Po úspešnej kickstarter kampani a troch rokoch odpočinku v rámci PC scény sa návrat do sveta klasických TBS (Turn-based strategy) deje aktuálne aj v konzolových vodách. Celé to zastrešuje projekt Battle Worlds: Kronos od spoločnosti KING Art, ktorá si samotný port dlho nechávala v zálohe až nastal čas na jeho realizáciu a keďže náš server si nikdy nenechá ujsť žiadny okrajový žáner, zvlášť takto vyhradený a zomierajúci, ktorý by stál za pozornosť, nemohli sme si odpustiť nasledujúce hodnotenie.
Presne onen názov Advance Wars, na ktorý som narazil ešte pred samotným hraním, mňa osobne donútil prihlásiť sa s radosťou o spracovanie článku práve na túto sviežu odrodu klasických ťahových stratégií, ktorá v tichosti zasiahla aj digitálnu distribúciu súčasných next-gen konzol. Práve ona exkluzívna Nintendo séria, ktorá vzišla zo štyroch častí na dvoch prenosných systémoch tejto firmy, sa vo mne čo do konceptu TBS zaryla asi najviac a tak som už na začiatku skúmania Battle Worlds kládol na tento projekt nemalé a opodstatnené nároky. Nemci z KING Art Games však, minimálne čo do striktných pravidiel pre tento koncept, prinášajú naozaj kvalitný materiál a aj niekoľko rokov od pôvodného vydania sa v nezmenenej forme máte ako fanúšikovia TBS o čo oprieť.
Príbehová kampaň rozdelená do niekoľkých epizód možno zo začiatku evokuje pocit, že nebudete s touto hrou strácať nejako prehnane dlhý čas, avšak to je len mylný predpoklad. Hra je rozdelená na dve väčšie časti, ktoré vám spoločne zoberú cez 35 hodín života a to len za predpokladu, že budete pri svojom boji stopercentne úspešný. V mojom prípade to neplatilo ani náhodou, keďže som musel niektoré misie opakovať viackrát a to hlavne pre veľké plus tejto hry. Reč je o jej vysokej ale oprávnenej obtiažnosti. Tú popisujú vývojári už počas inštruktážnej úvodnej kapitoly, kde jasne udávajú zámer priniesť toľko omieľanú starú školu bez akýchkoľvek kompromisov. Jedna misia v hre vám pokojne môže zabrať aj dve hodinky a pri zlom rozhodnutí a chybnom načasovaní uloženia pozície sa pokojne môže opakovať mnou zažitý scenár, kde po úpornej a nervy drásajúcej bitke začínam pekne a pokorne odznova. Ona pokora je v tomto prípade tým pravým slovom, keďže hra jasne povie, kde ste spravili chybu a v rámci svojich pravidiel potom vaša frustrácia môže prameniť len z faktu, že to celé ide na vašu hlavu a samotný Battle Worlds: Kronos je v tom nevinne. Aj preto, a cez všetky negatívne pocity, nakoniec zase hru zapnete a skúšate novú taktiku s vierou, že tentoraz je tou správnou.
Zámerne som sa nejako v úvode recenzie vyhol príbehu ako takému, ktorý nepovažujem za niečo, čo by sme mali vôbec rozoberať. Môžem vám však podsunúť klasickú a stručnú vetu v znení ako: stret korporácií v nami kolonizovanej časti vesmíru, kde stojíte na strane odboja a tým to celé uzavrieť. Poďme na technickú stránku veci, ktorá už z obrázkov jasne naznačuje nižší štandard, než by ste možno očakávali na rok 2016 (respektíve 2013). Grafika a animácie znázorňujúce interakciu medzi vojenskou technikou na hexovitých políčkach by sa ako samotný koncept dala označiť za prinajmenšom archaickú. Už samotný pohyb jednotiek, ktoré hráč posúva na rôzne vzdialenosti (čo záleží od druhu danej jednotky a jej výbavy), je aj po boku zvukovej stránky tlačený do minulosti. Všetko to vo mne vyvolávalo spomienky, čo bol od autorov asi zjavný zámer, ktorý sa rovnako stal nástrojom na menšiu náročnosť počas vývoja ich hry. Pre podstatu hrateľnosti to však nemá nijaký dopad a hru budete aj tak vnímať skôr ako doskovú zábavu, kde nemusíte neustále vybaľovať niečo z papierovej krabice a robiť si miesto na stole. Bohužiaľ, kde je jedna vec prínosom, na druhej strane môže hodne uškodiť.
Ovládanie myšou a gamepad zariadením, to sú dve odlišné veci a aj keď nám minulosť už ukázala svetlé príklady v žánre, rovnako nás zavalila kopu nedokončených značiek, ktoré dokázali vyrobiť pár vrások na čele konzumentov. U Battle Worlds to z môjho pohľadu je skôr ten druhý prípad a ovládanie vrámci PS4 som si dvakrát neužíval. Samotné rozloženie gombíkov síce nie je vec, z ktorej by ste si búchali hlavu o stenu (aj strohé menu umožňuje zmenu schémy), avšak všetok pohyb po mapách je striktne šitý na dvojicu analógových páčok, z ktorých bude počas hrania prameniť ono znepokojenie a neustále opakovanie rovnakých chýb (posunutie na miesto, kde ste ísť nechceli, je tu úplne bežné), ktoré sa nedajú napraviť nejakou funkciou "späť". Hra však disponuje natoľko kvalitnou dynamikou boja, ktorá v spojení so špecifickým typom jednotiek vytvára aj z jednoduchého princípu hru na dlhý a ešte dlhší čas. Práve vaše jednotky, ako zbraň voči prevahe súpera, bude potrebné preštudovať a odhaliť ich schopnosti a výbavu tak, aby ste v boji neboli nikdy zaskočení alebo prevalcovaní. Koho omrzí singl, môže skúsiť asynchrónny multiplayer, ktorý ale trpí aj na konzole menšími technickými nedostatkami, ktoré by autori mohli do budúcna eliminovať. Tak či onak, Battle Worlds: Kronos je vo svojej minimalistickej podstate dobrá hra z umierajúceho žánru TBS, ktorá by nemala fanúšikom tohto konceptu ujsť už len pre svoju náročnosť a dostatočný stupeň výzvy.
Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Evolve Terminals
Recenzovaná verze: PS4