S aktuálnou indie prácou spoločnosti Hollow Ponds vám spravím hneď takto v úvode malú prednášku o podružnom žánre čo do RPG, ktorý nesie označenie "roguelike". Z pravidla ide o súhrn rôzne špecifikovaných konceptov, ktoré sa následne združujú pod automaticky generované prostredia, v ktorých sa odohráva dej a kde zomrieť znamená učiť sa (tento pojem by ste mohli poznať pod názvom Permadeath). Projekt Loot Rascals, ktorý vás asi najviac môže hneď na štarte osloviť svojím abstraktným vesmírnym artom, presne pasuje do hore uvedených termínov a tak k nemu musíme pristupovať aj čo do našej hodnotiacej stupnice. Otázkou teraz je, či by sa táto hra mala uchádzať o vašu priazeň či naopak.
Ujasnili sme si teda stručne pojmy, ktoré tvoria základ pre túto podivuhodnú záležitosť. Už vieme, že zomierať je zdravé a rovnako nám je jasné, že celé toto šialené vesmírne dobrodružstvo je akousi zmesou RPG s ťahovými pohybmi v reálnom čase. Ako to ale funguje? Loot Rascals sa snaží do celého žánru primiešať zmes novoty a pridáva kartový systém boja. Jednoducho si vyberiete z dvojice hrdinov schopných dýchať v stratosfére a hurá na bizarné planéty mlátiť mimozemšťanov hlava nehlava. Váš vývojový strom si postupne dopĺňate kartami ukoristenými z tiel zabitých súperov a tie sa delia na štyri špeciálne triedy. Jedna sa zaoberá obranou, druhá útokom, ďalšia mágiou a záverečná špeciálnou schopnosťou. K dispozícii máte desať políčok, kam karty postupne umiestňujete, a tak ako sa vám darí ich namiešať, sa zároveň zvyšuje aj útočná a obranná schopnosť hlavného hrdinu. Pokiaľ chcete doplniť pár bodov energie stratenej v boji, musíte zošrotovať nejakú z kariet (ideálne nepotrebnú) a na svojej základni si za získané peniaze vrátiť zdravie na normál. Toto sa však dá robiť len krátky čas, keďže čím viac sa budete zdržiavať, neposúvať vpred a neobjavovať nové oblasti máp, o to skôr sa zabité telá premenia na akési vesmírne zombie a zakrátko nasleduje smrť.
Karty sú kľúčom k odvráteniu častej smrti. Ak sa vám podarí si získať vzácnejšie kúsky, budete razom schopní zmraziť nepriateľa či si doplniť potrebnú energiu. Boje prebiehajú automaticky akonáhle vkročíte na to isté políčko ako súper a vašou jedinou úlohou je sledovať, či ste si správne namiešali karty a po boji nakoniec ostane stáť na nohách práve ten váš hrdina. Súperi sa rovnako ako aj karty delia na rôzne triedy a je nutné premýšľať strategicky s ohľadom do akého súboja sa práve púšťate s daným balíčkom a či by nebolo rozumnejšie si ho rýchlo vymeniť za iný. Mapy sú členito poskladané zo šesťhranov a odkrývajú sa až po pohybe postavičky k ich okraju. Každý krok je cenný, keďže na ukončenie mapy máte len ich určitý počet, a tak ste neustále pod inou formou časového presu. Kto sa príliš zdržuje na mieste, nedokáže uspieť a jediné, čo ho čaká, je frustrácia. Tá sa ale rovnako môže dostaviť pri zbrklých útokoch naslepo, takže je to celé v zmysle hop alebo trop. Z tohto uhľa pohľadu ma Loot Rascals dosť sklamal a čím viac som sa snažil do neho preniknúť, o to skôr som bol mŕtvy a bez chuti pokračovať úplne od nuly. Nie žeby som nebol z kasty retro deciek, ktoré hrali denne na jeden záťah bez možnosti ukladania, ale ak vám hra nedáva ani poriadny priestor na úspech, považujem to za jej veľké mínus.
V mojich očiach najviac vyzdvihnem, po boku spomínaných kariet a ich schopností, jednoznačne grafický dizajn celého diela. Ten je akýmsi animovaným sci-fi filmom z dávno zabudnutej éry Hollywoodu, ktorá je dnes už len hrubou vrstvou prachu sediacom na zberateľských rekvizitách kdesi vo svete. Hudba rovnako môže zdatne sekundovať celému grafickému spracovaniu, avšak to sú veci, ktoré by sa nemali snažiť napraviť chyby hrateľnosti. Tá je síce zložená z pár inteligentných nápadov, tie tryskajú prevažne z RPG systému a vývoja postáv ale ubíja ich prehnaná náročnosť a nefungujúci koncept automatických bojov.
Zo žánru roguelike patrí Loot Rascals do priemerných vôd. Práve tie ho držia chladnými rukami za nohu a myslím, že skôr či neskôr sa zabudne na všetky plusy, ktoré by táto indie vec mohla hráčom ponúknuť. Našťastie si vždy môžete pustiť kdejaké gameplay video a z neho jasne poznať, či by sa vám táto arkáda mohla zapáčiť alebo nie. Snáď sme vám aspoň trocha napovedali, z akých kameňov to spoločnosť Hollow Ponds postavila svoj najnovší produkt.
Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Hollow Ponds
Recenzovaná verzia: PS4
PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX