Ti z vás, kteří si pořídili konzoli PlayStation 4 ihned po jejím uvedení na trh, se pravděpodobně setkali i s Knackem. Jednalo se totiž o jednu z mála her, která byla z kraje cyklu k dispozici, takže ji skutečně hrála valná většina lidí. Tento podivný tvor se nyní, po čtyřech letech vrací, aby světu ukázal, že rozhodně ještě nepatří do starého železa a posunul výše relativně průměrná hodnocení, které si odnesl se svým prvním dílem. Hru má na svědomí opět interní japonské studio Sony a jak se popasovali s novým pokračováním, pro které slibovali řadu novinek, se již dočtete v následujících odstavcích.
Co si budeme namlouvat. Skákačky a především ty ve třetím rozměru prochází v poslední době renesancí a je nutno říci, že se tomuto žánru daří jak mezi hráči současnými, tak i generacím, které na hrách tohoto typu vyrůstaly a sbírali v nich první herní úspěchy svých kariér. Jen v letošním roce jsme tu měli klenoty v podobě Crashe, povedené hříčky Snake Pass a Yooka-Laylee a spoustu dalších. Knack se tak řadí po jejich boku a ihned ze začátku musím říci, že se rozhodně nemá za co stydět. V případě, že vás původní hra přeci jen minula, tak připomenu, že Knack je velmi zvláštní postavička. Celý je tvořen úlomky, které na sebe dokáže nabalovat a opět se jich zbavovat, díky čemuž zvládne měnit svoji velikost. Navíc zvládá i slušně bojovat, ovládat různé mechanizmy, měnit svoji strukturu a řešit logické hádanky. Jako cíl má poté obligátní záchranu světa a tím by se v podstatě dala shrnout celá hra. Nicméně, rádi byste se dočetli patrně i nějaké ty detaily, že? Tak jdeme na to.
Titul je již od začátku koncipován tak, abyste se při jeho průchodu ani chvíli nenudili a neustále byli připraveni k akci. Jak se budete protloukat jednotlivými úrovněmi, které mimochodem vypadají velice dobře, jak po stránce vizuální tak i té designové. Na vaší pouti zavítáte do rozmanitých prostředí pouští, džunglí a měst, přičemž každé z nich má rozhodně něco do sebe. Na větší a nebezpečnější nepřátele pak přijdou vhod speciální údery, které se učíte při postupu. Během hraní si samozřejmě užijete i skákání, a to dosytosti. Na některá místa se dostanete pouze, máte-li tu správnou velikost a občas vám chvilku zabere najít ty správné plošinky. Knack 2 navíc umně kombinuje i překážky, které vás nutí měnit rozměry za pochodu, přičemž správné načasování, bez kterého se okamžitě vrátíte k checkpointu a zkusíte to znovu, tu hraje prim. Pravdou je, že titul také rovnoměrně dávkuje úrovně, ve kterých převládají vždy různé prvky, takže někde se zkrátka více skáče, jinde řeší hádanky či hledají poklady, přičemž v dalším kole se zase více bojuje. Nepřátel je dostatek, přičemž se od sebe liší jak vzhledem, tak i způsobem boje, takže je vždy vhodné si každého nově objevivšího nejprve osahat a pak se do něj pustit. To samozřejmě platí při střetu se silnějšími kousky, základní gobliny či menší příšerky snadno srovnáte pomocí některého ze stylových komb, při kterých využijete všechny vaše končetiny.
Ano, vašeho hrdinu je možné i vylepšovat skrze vkládání dovednostních bodů do celkem čtyř stromů. Každý z nich je zaměřen na jinou oblast, takže zde narazíte na možnosti vylepšení v oblasti rychlosti, síly nebo speciálních dovedností. Díky těmto bonusům je poté Knack mrštnější, jeho pěsti mají větší sílu nebo útok ze vzduchu má větší dosah, což má samozřejmě poté vliv na další hraní a souboje. Tento prvek rozhodně potěší a máte tak motivaci k dalšímu hraní, případně zvolení režimu New Game +, až díky kterému budete moci vyzobat všechna možná vylepšení, na která nedosáhnete v průběhu prvního průchodu.
Jednou z nejvýznamnějších inovací je multiplayer, lépe řečeno lokální kooperativní režim, který se od prvního dílu značně liší. Nyní již nejste limitování pouze na pomoc v rámci vybraných puzzlů, nýbrž si celou hru můžete užít ve dvou, což je rozhodně vítaná změna. V tomto režimu hra není nepodobná těm ze série Lego a troufám si říci, že je v něm i mnohem zábavnější. Osobně jsme část hry prošli se synem, který se naposledy takto královsky bavil při hraní Ratchet & Clank, což již nějaká doba bude. Skvělé je, že tento mód částečně mění i zaběhlé rutiny, které vykonáváte při singl hraní, takže kupříkladu musíte oba tisknout daná tlačítka v rámci QTE nebo se spojit pro provedení extrémně silných kombinací útoků. Oba hráči mají k dispozici stejné schopnosti, takže nedochází k žádné nevyrovnanosti. Zkušenosti jsou pak pochopitelně sdílené, takže je jedno, kdo nasbírá modré orby či seřeže více nepřátel, ze kterých body též padají. Výborné je také to, že z multiplayeru lze kdykoli se svým Knackem vyskočit a posléze se opět připojit, přičemž vše probíhá naprosto plynule.
Hratelnostně je na tom hra o poznání lépe než první díl, především díky rozumněji rozmístěným záchytným bodům, takže se vám nezprotiví jen díky tomu, že byste museli nějakou extrémně obtížnou pasáž nespočetněkrát opakovat jen kvůli špatně rozmístěným checkpointům ze strany vývojářů. Ano, někdo by mohl namítnout, že tímto krokem přišla hra o pořádnou „výzvu“ nicméně jak již i samotná zápletka a zpracování napovídá, měli by si ji být schopní užit i mladší hráči, kteří si kvůli tomu nevěděli s jedničkou rady. Obtížnost byla i jinak celkově snížena, takže když zvolíte hned napoprvé Normal, chybu rozhodně neuděláte a nemusíte mít strach, že by vám hra nějak zatopila. Samozřejmě, jste-li zkušený hráč, sáhněte rovnou po jedné z nejvyšších a uvidíte, že zcela zdarma vám Knack také nic nedaruje. Podobně jako například v Uncharted zde funguje nápověda, kdy, budete-li se motat déle na jednom místě, vás hra trkne kudy dál. Z vlastní zkušenosti navíc doporučuji úrovně zevrubně prozkoumávat, jelikož i nevinně vypadající prťavý otvor může skrývat utajenou truhlu, ve které se nachází nějaký ten speciální krystal, který vám odemkne zase nějaký bonus. Ano, je pravdou, že všechny tyto prvky jsme již někde viděli, nicméně druhý díl dotahuje to, co nastavil první, téměř k dokonalosti. A to by se dalo říci globálně o celém titulu. Jestliže jste měli nějaké problémy s jedničkou, tak věřte, že ve dvojce se jich autoři vyvarovali.
Již první Knack nebyl nikterak nepohledný a nejinak je tomu i v případě druhého dílu. Samozřejmě, fotorealistickou grafiku zde nehledejte, to logicky ani nebyl záměr vývojářů. Každopádně herní prostředí i samotní hrdinové jsou zpracováni velmi pohledně, přičemž zde nenarazíte ani na žádné problémy s propady snímkování. Vlastníte-li konzoli PS4 Pro, tak i na vás autoři mysleli. Zvolit si lze, podobně jako např. u Rise of the Tomb Raider, ze dvou režimů, a to 1080/60 fps či 4K/30 fps. Nutno říci, že jsem po většinu času volil první možnost i přes to, že na TV s HDR hra vypadala klasicky o něco lépe. Jediný problém s vizuálem tvoří již klasicky nepříliš poslušná kamera, což je již typický znak u her, kdy je její poloha fixně dána. Nicméně se nejedná o nic, co by vám mělo nějak zásadně zkazit pocit z hraní. Zaměříme-li se na délku hry, tak vězte, že se rozhodně nejedná o žádnou krátkou rychlokvašku. Pár večerů vám tak Knack určitě zabere a přidáme-li k cca 14 hodinám na první průchod patnácti kapitolami ještě opakování v rámci New Game+ a snahu o zkompletování všech výzev, které naleznete v jednotlivých úrovních, hravě tuto dobu i zdvojnásobíte. Také si poté lze „zazávodit“ v rámci průchodů úrovněmi nebo si dát čistě bojové kolečko v koloseu, kde se jedná již o menší zpestření. Celkově tak hra nabízí za relativně nízkou cenu pořádnou porci zábavy, kterou si navíc můžete užít kupříkladu i s vaší partnerkou. Za mě osobně se Knack 2 hodí k tomuto účelu zcela bezchybně.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.
Recenzovaná verze: PS4 Pro
PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX