V poslednej dobe nás štartovacie káble v podobe služby Kickstarter v prípade väčšiny hier skôr sklame než poteší. Stále je tu ale priestor na veľké výnimky a do ich kategórie jasne spadá aj nezávislá 3D hopsačka od začínajúcej firmy Gears for Breakfast. Tá dokázala preklenúť akékoľvek kolo nedôvery na základe takmer nulových skúseností a počas vývoja titulu A Hat in Time jasne predviedli svoj obrovský potenciál. Nielen že vytvorili niečo doslova nadčasové, ale zároveň pritom stihli vzdať hold legendárnym sériám, aké svojho času pokladali základné kamene žánru plošinoviek a ich tretiemu rozmeru. Nie, vôbec sa nemýlite, ak si teraz v duchu poviete; ten to zase píše s prehnaným zaujatím už od prvého odseku. Je to skutočne tak, ale ešte než túto recenziu s kyslým výrazom v tvári pošlete tam, kam slnko nesvieti, skúste mi venovať pár minút na obhajobu môjho, a možno aj vášho budúceho, nadšenia.
Začneme príbehom, aj keď ten v tomto žánre nie je nikdy nijakou veľkou výhrou. V prípade A Hat in Time sa rovnako nemusíte chystať na nejaké filmové klbko plné zvratov a tajomných postáv. Hlavná dejová linka je viacmenej jednoduchá. Ste mladá slečna niekde uprostred vesmíru a s pomocou svojho obrovského plavidla sa snažíte dostať domov a zakončiť tak veľké dobrodružstvo. Čo však náhoda nechcela, váš koráb sa práve presúva poblíž planéty fungujúcej v klasickom mafiánskom zriadení a vedúci jednej z rodín po vás logicky požaduje výpalné za daň z obletu planéty. Naše dievča ho však pošle bez slova preč a v tom momente sa začne odvíjať niekoľko nešťastných situácií, na konci ktorých stratíte drahocenný náklad (časové kapsuly), a teda palivo potrebné na návrat k rodnej hrude. Neostáva vám tak nič iné než zobrať do ruky ďalekohľad a prehľadávať jednu planétu za druhou s cieľom nahromadiť späť svoje drahocenné suroviny. Aj keď som príbehu venoval celý odstavec, verím, že ste všetko ostatné, čo slečna v klobúku ešte zažije, ste pochopili medzi riadkami, je tam toho totiž dosť.
Vyššie padli dva podstatné pojmy. Časové kapsuly sú ako také hviezdy z Maria a spomínaní mafiáni zastupujú jednu z mnohých indícií k prostrediam, kde sa naša hlavná hrdinka musí objaviť. Určite nemôžme zabudnúť na vesmírnu loď, ktorá skrýva nejedno tajomstvo a práve zisk kapsúl vám ich dávkuje v postupnom trende. Čím viac ich máte na konte, o to viac nových kajút v lodi môžete odomknúť. Hra však má aj pomimo hromadu bonusov a tie zase majú odrážať vašu chuť nájsť a spoznať všetko, čo titul ponúka. Ak vás jeho hrateľnosť chytí za srdce, budete chcieť splniť body nielen čo do konceptu plošinovky, ale aj adventúrky. Druhý menovaný žáner je napojený na klobúk, ktorý má naše dievča neustále na hlave a na nej zbraň v podobe dáždnika. Pokrývka hlavy má schopnosť evolúcie a odomykať si jej rôzne variácie znamená získať akýsi pomocný schod na zdanlivo nedostupné miesta, aké je možné nájsť v leveloch. Všetko je medzi sebou umne prepojené a hráč pochopí postup bez väčších problémov. Celý titul totižto razí prirodzenosťou a je vidieť tú pohodu s akou sa vývojári pri svojej práci museli potýkať. Ak totižto viete čo chcete, ide to raz dva.
Konečne ideme na tie chrupavky. Keď sa povie, že je nejaký projekt zo sveta "indie", tak je jasné, že nebude po grafickej stránke nijako excelovať a driapať sa na vrchol obrazových orgií zrovnateľných s rozpočtami titulov ako Super Mario Odyssey a podobne. A Hut in Time vám preto neponúkne žiadne dych vyrážajúce scény, je jednoducho verný kolegom z minulosti, akých netreba už zase pripomínať. Aj keď si neužijete žiadne západy slnka s HDR efektom, tak stále vývojárom prišlo rozumné nezabudnúť na foto režim a umožniť tak hráčom zvečniť si svoje zaujímavé postrehy aj vďaka pár filtrom a editoru fotografií. Očakávajte teda rozmazané okraje a sem tam miznúce textúry, na čo som si však ja osobne rýchlo zvykol a po čase som to už vôbec nevnímal ako problém, prípadne nedostatok. Oveľa horšie zvykanie ma ale čakalo u spôsobu ovládania kamery. Tá je síce plne automatická, ale často hustá členitosť terénu v rôznych leveloch ju núti sa doslova zasekávať o všetko, čo nebolo plánované pri bežnom testovaní. Veľakrát sa mi stalo, že sa mi obraz proste tak rozkmital, že trvalo niekoľko sekúnd než som vyšiel na voľnejšie priestranstvo a zastavil to interaktívne zemetrasenie. Stačí ale prax a aj na kameru sa dá dozrieť a predvídať jej neprirodzené správanie.
Zabudnime teda na grafiku a poďme zase späť k tomu, čo tento projekt behom pár dní zaradilo do mojich top herných zážitkov v roku 2017. Áno, do určitej miery sa tu môžeme baviť o nápadoch prebraných z viackrát spomenutých sérií, nie je to však len nejaké parazitovanie. A Hat in Time si ide aj svoju, konkurenciou nepoznanú, pesničku a tá znie krásne v rukách a hlavne v hlave. Ten razantný obsah, ktorý som naznačil vyššie, je dôvodom prečo v hre nájdete napríklad možnosť priamo rozhodovať o výzore hlavnej hrdinky. Jedna špecifická planéta vám ponúkne šancu svojsky zasahovať do jej vývoja a deja (doslova budete vkladať vlastné slovíčka do príbehu). Iná vás zase vyzve na vlastnú realizáciu tváre hlavnej hrdinky. Každý level je pritom od seba oddelený inou pointou a vo výsledku to zase nie je žiadne prehnane ochutené jedlo ale niečo, čo ste asi ešte v takomto podaní nejedli. Nechcem prezrádzať to, čo vám vyčaruje úsmev na tvári a radšej to utnem svojím klasickým spodobnením (tentoraz výnimočne vynechám kuchársku terminológiu).
A Hat in Time je, od prvého písmena až po posledné, hlboko prepracovaným dielom. Disponuje zábavnou hrateľnosťou, náročnými súbojmi, veľkou výzvou v snahe nájsť všetko stratené, perfektným dabingom a nešetrí ani vlastnými nápadmi. Aj keď som hru testoval cez Xbox One X, bolo mi jedno, že nemá žiadne 4K a HDR úpravy. Užíval som si jej originálne ušité vnútornosti a dôkaz, že aj za málo peňazí sa dá dnes stále vyprodukovať veľa muziky.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti: Gears for Breakfast
Recenzovaná verze: Xbox One X