímto souvisí i další součást hry. Tou je levelování. Za úspěšné i méně úspěšné nasazení získáte nějaký ten bodík, který vás posune blíže k novému levelu. Při postupu na novou úroveň se vám odemknou nové mise či třída lodí. Samotné lodě taktéž zvyšují svoji úroveň. Při každém postupu můžete vylepšit posádku, nebo se vám odemkne další slot na úpravu výbavy či schopnost.
Nejen z kampaně je člověk živ, proto se zde samozřejmě dočkáte jak skirmishe proti AI, tak klasického multiplayeru. V obojím případě začínáte jako nový kapitán zvolené rasy a i zde se skrze bitvy musíte vytáhnout na vyšší úroveň a samozřejmě lepší lodičky. Toto společně s tím že každá rasa má svého kapitána, vám dává určitý pocit nutnosti dostat se za všechny národy na bitevní loď, která je klenotem každé flotily a získáte ji na úrovni 8.
Lehce se podíváme i na stránku technického zpracován. Vše je do morku kosti cítit světem Warhammeru. Ještě aby ne. Od úvodní obrazovky, až po pozadí bitev, máte pocit jako byste toho všeho byli součástí. Co mě rozhodně potěšilo, je úroveň detailu jednotlivých lodí. Je totiž úchvatná. Každý efekt, pohyb, hlášky a zvukový doprovod zde je součástí symfonie zvané Warhammer. Jedné věci si ale cením nadevše. Tou je totiž kolizní model. Narážení do nepřátelských lodí, či chybou navigace do vlastních je parádní a někdy i hodně účinná metoda likvidace nepřátel.
Pokud jste se v článku dostali až sem a stále nevíte, jestli hru pořídit tak nevím. Z mého pohledu se jedná o nadmíru vydařený titul. Má snad vše co se dalo očekávat. Spoustu hodin zábavy, do určité míry i znovu hratelnou kampaň (můžete si zvolit jiný styl hry), postupový systém atd. Výčet plusů je opravdu velký. Možná si říkáte že to zní až moc dobře. Samozřejmě má hra nějaké své mouchy, ale jedná se o drobnosti. Osobně mě deptá občasné zmizení efektů motorů. Jenže to si myslím, že je otázkou spíše patche než problému se hrou. Takže pokud se mě týká, toto je investice, nad kterou byste neměli váhat. Přinese vám spoustu a spoustu hodin hraní a zábavy.
Za poskytnutí hry děkujeme Tindalos Interactive